علم و تکنولوژی

حقایق جالب از سیگار که تاکنون نشنیده اید

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: زهره زرگر

شاید شما افرادی را دیده باشید که در ۹۰ سالگی هم سیگار می کشند و هیچ اتفاق بدی برایشان نیفتاده است اما باید بدانید که این افراد استثنا هستند و سیگار قطعا آسیب شدیدی به انسان وارد می کند. عوارض ناشی از سیگار ممکن است ادامه زندگی را برای شما سخت کند. ما شما را از مواردی مهم درباره سیگار آگاه می کنیم.

حقایق جالب از سیگار که تاکنون نشنیده اید

 

شاید شما هم سیگار مصرف می کنید یا دست کم یکی از عزیزان شما به اصطلاح سیگاری است، اما باور ندارید که همین سیگار کوچک و باریکی که در دست دارید می تواند چه آسیب های وحشتناکی به شما بزند و البته اطرافیانتان را هم مورد آسیب قرار دهد. شاید شما فکر می کنید که می توانید مصرف سیگارتان را کنترل کنید اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چه روزی یک پاکت، چه چند نخ محدود، شما یک معتاد به سیگار محسوب می شوید. اکثر افرادی که سیگار می کشند، مدعی هستند که هر زمانی که بخواهند می توانند سیگار را کنار بگذارند اما آیا واقعا همینطور است؟

شاید شما قصد داشته باشید سیگار را ترک کنید اما پیش خود فکر می کنید که دلیل کافی برای انجام این کار لازم دارید. اگر واقعا به این دلایل نیاز دارید و می خواهید بدانید چه عواقبی در انتظار شماست، این مقاله را مطالعه کنید.

– حدود ۸٫۶ میلیون نفر درآمریکا از عوارض جدی ناشی از سیگار رنج می برند.

– سیگار باعث می شود موهای شما سریع تر سفید شوند.

– سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر به خاطر مصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری جان خود را از دست می دهند.

– تعداد وسیعی از کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند مبتلا به آسم یا (سندرم مرگ) می شوند.

– سالانه ۵۰ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا، فقط به خاطر قرار گرفتن در معرض دود سیگار، جان خود را از دست می دهند.

– در آمریکا ۱ نفر از ۶ نفر به خاطر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهد.

– افرادی که سیگار می کشند ۴۰۰% نسبت به افراد غیر سیگاری، به خطر سکته قلبی نزدیک تر هستند.

– در ایالات متحده آمریکا، روزانه ۴۰۰۰ نوجوان اولین سیگار خود را تجربه می کنند و ۱۰۰۰ نفر از آنها به سیگار کشیدن روزانه ادامه می دهند.

– سیگار برگ و پیپ از سیگار معمولی کم خطر تر نیستند.

– ۶۹% افراد سیگاری قصد دارند به کلی سیگار را کنار بگذارند.

حقایق جالب از سیگار که تاکنون نشنیده اید

 

– شما با دوری از سیگار و مشروبات الکلی، مصرف غذای سالم و تمرینات ورزشی، می توانید حدود ۳۰% احتمال ابتلا به سرطان را از خود دور کنید.

– هر نوع دودی می تواند به ریه های شما آسیب برساند. آن دود می تواند ناشی از مصرف سیگار باشد، می تواند ناشی از مصرف ماریجوانا باشد یا حتی می تواند دود ناشی از کباب روی باربکیو شما باشد.

– چندین مطالعه و پژوهش نشان داده است که افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند. این نتیجه طی تحقیقات دراز مدت بر روی تاثیرات تنباکو و توتون، توسط پژوهشگران به دست آمده است. (مجله بیماری آلزایمر)

– مصرف هر عدد سیگار ۱۱ دقیقه از عمر مفید شما را کم می کند. یعنی به طور میانگین هر مرد حدود ۱۳٫۲ سال و هر زن ۱۴٫۵ سال را از دست می دهد.

– بله این جمله درستی است که همه ما بالاخره یک روز خواهیم مرد. اما مساله دوری از مرگ نیست. موضوع سالم زندگی کردن است. مصرف سیگار می تواند شما را به بیماری های قلبی و ریوی دچار کند و ادامه زندگی را برایتان دشوار بسازد.

– در هر ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ا ی که سیگار مصرف می کنید، احتمال ابتلای ناگهانی به سرطان در بدن شما افزایش پیدا می کند. حتی اگر این اولین نخ سیگار شما باشد.

– وین مک لارن و دیوید مک کلین، دو تن از بازیگران (Malboro Man) به دلیل سرطان ناشی از سیگار جان خود را از دست دادند.

– در سال ۲۰۱۳ ایلات متحده آمریکا بیش از ۲۵ میلیارد دلار توسط مالیات های تنباکو جمع آوری کرد، اما تنها ۲% آن صرف برنامه های کنترل دخانیات شد.

– در آمریکا شرکت های دخانیات ملزم به تشکیلات بیشترین کمپین های ضد دخانیات هستند. این کار برای آنها اجبار و جزئی از قانون محسوب می شود.

– افراد سیگاری بیش از حد متوسط قطران و نیکوتین استنشاق می کنند.

– اگر قصد دارید ترک کنید، هرگز دیر نیست. هر زمان که شما سیگار را ترک کنید، بدن شما تلاش می کند تا خود را باز سازی کند و سلامتی را به شما برگرداند.

 

منبع: list25

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا