چهره هاسلبریتی ایرانی

نکاتی از زندگی آهنگساز ایرانی سریال بازی تاج و تخت + رامین جوادی کیست؟

مجله اینترنتی کولاک؛ مترجم : پردیس کیانی: رامین جوادی یک موزیسین ایرانی – آلمانی است که برای سریال های معتبری چون فرار از زندان، بازی تاج و تخت و دنیای غرب آهنگسازی کرده است.

بیوگرافی رامین جوادی

او در ۱۹ جولای ۱۹۷۴ در دویسبورگ آلمان غربی به دنیا آمد. پدرش یک مهاجر ایرانی در آلمان و مادرش آلمانی است. رامین یک گیتاریست و پیانیست با استعداد بود که در سال ۱۹۹۴ در کالج موسیقی برکلی که هم اکنون به عنوان بزرگترین نهاد مستقل موسیقی معاصر شناخته می شود، پذیرفته شد. او با یک رکورد کامل تحصیلی، در سال ۱۹۹۸ فارغ التحصیل شد.

هانس زیمر یکی از شخصیت های برجسته در فیلم های بین المللی که متوجه استعداد رامین شد از او دعوت کرد تا با شرکت تولیدی اش کار کند. پس از چند کار مشترک، بقیه کارهای رامین جوادی مستقل بودند.

او برای چند فیلم و سریال کار کرد تا بالاخره در سال ۲۰۰۵ سمت آهنگسازی سریال معروف فرار از زندان را به دست آورد. این یک نقطه عطف در زندگی او به شمار می رفت و در سال ۲۰۰۶ نامزد جازه امی شد. چند سال بعد و پس از موفقیت ها و شکستهای متعدد، او توانست اعتبار زیادی برای آهنگسازی سریال بازی تاج و تخت به دست آورد. او تا کنون جوایز معتبری در زمینه موسیقی کسب کرده و یکی از آهنگسازان به نام در دنیا محسوب می شود.

 

رامین جوادی

زندگی شخصی رامین جوادی

رامین جوادی با جنیفر هاوکس، مدیر اجرایی صنعت موسیقی ازدواج کرده است. او مبتلا به سینستزیاست که به معنی فعال شدن دو حس نامربوط انسانی به طور همزمان است و رامین به سبب آن می تواند موسیقی را با رنگ و یا رنگ را با موسیقی پیوند دهد. در حقیقت او می تواند موسیقی را به تصویر بکشد و ببیند.

جاناتان نولان که با رامین سر فیلمبرداری فیلم آغاز بتمن کریستوفر نولان آشنا شد درباره وی می گوید: او مرا شگفت زده می کند و به شکلی باورنکردنی با استعداد است. آن دو پس از آن با یکدیگر چندین بار همکاری کردند.

رامین نخستین آهنگساز تلویزیونی است که تور کنسرتش را در سراسر ایالات متحده برگزار کرده و جشنواره ارکستر او به طور انحصاری به مجموعه تلویزیونی بازی تاج و تخت مربوط می شود. او برای این کنسرت، تحسین طرفداران، موسیقی دانان و منتقدان را به دست آورد.

 

یادداشت حمیدرضا صدر درباره رامین جوادی

در همین خصوص و همزمان با پخش فصل آخر سریال بازی تاج و تخت حمیدرضا صدر در یادداشتی در صفحه اینستاگرامی‌اش از موسیقی این سریال و خالق ایرانی‌ آن نوشت.

آخرین سری از مجموعه «بازی تاج و تخت» آغاز شده… میان همه ویژگی‌های این مجموعه نمی توان موسیقی جادویی و خالق ایرانی تبارش رامین جوادی را ستایش نکرد…

قطعه تیتراژ در تابستان ۲۰۱۱ که بلافاصله برای همه بدل به ملودی آشنایی شد و کنار موسیقی متن‌های دیرآشنای سینمایی و تلویزیونی قرار گرفت و صدها نسخه از آن اجرا شدند. جوادی تکه انیمیشنی از فیلم را دید و سپس در اتومبیلش شروع به زمزمه کردن قطعه کرد و سه روز بعد نسخه خامی از آن را تحویل تهیه‌کنندگان داد. او با پرهیز از استفاده از فلوت و ویلون که جانمایه اکثر آثار فانتزی بودند به ساز چلو روی آورد که به قول خودش صدایش تیره‌تر از هر سازی است…

قطعه با نواختن آکورد مینور آغاز شده و سپس بین آکوردهای ماژور و مینیور بازی کرده. قطعه‌ای بازتابنده قصه‌های تو در تو، سفرهای طولانی شخصیت ها از سرزمینی به سرزمین دیگر، از پشت خنجر زدن‌های تمام‌نشدنی، توطئه‌های بی‌پایان، رویارویی انسان‌های حیوان‌نما و حیوان‌های انسان نما با غیرقابل پیش‌بینی بودن همه چیز. همه اینها به علاوه مضامین حکومت، وفاداری، خشونت، فساد، مذهب، قدرت، شهوت.
در نسخه نهایی صدای بیست زن که در پراگ ضبط شد به کار اضافه شد و قطعه سرانجام با ترکیبی از صداهای ریزی که احساس رمز و راز و ادامه ماجراها را نوید می‌دهند به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا