سلامت

درباره قرمز شدن چشم ها چه می دانید؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

 مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: یکی از مواردی که علاوه بر به هم زدن زیبایی این عضو مهم صورت، می تواند نگران کننده نیز باشد، بیدار شدن با چشم های قرمز است!  قرمزی چشم معمولا برای بیان ورم و التهاب ملتحمه چشم به کار می رود. ملتحمه، پرده ی شفافی است که زیر پلک ها و قسمت هایی از کره چشم را پوشانده است. دقت داشته باشید التهاب ملتحمه می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی و یا حتی در اثر حساسیت یا آلرژی های گوناگون باشد. این بیماری ممکن است منجر به احساس وجود جسم خارجی در چشم شود! به طوری که فرد احساس می کند قادر به بیرون آوردن آن نیست.

قرمز شدن چشم، علل و راه‌های درمان

چشم‌ های قرمز موجب می‌ شود به دلایلی نظیر بیماری، ناراحتی یا حتی اعتیاد مورد بازخواست اطرافیان قرار بگیرید. اما حقیقت ماجرا این است که قرمزی چشم‌ ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد! اندرو هلزمن، چشم پزشک متخصص از مرکز لیزر چشم در مریلند آمریکا در این باره می گوید: چشم های قرمز شما می تواند باعث شود دیگران فکر کنند شما غمگین یا بیمار هستید!

چشم های قرمز معمولا به سبب رگ های تحریک شده یا متورم شده چشم شما می باشد و مشکلات مختلفی را موجب می شود؛ برای نمونه می‌ تواند نشانه ی مشکلات دیگری مانند خشکی چشم، خواب بسیار کم یا مصرف بی‌ رویه ی قطره چشم باشد. فرقی نمی‌ کند به چه دلیلی شب قبل تا دیر وقت بیدار مانده‌ اید؛ کار اضافی، تماشای فیلم و یا حتی مطالعه. چشم‌ها بایستی برای مدت طولانی بسته باشند تا لایه‌ های اشک مجددا تولید شده و پر شوند.

هنگامی که چشم های شما خشک هستند، ملتهب و تحریک می شوند. این التهاب باعث قرمزی چشم می شود! خشکی چشم اگر چه بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است، ولی افراد جوان تری که وقت زیادی را به تماشای صفحه ی کامپیوتر صرف می کنند، تحت تاثیر قرار می گیرند. به گفته ی اندرو هلزمن، هنگام مشاهده ی مانیتور، به اندازه ی کافی پلک نمی‌ زنیم که این کار موجب خشکی چشم می‌ شود!

توجه داشته باشید به وسیله ی اشک مصنوعی، می توان چشم را مرطوب نگه داشت و قرمزی و التهاب آن را کاهش داد. همچنین هنگام کار با رایانه یا گوشی تلفن همراه خود، سعی کنید بیشتر پلک بزنید؛ برای مثال شما می‌توانید هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به چند متر آنطرف‌ تر نگاه کنید و پلک بزنید.

آلرژی های گوناگون مانند گرده و چمن نیز می تواند باعث تورم و التهاب در چشم و قرمزی آن گردد؛ دقت داشته باشید آلرژی ها باعث بروز خارش در چشم های شما می شود. مالش باعث التهاب و قرمزی بیشتر چشم می شود. برای از بردن التهاب و قرمزی به وجود آمده، چند بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده نمایید و با دکتر مراقبت های اولیه خود، در مورد آلرژی خود و نحوه کنترل آن صحبت نمایید. ممکن است برای شما داروی آنتی هیستامین تجویز کند که این امر باعث کاهش پاسخ بدن به مواد حساسیت زا و التهاب آور می شود. توجه داشته باشید از آن جا که آنتی هیستامین ممکن است باعث خشکی چشم شود، از اشک مصنوعی برای جلوگیری از آن استفاده نمایید.

درباره قرمز شدن چشم ها چه می دانید؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

دکتر جفری آنشل می‌ گوید که قرص‌ های خواب‌ آور، داروهای ضد اضطراب و حتی مسکن‌ هایی مانند ایبوپروفن نیز می‌ توانند با کاهش گردش خون در بافت چشم و اطراف آن، موجب خشکی و قرمزی چشم شوند! همچنین الکل، موجب کاهش گردش خون در رگ‌ ها شده که سپس باعث افزایش خون ورودی به رگ‌ های چشم می‌ شود؛ به همین دلیل آن‌ ها قرمز به نظر می‌ رسند. سعی کنید مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید. در این وضعیت استفاده از قطره چشم نیز مناسب است.

قرمزی چشم، یک حساسیت تحریک کننده می باشد؛ اما در اکثر مواقع برای بینایی ضرری ندارد و به ندرت نیاز به درمان فوری و شدید پیدا می کند. اما از آن جایی که این بیماری می تواند تا دو هفته ی بعد از شروع علائم مسری باشد، لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم می باشد. کودکان مبتلا به ورم ملتحمه ی باکتریایی بایستی تا شروع درمان، از سایر کودکان دور نگه داشته شوند! اما فرم ویروسی تنها تا چند روز مسری است. گاهی اوقات ورم ملتحمه سبب بروز عوارضی در قرنیه می شود که نیاز به درمان فوری دارد و بایستی به چشم پزشک متخصص مراجعه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا