موسیقیموسیقی جهان

جان لجند: گاهی دچار بحران هویت می‌شوم

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

گاهی وقت‌ها که به تعدد مشاغلم فکر می‌کنم، مستاصل می‌شوم و می‌نشینم روی مبل. با خودم شروع می‌کنم به فکر کردن تا بالاخره می‌فهمم چندشغله‌ام. پدر، همسر، آهنگساز، خواننده، نوازنده،‌ داور یک مسابقه بسیار پرتماشاگر تلویزیونی و در نهایت شراب‌ساز. اینجاست که بحران هویت می‌گیرم  و نمی‌دانم واقعا که هستم. به فکر ملاقات‌های متفرقه در طول روز که می‌افتم دیگر دیوانه می‌شوم. در نهایت برای خروج از سردرگمی تصمیم می‌گیرم بروم و پوشک کوچک‌ترین فرزندم را عوض کنم که یادم می‌افتد او در حال دو ساله شدن است و به احتمال زیاد قرار نیست پس از دو سالگی پوشک شود. تنها دلخوشی‌ام همین بود که آن هم در حال از دست رفتن است.

باورتان می‌شود یک مرد ۴۱ ساله‌ که تا قبل از ۴۰ سالگی تمام افتخارات ممکن در جامعه موسیقی جهانی را به دست آورده، این‌قدر بنالد؟

همین آدم نق‌نقو ۱۰ جایزه گرمی در کلکسیون دارد، ۵ جایزه Soul Train، ۲ بار برنده جایزه BET شده و ۲ بار جایزه NACCP را به خانه برده. یک بار AMA، یک بار MTV، یک بار MOBO، یک بار EMMY و … علاوه بر تمام اینها یک جایزه اسکار و یک جایزه تونی هم گرفته است.

او تنها خواننده‌ای است که علاوه بر درو کردن جوایز موسیقی، در سینما، تلویزیون و تئاتر هم برنده بهترین جوایز شده است. حالا اگر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش را هم بخواهیم در نظر بگیریم،‌ شاید بتوانیم اندکی به او حق بدهیم که درمورد شلوغ بودن دور و برش بنالد.

با آدام لوین، کلی کلارکسون و بلیک شلتون، داوران The Voice

درمورد جان لجند صحبت می‌کنیم. متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۷۸ (۷ دی ۱۳۵۷) که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ با انتشار ۶ آلبوم دنیای موسیقی را زیر و رو کرد و (به همراه آلیشا کیز و التون جان) جزو معدود خوانندگانی است که هم ساز کیبورددار می‌نوازد و هم می‌خواند.

با او درمورد این که از کجا به کجا رسید و چطور شد که رسید صحبت کردیم.

جان لجند از ۴ سالگی در گروه کر کلیسا آواز می‌خواند. پدربزرگش کشیش بود و مادربزرگش هم در کلیسا مشغول فعالیت: «از نوجوانی مشغول مدیریت کارها بودم و کارگردانی را بلدم. قبول دعوت حضور در The Voice‌ هم به همین بود. البته مدت‌ها درمورد آن فکر کردم ولی بالاخره قبول کردم. این برمی‌گردد به همان تجربه‌ای که بچگی داشتم: هدایت دیگران برای رسیدن به موفقیت. تجربه کار تیمی را دارم و هدایت یک تیم از خوانندگان جوان جزو تخصص‌های من است.»

ببینم یک روز معمولی برای جان لجند یعنی چه روزی: «معمولا از ۷ صبح بیدارم. اگر در حال برگزاری تور باشم که هیچ اما اگر در خانه باشم به باشگاه کوچکی که در خانه درست کرده‌ام، می‌روم. بچه‌ها بعد از من بیدار می‌شوند و روزم با صحبت با آنها شروع می‌شود. تو چی می‌خوری و از این صحبت‌ها. هر روز حدود ۱۲ ساعت کار می‌کنم و در حین آن مشغول نوشتن ترانه‌ها یا آهنگ‌های جدید هم هستم. البته اگر در حین فیلمبرداری The Voice  باشیم، به هیچ‌یک از این کارها نمی‌رسم و مستقیم بعد از اتمام کار به خانه می‌روم. به بچه‌ها برای خوابیدن کمک می‌کنم و با همسرم می‌نشینم جلوی تلویزیون.»

جان لجند برای خلق کارهای جدید از چه چیزهایی الهام می‌گیرد؟ او این‌گونه پاسخ داد: «ساختن یک چیز جدید همیشه هیجان‌انگیز و خوشایند است. مهم نیست سختی کار چقدر است. وقتی تمام می‌شود یا حتی وقتی در حال شروع هستید هم هیجان دارد. برای الهام گرفتن هم لازم نیست جای خاصی بروید یا کار خاصی کنید. حتی در دل جلسات هم می‌توان از جملات رد و بدل شده الهام گرفت یا در طول مسیر خانه به محل کار. همین‌طور وقتی با بچه‌ها در حال صحبت کردنم یا حتی تماس‌های تلفنی. همه می‌توانند الهام‌بخش باشند.»

می‌خواهید بدانید دلیل موفقیت جان لجند چیست؟ این هم پاسخ او: «کافی است کاری را که می‌کنی دوست داشته باشی، آن را به مدت طولانی و یکنواخت انجام بدهی حتی وقتی کسی نیست و اصلا نمی‌دانند تو کجا مشغولی. کلیسا و مدرسه هم فرقی ندارد. سال‌ها انجام دادن یک کار یک صورت متوالی باعث می‌شود تبدیل به یک آدم مناسب شوی. در این میان کافی است تو را اندکی بشناسند تا آدم‌های بزرگ و مشهور به سراغت بیایند. اینها هم جزو ملزومات کار هستند. تمام اینها را که با هم ترکیب کنی یعنی آدم موفقی هستی.»

با همسرش

از او پرسیدیم: «میان این همه کار و کنسرت و برنامه، چطور می‌توانی تعادل زندگی‌ شخصی‌ات را برقرار کنی؟» جواب داد: «این که به سختی کار می‌کنم حرف درستی است اما همیشه خانواده برای من در اولویت قرار داشته است. من و کریسی گاهی وقت‌ها بدون بچه‌ها به رستوران می‌رویم و این کار یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در زندگی انجام می‌دهم. کار، زندگی شغلی، زندگی شخصی، خانواده، همسر و بچه‌ها… تمام اینها مهم هستند اما در بین تمام اینها باید استراحت را هم بگنجانی وگرنه خسته خواهی شد. سرحال ماندن مهم است چون به عنوان یک خواننده، خستگی در صدای من بازتاب دارد و اکثر مشتری‌هایم خواهان صدای سرحال هستند نه خسته. استراحت، آب کافی، ورزش، دوری از حاشیه. اینها را هم باید در نظر داشته باشی. در این بین عوض کردن پوشک بچه و حتی گاهی شستن آنها در حمام هم می‌تواند جزو ساعات استراحت یک پدر تلقی شود.»

و آخرین سوال: «اگر کسی بخواهد راه تو را ادامه دهد، چه توصیه‌ای برایش داری؟»

او گفت: «استعداد خود را کشف کنید و بفهمید در چه زمینه‌ای مستعد هستید. روی استعداد خودتان به سختی کار و تمرین کنید. آن را گسترش دهید و به اطلاع دیگران برسانید. با افراد مناسب و در زمینه‌های مناسب کار کنید؛ آنهایی که به رشد شما کمک می‌کنند. اگر هر روز بیشتر به خودتان فشار بیاورید و بهتر عمل کنید، مطمئن باشید آدم موفقی خواهید شد. در نهایت آنچه مهم است، ‌رضایت از زندگی و انجام کاری است که دوست داریم. مطمئن باشید به آن نقطه می‌رسید.»

منبع: usatoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا