چهره هاسلبریتی خارجی

بیوگرافی فخر الدین قیصر ترکیه که فوت کرد همراه عکس

مجله اینترنتی کولاک : فخرالدین (جونیت [جنید] آرکین) بازیگر مشهور سینمای ترکیه درگذشت. او در فیلمی که در ترکیه، با جزئیات شبیه قیصر مسعود کیمیایی ساخته شده بود؛ نقشی را بازی کرد که در نسخه‌ی اصلی، بهروز وثوقی ایفای آن را برعهده داشت.

به‌گزارش کولاک به نقل از کافه سینما، این فیلم با نام Alin yazisi در سال ۱۹۷۲، چهار سال بعد از اکران موفق قیصر در داخل ایران، تولید شد. فخرالدین البته به‌دلیل بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای مشهور دیگری در همان سال‌ها، میان علاقه‌مندان سینما در ایران، شناخته شده بود. پوستر این فیلم را می‌بینید:

شرح زندگی این بازیگر فقید را به‌نقل از ویکی‌پدیای این بازیگر می‌خوانید:

جونیت آرکین با نام اصلی فخرالدین جورکلی باتیر (به ترکی استانبولی: Fahrettin Cüreklibatır) هنرمند با استعداد ترک در هفتم سپتامبر سال ۱۹۳۷ در اسکی‌شهر چشم به جهان گشود.

نام پدرش حاجی یعقوب بود و در جنگ رهایی‌بخش ملی شرکت کرده بود. اصلیت وی از ترکان نوقای کریمه می‌باشد. جونیت آرکین تحصیلات ابتدایی خود را مدرسه نجاتی بیگ اسکی‌شهر به اتمام رساند. دوران کودکی جونیت با داستان‌های حماسی قهرمانانی چون Battal Gazi و کوراوغلو سپری گردید. جونیت هنگامی که در دبیرستان آتاترک اسکی‌شهر تحصیل می‌نمود، داستان‌های کوتاهی نوشته و به مجلات مختلف ارسال می‌کرد. جونیت تحصیلات خود را در رشته پزشکی دانشگاه استانبول ادامه داده و در سال ۱۹۶۱ نیز فارغ‌التحصیل شد. جونیت در دوران دانشجویی نیز به همراه دوستان خود مجله‌ای تحت عنوان Erek را به چاپ می‌رساند. محتوای این مجله را داستان‌ها و اشعار متنوع تشکیل می‌داد. وی در سال ۱۹۶۳ با شرکت در مسابقه‌ای که از سوی مجله آرتیست ترتیب یافته بود مقام اول را کسب نمود.

زمینه ورود جونیت آرکین به سینما در سال ۱۹۶۳ و پس از آشنایی با Halit Refiğ[۱] سر صحنه فیلمبرداری فیلم Şafak Bekçileri فراهم گردید.[۱] در آن دوران مشغول ساخت فیلمی بود که به شرح داستان زندگی خلبانان جت‌های جنگی پایگاه اول هوایی می‌پرداخت. جونیت نیز در همان دوره به عنوان پزشک و افسر وظیفه در نیروی هوایی خدمت می‌کرد. Halit Refiğ به جونیت بازی در یکی از نقش‌های این فیلم را پیشنهاد نمود ولی از آنجایی که این امر با قوانین سربازی مغایرت داشت، جونت نتوانست این پیشنهاد را بپذیرد. جونیت پس اتمام سربازی پاییز همان سال در فیلم «پرندگان غربت» به کارگردانی Halit Refiğ[۱] ایفای نقش نموده و بدین طریق پا به عرصه سینمای ترکیه گذاشت.

جونیت در ابتدا فیلم‌های رمانتیک و عاطفی را ترجیح می‌داد ولی با گذشت زمان بازی در فیلم‌های اکشن و پرتحرک را آغاز نمود. جونیت از آکروبات‌هایی که در سیرک‌های استانبول کار می‌کردند، حرکات آکروباتیک را آموخته و از تجربیات خود در این زمینه در فیلم‌هایی چون Malkoçoğlu در نقش یک قهرمان سوار بر اسب و نیزه به دست، استفاده کرد.

جونیت آرکین در سال‌های دهه هفتاد دیگر به عنوان یکی از سرشناس‌ترین بازیگران سینمای ترکیه شناخته می‌شد. جونیت در خارج از ترکیه علی‌الخصوص در ایران نیز از شهرت بسیاری برخودار بود. جونیت آرکین در ایران به همراه بازیگران و کاگردانان بسیاری در فیلم‌هایی چون «یوسف و زلیخا»، «نسل شجاعان»، «میوه گناه»، «شیرین و فرهاد»، «صلاح‌الدین ایوبی»، «فرزند شمشیر»، «سه رفیق» و «بازی با مرگ» ایفای نقش نمود. وی در آن دوره در ایتالیا نیز از شهرت زیادی برخوردار بود چنانچه ایتالیایی‌ها وی را با نام جان آرکین می‌شناختند.

جونیت آرکین در سال ۱۹۸۲ در فیلم Dünyayı kurtaran Adam ایفای نقش نمود. جونیت در طول حیات هنری خود در بیش از ۳۰۰ فیلم ایفای نقش نموده که محتوای اکثر این فیلم‌ها را نیز موضوعات اجتماعی تشکیل داده‌است. وی در سال ۱۹۹۲ در سریال‌های تلویزیونی پلیس، Zirvedekiler, Merhamet و Bizim ev ایفای نقش نمود. این هنرمند در سال ۱۹۹۸ در فیلم Gülün Bittiği Yer بازی کرده و در سال ۲۰۰۰ نیز فیلمی تحت عنوان OĞlucan را کارگردانی نمود. جونیت آرکین در سال ۲۰۰۶ نیز در فیلم Dünyayı kurtaran Adamın Oğlu به همراه محمد علی اربیل ایفای نقش نمود

وجود اعلام خبر از سوی یک روزنامه‌ی ترکیه، خوشبختانه خبر درگذشت این بازیگر تکذیب شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا