گوناگون

تفاوت مسابقه ملکه زیبایی و دختر شایسته

تفاوت مسابقه ملکه زیبایی و دختر شایسته در چیست و این دو مسابقه چه ویژگی هایی دارند. در این مطلب می خواهیم به جزئیات برگزاری دو مسابقه مشهور و قدیمی ملکه زیبایی (Miss Universe) و دختر شایسته (Miss World) بپردازیم.

تفاوت مسابقه ملکه زیبایی و دختر شایسته
تفاوت مسابقه ملکه زیبایی و دختر شایسته

در سالهای اخیر به دلیل فعالیت رسانه ها، سایتها و یا خبرگزاریهای متعدد فارسی زبان در گوشه و کنار جهان، در خیلی از موارد ترجمه واحدی از یک واژه، کلمه و یا حتی یک رویداد مهم جهانی وجود نداره و بسیاری از ترجمه ها سلیقه ای است یا به فقط به حوزه کاری یک رسانه خاص محدود میشه و سایرین توجه چندانی به آن ندارند، به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلب کوتاهی در این باره بنویسم تا شاید تا حدی قضیه روشن شود.

ملکه زیبایی یا Miss Universe

معادل فارسی نام این مسابقه “ملکه زیبایی جهان” و هر سال از طرف سازمانی به همین نام برگزار میشه، این سازمان در سال هزار نهصد و پنجاه و دو در ایالت کالیفرنیا تأسیس شده و در طول دهه های گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته، یعنی مالکیتش در اختیار اشخاص متفاوتی بوده و بارها مدیریتش تغییر کرده. جالبه که یکی از مشهورترین سهامداران این سازمان دونالد ترامپ متقاضی نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، البته او به دلیل سخنان جنجالی خود درباره شهروندان مکزیکی و پس از اعتراض گسترده لاتین تبارها و لغو پخش تلویزیونی برنامه امسال از شبکه ان بی سی، سهام خود را فروخت یا به قول گروهی به صورت محترمانه از این مجموعه کنار گذاشته شد.

دختر شایسته یا Miss World

 معادل فارسی نام انگلیسی این مسابقه هست: “دختر شایسته جهان” ، این سازمان در سال هزار و نهصد و پنجاه و یک شکل گرفته و قدیمی ترین رقابتی است که در این چهارچوب برگزار میشه، مرکز اصلی این مجموعه در شهر لندن است و در ابتدا قرار بود مراسمی محدود به بریتانیا باشه، ولی برگزارکنندگانش تصمیم گرفتند آن را به یک رقابت جهانی تبدیل کنند و به تدریج گسترش یافت تا به شکل امروزی رسید.

ساز و کار انتخاب دختر شایسته جهان هم تقریبأ شبیه انتخاب ملکه زیبایی جهان است، یعنی هر کشوری نماینده خود را به مرحله پایانی میفرسته و پس از گذر از هفت خوان رستم در نهایت هیأت داوران تاج افتخار را بر سر یکی از شرکت کننده ها میذاره و دختر شایسته جهان را انتخاب میکنه، مرحله نهایی هر سال در یک شهر برگزار میشه.

********

خیلی مشکل است که تفاوتهای این دو سازمان جهانی را بر شمرد یا مثلا گفت که کدام سازمان از دیگری بهتر است، دست اندرکاران هر مجموعه باور دارند فعالیت آنها نسبت به دیگری از ارزش و اهمیت و اعتبار بیشتری برخوردار است، یا اینکه رأی هیأت داوران فقط بر زیبایی و زنانگی شرکت کنندگان استوار نیست و سازمان آنها شاخصهای دیگری چون تحصیلات، دانش، آگاهی، نیکوکاری و انسان دوستی را هم در نظر میگیرد. خلاصه نظر دادن در این زمینه کمی مشکل است، ولی بصورت کلی میشه گفت رقابت ملکه زیبایی بیشتر آمریکایی است ولی مراسم گزینش دختر شایسته حال و هوایی اروپایی داره و جهانی تر است.

نظرات مختلفی درباره این رقابتها وجود داره و برخی هم از اساس با برگزاری چنین برنامه هایی مخالفند، به ویژه گروههای فمینیستی یا گروههای مدافع حقوق زنان، به عقیده آنها این برنامه ها نوعی استفاده ابزاری از زنان است و اهداف تجاری و تبلیغاتی داره. البته برندگان این رقابتها معمولا همکاری نزدیکی با سازمانهای خیریه دارند و در پروژه های عام المنفعه زیادی شرکت کردند، یعنی با استفاده از زیبایی، موقعیت و یا شهرت خود اقدامات قابل توجهی به ویژه در مناطق محروم و کشورهای فقیر انجام دادند و عملکرد مثبتی در این زمینه دارند.


همچنین بخوانید:

بیوگرافی کامل تونی آن سینگ دختر شایسته سال ۲۰۱۹+ عکس و اینستاگرام

 

بیوگرافی کامل زوزیبینی تونزی ملکه زیبایی سال ۲۰۱۹+ عکس و اینستاگرام

1 دیدگاه

  1. ببخشید از کی شنیدید اون ملکه زیبایی و این دختر شایسته است؟!!!!! هر دوی این مسابقات ملکه زیبایی هستند با کمی تفاوت در جزئیات… یعنی مثلا اگه دور کمر یک دختر کمی بیشتر از استانداردهای تعریف شده اینها باشه یا قدش کوتاه‌تر یا وزنش بیشتر…. نمیتونه شایسته باشه؟!! یا حتما باید با مایو و بیکینی رو صحنه بیان و اندازه های بدنش رو ببینند؟ میس ورلد هم تو همین چند سال اخیر مایو رو حذف کرد من فکر میکنم بیشتر بخاطر فشار فمینیست‌ها و اینکه کشورهای مسلمان هم بتونن بیان پس این ملکه زیبایی هست. این قرتی بازی‌ها مخصوص ایرانه که این اسمو انتخاب کرده بودند شاید هم برای اینکه سر و صدای مردم سنتی اون موقع درنیاد کلمه شایسته رو مناسب‌تر دیده اند البته ممکنه واقعا به شایستگی هم اهمیت می‌داده اند. ضمنا در خیلی از کشورها انتخاب نماینده های این مسابقات جهانی از یک مسابقه صورت میگیره و تو عنوان همه شون کلمه زیبایی رو بکار میبرند. چند نفر رو انتخاب می‌کنند و هر کدومو به مسابقه ای می‌فرستند پس نمیتونند متفاوت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا