اخبار داغ

درمان آسان سکسکه با استفاده از طب سنتی

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

همه‌ ممکن‌ است‌ دچار سکسکه‌ شوند، حتی‌ جنینی‌ که‌ در رحم‌ مادر است‌! سکسکه جنین یک پدیده ی طبیعی است. سکسکه در نوزاد تازه به دنیا آمده نیز شایع است؛ بنابراین نباید از این‌ که نوزادتان گاهی سکسکه می‌ کند، نگران باشید.

 

درمان آسان سکسکه با استفاده از طب سنتی

 

سکسکه، کنشی غیر ارادی و دارای یک قوس بازتاب عصبی است؛ یا در تعریفی دیگر می توان گفت سکسکه، انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مکرر عضله‌ دیافراگم‌ می باشد. البته توجه داشته اشید اغلب دوره‌ های سکسکه فقط چند دقیقه طول می‌ کشد! سکسکه به طور ناگهانی آغاز شده و ممکن است بین چهار تا ۶۰ بار در دقیقه اتفاق بیفتد و معمولا بدون مداخله خاصی بهبود پیدا می‌ کند. سکسکه به ندرت باعث تداخل در خوردن و خوابیدن می‌ شود.

سکسکه مداوم ممکن است بیش از ۴۸ ساعت و کمتر از یک ماه طول بکشد. سکسکه‌ های مقاوم نیز ممکن است بیش از یک ماه به طول انجامد؛ سکسکه‌ های مداوم و مقاوم در مردان شایع‌ تر است. این نوع سکسکه معمولا بسیار خسته‌ کننده، ولی نادر است و معمولا بیانگر وجود مشکل یا مساله‌ ای زمینه‌ ای در فرد است.؛ برای نمونه ممکن است به دنبال بروز اختلالات دستگاه عصبی محیطی یا مرکزی یا هر آسیب یا تحریک اعصاب ناحیه دیافراگم، اختلالات سمی یا سوخت‌ و‌ ساز که بر این دستگاه اثر می‌ گذارند، به وجود آید. حتی نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نه تنها عادت های بدی هستند، بلکه اغلب منجر به بروز سکسکه نیز می شوند. برخی افراد نیز ممکن است در واکنش به داروهای بی‌ حسی، دچار سکسکه مداوم شوند!

 

درمان آسان سکسکه با استفاده از طب سنتی

 

اکثر سکسکه ها با خوردن مقداری آب بهبود پیدا می کنند. پرت کردن حواس بیمار، یک اقدام موثر است که عموم مردم برای درمان سکسکه های مقاوم انجام می دهند. بهتر است بدانید در شرایـط سکسکه به بیـماران توصیـه می شود که آرام بنشینند و تا زمانی که می توانند نفس خود را حبـس کنند؛ اگر سکسکه‌ پایـدار باشد، به بیـمار توصیـه می شود که یک پاکت کاغذی روی بینی و دهان خود قرار دهد و به مدت چند دقیقه در داخل آن نفس بکشد! دقت داشته باشید تـمـام ایـن اقـدامـات بـر ایـن پـایـه اسـتـوار اسـت کـه بـرای بـرطـرف کـردن سکسکه‌ بـایـستی سـطـح دی اکسید کربن خون را بـرای چند دقیقه بالا بـرد؛ ایـن عمل سبب می شود که تنفس به حالت طبیعی بازگردد.

همچنین بد نیست بدانید دلیل اینکه نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر سکسکه می‌ کنند، اغلب مربوط به بدن‌ های کوچک و به طور کامل رشد نیافته‌ شان است.‌‌ همان طور که در یک فرد بزرگسال، وقتی معده زیاد پر باشد می‌ تواند باعث سکسکه شود، باید بدانیم در یک نوزاد هم با در نظر گرفتن اینکه بچه‌ ها، معده کوچک تری نسبت به بزرگ تر‌ها دارند و سریع‌ تر پر می‌ شود، این اتفاق خواهد افتاد! بایستی بدانید سکسکه ناشی از ریفلاکس معده، باعث ایجاد یک چرخه معیوب می شود؛ ریفلاکس معده منجر به سکسکه می شود و سکسکه نیز ریفلاکس را بدتر می سازد! یکی دیگر از علل سکسکه، تغذیه نوزادانی است که به جای شیر مادر از شیشه استفاده می‌ کنند و سکسکه وقتی اتفاق می‌ افتد که سوراخ پستانک شیشه سوراخ درشتی داشته باشد و نوزاد هوای زیادی را ببلعد.

درمان آسان سکسکه با استفاده از طب سنتی

 

در صورت ابتلا به سکسکه ی مزمن (بیش از ۴۸ ساعت) بایستی به دنبال مراقبت پزشکی و یا بهره گرفتن از طب سنتی باشید. از جمله درمان‌ های موثر طب سنتی می‌ توان به مواردی مثل کندر، جوشانده ی پونه، دم کرده سوسنبر و خرمالو اشاره کرد.حتی می توانید از بذر شوید نیز استفاده کنید! برای توقف سکسکه مقداری بذر شوید را به آرامی بجوید. این روش قدیمی بسیار موثر است؛ رایحه بذر این گیاه با درگیر کردن اعصاب و عضلات وابسته، در کار سکسکه وقفه می‌ اندازد! در روشی دیگر، یک قاشق مرباخوری عسل را در مقداری آب گرم هم بزنید و آن را در انتهای زبان خود نگه دارید؛ این مایع شیرین، می تواند منجر به تحریک اعصاب و رفع سکسکه شود. بادکش معده نیز یک راه کمکی مناسب برای درمان سکسکه های مقاوم به درمان است.

 

در غیر این صورت، با پزشک مشورت کنید و به او بگویید که چه مدت است و هر چند وقت یک بار است که سکسکه می کنید. پزشک شما را معاینه خواهد کرد و به منظور مشخص کردن علت سکسکه ی مزمن ممکن است نمونه های خونی و ادراری بگیرد و درخواست انجام سی تی اسکن و MRI کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا