علم و تکنولوژی

تمام افراد «چشم آبی» حداقل یک جد مشترک دارند

مجله اینترنتی کولاک، مترجم: پرویز فغفوری آذر : برساس تحقیقات جدید، افراد چشم آبی اقلا یک جد مشترک دارند که پایه‌گذار این جهش ژنتیکی در انسان‌ها شده است. اما این جد آن‌قدرها هم جوان نیست. جد مشترک افراد چشم‌آبی اقلا ۶ هزار سال پیش زندگی می‌کرده و الان نوادگانش سرتاسر جهان پخش شده‌اند، البته اکثراً در شمال اروپا و امریکای شمالی.

علت دقیق این امر هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است. آنها می‌گویند شروع تغییر در رنگ چشم انسان‌ها مربوط به مدت‌ها قبل از ثبت تاریخ بوده و به همین دلیل نمی‌توان زمان مشخصی برای آغاز تغییر رنگ چشم در ساکنان کره زمین در نظر گرفت.

تنها مسئله‌ای که کل دانشمندان محقق در این زمینه درمورد آن اشتراک نظر دارند این است که این اجداد بین ۱۰ هزار سال تا ۶ هزار سال پیش روی زمین زندگی می‌کردند. ۴ هزار سال اختلاف در یک نظر مشترک کم نیست اما برای شروع، بد هم نیست.

آبی شدن رنگ چشم ناشی از یک تغییر در ژن است. برای سال‌ها محققان با این تصور بر روی ژن OAC2 تحقیق می‌کردند که این ژن در تمام انسان‌ها مشترک است و تغییر رنگ چشم دلیل دیگری دارد. OAC2 نشان می‌دهد چه مقدار رنگدانه قهوه‌ای در چشمان ما وجود دارد. اما انگار مسیر تحقیق آنها درست نبود و این ژن در تمام نقاط کره زمین موجود نیست.

آنها ژن جدیدی به نام HERC2 کشف کردند که فعالیت آن باعث از کار افتادن کامل OAC2 می‌شود؛ به این ترتیب رنگ چشم شخصی که حامل ژن HERC2 است از قهوه‌ای به آبی تغییر می‌کند. براساس نتایج این تحقیق، ‌تمام اشخاص چشم‌آبی جهان دارای این ژن هستند.

سوال اصلی، اینجا برای محققان به وجود آمد. این جهش ژنی چگونه اتفاق افتاد؟ جواب احتمالی این سوال این است: زمانی که انسان‌ها از افریقا به اروپا مهاجرت کردند. دلیل وفور افراد چشم‌آبی در اروپا نیز همین مسئله است. چشم‌آبی‌های ساکن امریکای شمالی هم اکثراً رگ و ریشه اروپایی دارند. یعنی اقلا یک جد مشترک بین تمام این افراد وجود دارد. به آنها باید حق داد که با چنین خانواده بزرگی به رگ و ریشه خود ببالند!‍

منبع: بیزینس اینسایدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا