علم و تکنولوژی

تاثیر مخرب تحریم‌ ایران بر توریسم عراق

ارزش پول ایران به یک‌چهارم رسیده است

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

کرّار حسین سال‌هاست در نزدیکی یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان شیرینی‌فروشی دارد. بسیاری از مشتریانش از ایران بودند و برای او مهم نبود که بابت فروش شیرینی‌هایش به او پول ایرانی بدهند یا عراقی. ولی به تازگی وقتی زائران ایرانی از او درباره قیمت می‌پرسند، می‌گوید فقط پول عراقی قبول می‌کند و همین مسئله باعث شده اغلب ایرانی‌ها ناامید از مغازه‌اش خارج شوند.

طی سال گذشته و پس از تجدید تحریم‌های ایران و وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حسین و بسیاری از دیگر مغازه‌داران در محله شیعه‌نشین کاظمیه در شمال بغداد شاهد افت سریع فروش خود بوده‌اند.

ایران در بین کشورهای مسلمان جهان، بیشترین جمعیت شیعه را دارد.

طی یک سال گذشته ارزش پول ایران تقریبا به یک‌چهارم رسیده و تورم ناشی از این مسئله دسترسی مصرف‌کنندگان معمولی ایرانی به  کالاهای مورد نیازشان را به شدت کاهش داده است.

این فروشنده ۲۷ ساله در حالی که شلوار جین و تی‌شرت به تن دارد می‌گوید: «فروش مغازه‌ام نسبت به سال گذشته حدود ۳۰درصد افت کرده اما کماکان ترجیح می‌دهم بابت فروش اجناسم ریال نگیرم زیرا ارزش آن در حال کاهش یافتن است. پول آنها در حال سقوط است.»

هر سال میلیون‌ها زائر شیعه از سراسر جهان وارد عراق می‌شوند تا با سفر به شهرهای سامرا، نجف و کربلا از زیارتگاه‌های مقدس خود بازدید کنند. این مسافرت‌ها باعث ورود حجم زیادی از پول به عراق می‌شود تا جایی که توریسم را تبدیل به دومین منبع درآمد عراق پس از صادرات نفت کرده است.

از زمان سقوط صدام حسین در ۲۰۰۳ اکثر گردشگران مذهبی عراق را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند. در این مدت به غیر از ایرانی‌ها، ده‌ها هزار زائر نیز از سایر کشورها به عراق آمده‌اند.

اخیرا تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بین ایران و آمریکا بالا گرفته و این مسئله باعث بروز نگرانی‌هایی در دولت عراق شده که هم با تهران متحد است و هم با واشینگتن. گیر افتادن عراق در این بین، احتمالاً بر صنعت گردشگری این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کاظمیه یکی از مناطق محبوب توریست‌های ایرانی در شمال غربی بغداد است که معمولاً‌ در آنجا مشغول خرید لباس، شیرینی‌جات و انواع خرده‌ریز هستند. این منطقه در نزدیکی کاظمین قرار دارد که به خاطر ۲ گنبد و ۴ مناره طلایی‌اش معروف است. در این حرم ۲ شخصیت مهم جهان تشیع، موسی کاظم (هفتمین امام شیعیان ایران) و نوه او محمدجواد (نهمین امام شیعیان ایران)، دفن شده‌اند.

در یک بعدازظهر معمولی می‌توان صدها زائر ایرانی را در کاظمیه مشاهده کرد که پس از زیارت یا قبل از آن، مشغول پیاده‌روی در دو طرف خیابان و مشاهده مغازه‌ها هستند، بدون اینکه چیزی بخرند.

حسین فاضلی، یکی از کسانی که زائران ایرانی را در قالب کاروان به عراق می‌آورد، می‌گوید: «پول برای ما تبدیل به یک مشکل بزرگ شده و این مسئله به ما آسیب می‌زند. تعداد زیادی از زائران ایرانی از سفر به عراق انصراف داده‌اند زیرا قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند.»

او در حالی که با عربی دست و پاشکسته‌اش به رفتن ترامپ و ماندگاری ایران اشاره می‌کرد، گفت: «مهم نیست این وضعیت چقدر طول بکشد. ایران از این بحران پیروز بیرون می‌آید.»

در چند سال‌ گذشته ارزش پول ایران به آرامی در حال کاهش بود اما طی ماه‌های اخیر، با تمدید تحریم‌های هسته‌ای و اضافه کردن موارد جدید به آن توسط دولت آمریکا، کاهش ارزش پول ایران سرعت فزاینده‌ای به خود گرفته است.

محمد سعدی هادی که یک لباس‌فروشی کوچک را در کاظمین از پدر خود به ارث برده، می‌گوید: «فروش من ۷۰درصد کاهش داشته است.» در حال حاضر هزینه خرید یک چادر نماز به پول ایران تقریباً ۴ برابر سال گذشته است. او قبلاً روزانه ۶۰ چادر می‌فروخت و امروز فروش او به ۱۰ چادر رسیده است.

تامر جبار که صاحب یک مغازه عطرفروشی است، می‌گوید: «گردشگران ایرانی دیگر نه‌تنها خرید نمی‌کنند، بلکه بعضی از آنها با آوردن اجناسی همچون زعفران، ادویه و سنگ‌‌های کوچک تزئینی برای فروش در عراق، امیدوارند که هزینه‌های سفر خود را نیز تامین کنند.»

این عطرفروش ۳۸ ساله بهترین دوران فروش خود را روزهای پس از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ در ۲۰۱۵ که منجر به لغو تحریم‌های  ایران و رهاسازی میلیاردها دلار از منابع مالی ایران شد عنوان کرد و گفت: «آن روزها تا ۷۰۰ دلار هم فروش داشتم اما الان به زحمت می‌توانم چیزی بفروشم. قیمت عطر در ایران ارزان‌تر از اینجا شده است.»

 

منبع:  آسوشیتدپرس

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا