اخبار داغ

حرکت جدید فیسبوک؛ سودجویانه یا خیرخواهانه؟

مجله اینترنتی کولاک، مترجم: پرویز فغفوری آذر

فیسبوک مدعی شده در نظر دارد فعالیت‌هایی برای تبلیغ درمورد مشاغل، وام‌ها و کارت‌های اعتباری انجام دهد که در یک بستر اینترنتی به صورت عادلانه در دسترس تمام امریکایی‌ها باشد.

براساس یک گزارش داخلی، روز یکشنبه این شرکت عظیم اینترنتی از ماه مارس متعهد شده که آگهی‌های فروش و اجاره مسکن در ایالات متحده را همراه با امکان جستجوی محل و همچنین تماس با شخص تبلیغ‌کننده به صورت رایگان در صفحات خود منتشر کند.

این آگهی‌ها به کاربران انتخاب‌هایی همچون محل مناسب، شغل مناسب، تحصیلات مناسب و محل‌های خرید عمومی را ارائه می‌دهند.

لورا مورفی، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا،  در ماه می ۲۰۱۸ توسط این شرکت استخدام شد تا در این زمینه به فیسبوک کمک کند و عملکرد آنها را در مسائل مهم اجتماعی مورد بررسی قرار دهد.

مورفی در این زمینه با تعدادی از وکلای گروه‌های فعال در زمینه حقوق مدنی همچون Relman و  Dane & Colfax همکاری خود را شروع کرده است. روز یکشنبه یک گزارش ۲۶ صفحه‌ای داخلی در شرکت فیسبوک درمورد تاثیر این حرکت در شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ منتشر شد.

لورا مورفی با اشاره به فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده می‌گوید: «بانک اطلاعاتی خانه‌های قابل جستجو تا اواخر سال ۲۰۱۹ تکمیل و منتشر خواهد شد. انتظار داریم کارمندان، فعالان در زمینه فروش و اجاره املاک و سهامداران شرکت خودمان هم در این مورد با ما همکاری کنند.»

او با اعلام این که از انجام این کار هیجان‌زده شده، گفت: «امیدوارم این حرکت منجر به تسهیل در خانه‌دار شدن یا راحت‌تر شدن امر اجاره‌ خانه در امریکا شود. اگر بتوانیم باعث ایجاد مشاغل بیشتر و شاغل شدن افراد بیشتری در این زمینه شویم که چه بهتر.»

این حرکت به احتمال زیاد بخشی از استراتژی بلندمدت فیسبوک است تا نشان دهد با قانون ضدتبعیض، شرکت‌های واسطه و تنظیم‌کننده‌های بازار می‌توانند به خوبی در امریکا فعالیت خود را ادامه دهند و نیازی به وضع قوانین جدید در این زمینه نیست. البته این که فعالیت‌های اقتصادی فیسبوک طی چند وقت اخیر تحت نظارت دولت قرار گرفته نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.

در این میان فعالان حقوق مدنی نگران این هستند که الگوریتم‌های مخفی و اختصاصی فیسبوک هنوز هم قادر به هدایت هدفمند تبلیغات به نفع فیسبوک به منظور کسب درآمد بیشتر این شرکت باشد. نگرانی آنها به این دلیل است که ممکن است برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به طرز چشمگیری در تبلیغات مشاهده شوند و برخی از شرکت‌های دیگر خیلی کمتر دیده شوند.

منبع: آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا