اخبار داغاقتصادی

جزئیات اجرای طرح مالیات عایدی مسکن در سال ۹۹

در این مطلب از مجله کولاک، توضیحاتی درباره جزئیات اجرای طرح مالیات عایدی مسکن در سال ۹۹ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی درباره جزئیات طرح مالیات عایدی مسکن در سال ۹۹ گفت:

اخیرا به نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی پیشنهاد دادیم تا به صورت مجزا و فوری قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن از لایحه اصلاح مالیات های مستقیم را تصویب کنند.

محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه چالش بازار مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد تاکید کرد، از یک طرف بایستی تسهیلات با نرخ ‌مناسب در اختیار تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسکن قرار گیرد و از سوی دیگر اقدامات تنظیم کننده مانند مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و مالیات بر خانه ‌های خالی عملیاتی شود.

محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم لحاظ شده است، گفت:

پیش ‌نویس این لایحه در کمیسیون‌ اقتصاد هیئت دولت است اما با توجه به فضای ایجاد شده در بازار مسکن شرایطی فراهم شد تا این لایحه به صورت مستقیم در دستور کار کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت قرار گیرد.

گفتنی است هیئت دولت دارای کمیسیون های مختلف از جمله زیربنایی، سیاسی و اقتصادی است که هر کدام از این کمیسیون ها دارای کمیته‌ های مجزایی می باشند که شامل کمیته تخصصی در سطح کارشناسان، فرعی در سطح معاونین وزرا و کمیته اصلی درسطح وزرای مربوطه می ‌باشد.

محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: ” بر اساس هماهنگی های به عمل آمده پیش نویس لایحه مذکور (از کمیته فرعی) به صورت مستقیم در کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد و بلافاصله به هیئت دولت ارسال می‌ شود. لایحه مذکور عملا در مسیر تصویب دولت قرار گرفته است و ما تلاش می ‌کنیم هر چه سریع‌ تر و طی سال ۹۹ مالیات بر عایدی مسکن عملیاتی شود.

محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به جلسه اخیر برخی نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی با مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی یادآور شد، در این جلسه تاکید کردیم که نمایندگان مجلس می توانند به صورت مجزا قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن را به عنوان یک طرح فوری در مجلس تصویب و در قالب قانون جدید برای اجرا به دولت ابلاغ کنند.

محمد علی دهقان دهنوی ، معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برای رونق مسکن بایستی تامین مالی مناسب در حوزه‌ های تولید و تقاضا انجام شود تاکید کرد:

هم اکنون تسهیلات اعطایی مسکن نسبت به قیمت ملک بسیار پایین است و از سوی دیگر با توجه به بالا بودن نرخ بهره در بلند مدت قدرت پرداخت اقساط نسبت به درامد محدود می ‌شود‌. به عنوان مثال، در شهری مانند تهران محصول مالی مناسب برای یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی با درآمد ثابت مثلا ۵ میلیون تومان در ماه وجود ندارد و این مانع خانه دار شدن طیف وسیعی از ساکنین این شهر است، بنابراین باید یک محصول مالی متناسب با شرایط امروز برای تامین نیاز اقشار متقاضی تدوین شود.

مسکن مهر نیز در این حوزه یک راه‌حل تلقی می‌شد چون اولا قیمت زمین را حذف کرد و در نهایت برای نیاز مسکن بیش از یک میلیون خانوار، هرچند با کاستی هایی، پاسخ ارائه کرد.

طرح اقدام ملی مسکن نیز یک راه حل دیگر است توجه داشته باشیم که یک میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی مسکن های این طرح بودند و این نشان می دهد تقاضای قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

اقداماتی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی در شرایطی که کشور با تورم مواجه است، تنها در کوتاه مدت پاسخگو است بنابراین راه حل اصلی معضل مسکن جلوگیری از تداوم رشد تورم و در مرحله بعد و رونق در تولید و ساخت و ساز مسکن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا