چهره هاسلبریتی خارجی

بیوگرافی عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق+بیوگرافی همسر

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

بیوگرافی عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق+بیوگرافی همسر

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

خارجی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

ساعاتی از احراز پیست ریاست جمهوری «برهم صالح» بر عراق نمی گذشت که وی «عادل عبدالمهدی» را به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کرد. عبدالمهدی با توجه به نابسامانی‌های گوناگونی که عراق با آن در دوران اخیر روبرو بوده، مأموریت دشواری پیش رو دارد. از بازسازی زیرساخت‌های عراق پس از جنگی خونین با داعش گرفته تا رفع تنش‌های قومی و مذهبی در داخل کشور و برقراری مناسباتی متوازن با جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا.

عبدالمهدی با نام کامل «عادل عبدالمهدی المنتفکی» در سال ۱۹۴۲ میلادی در بغداد به دنیا آمد. پدر وی در زمان حکومت ملک فیصل اول (نخستین پادشاه عراق مدرن) در دهه ۲۰ میلادی، یک پست وزراتی را بر عهده داشت و برای مدتی نیز به عضویت مجلس اعیان درآمد.

وی در سال ۱۹۶۳ در رشته اقتصاد از دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل شد و سپس در سال ۱۹۷۰ در انستیتوی بین‌المللی مدیریت عمومی پاریس تحصیلات خود را در رشته «علوم سیاسی» در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. عبدالمهدی همچنین در سال ۱۹۷۲ موفق به دریافت فوق‌لیسانس «اقتصاد سیاسی» از دانشگاه «پواتیه» فرانسه شد.

این سیاستمدار و اقتصاددان شیعه علاوه بر زبان مادری خود، به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تسلط دارد. عادل عبدالمهدی همچنین برای مدتی سمت ریاست موسسه پژوهش‌های اسلامی فرانسه را عهده‌دار شد؛ همچنانکه سردبیری شماری از مجلات به زبانهای عربی و فرانسوی را بر عهده داشته است.

طبق گفته برخی منابع خبری، عبدالمهدی در ابتدا دارای گرایشات بعثی و کمونیستی بوده اما در دهه ۱۹۸۰ میلادی تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران دارای دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه شد و با همراهی محمدباقر حکیم به گروه تازه‌تاسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پیوست. وی هم‌اکنون نیز معاون دبیرکل کنونی این سازمان است.

عادل عبدالمهدی در سال ۲۰۰۳ پس از سقوط رژیم صدام حسین از فرانسه به عراق بازگشت و عضو جایگزین «عبدالعزیز الحکیم» در شورای حکومتی عراق شد. وی پس از آن سمت وزیر دارایی را در دولت موقت «ایاد علاوی» در سال ۲۰۰۴ برعهده گرفت و در گفتگوها با دولت آمریکا برای خط زدن بدهی‌های خارجی دولت عراق شرکت داشت و موفق شد بسیاری از طرف‌های بین‌المللی را برای ساقط کردن بخش زیادی از بدهی‌های عراق راضی کند.

وی در سال ۲۰۰۵ پس از انتخابات مجلس عراق یکی از نامزدهای اصلی تصدی پست نخست‌وزیری بود اما در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد. عبدالمهدی سپس در همان سال به عنوان یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۱ در این سِمت باقی ماند. او در سال ۲۰۰۷ از یک توطئه ترور که ۱۰ نفر در آن کشته شدند، جان سالم به در برد.

وی همچنین در نوشتن قانون اساسی جدید عراق مشارکت داشت. آخرین پستی که عبدالمهدی برعهده گرفت، وزارت نفت بود که در مارس ۲۰۱۶ از آن استعفا داد.

عبدالمهدی دارای چهار فرزند است. وی همچنین دارای کتب و مقالات بسیاری در روزنامه‌ها و مجلات مختلف است. از جمله کتبی که وی به رشته تحریر در آورده می‌توان به «رویکردها در نشست سیاسی و اقتصادی اسلامی»، «تورم در سطح جهانی» و «ثابت‌ها و متغیرها در تاریخ اقتصادی کشورهای اسلامی» که یک پژوهش آکادمیک و گسترده به شمار می‌رود، اشاره کرد.

همسر عبدالمهدی فرد تحصیل کرده ای ست که هنوز از وی اطلاعات مشخصی در منابع عربی و انگلیسی ذکر نشده است.

این پست توسط بخش خارجی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

بیوگرافی عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق+بیوگرافی همسر

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا