اخبار داغفرهنگی

رستاخیز را در محرم اکران کنید!

مهدی احمدی / مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند

روزی که فیلم رستاخیز را در سالن رسانه‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر می‌دیدم، فکرش را هم نمی‌کردم به مشکل اکران بر بخورد؛ البته که نقدهایی به رستاخیز درویش وارد است اما نه آنقدر که پس از گذشت این سال‌ها، هنوز بر سر اکرانش بگو مگو کنیم؛ علی‌الظاهر رستاخیر دچار سوء تفاهم‌ها، برخوردهای سلیقه‌ای و تفاسیر و تاویل‌های برخی از خواص و بزرگان و یا بازی‌های سیاسی و جنجال‌های معمول رسانه‌ای شد و دست‌آخر هم دستور عدم اکران عمومی رستاخیز تا اطلاع ثانوی صادر.

این در حالی است که رستاخیز، تمام مراحل کارشناسی مذهبی و فنی را گذرانده بود و حتی در بین شرکا و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این فیلم گران و پرهزینه، علاوه بر موسسه فارابی از مشارکت و سرمایه‌گذاری قابل توجه دفتر یکی از مراجع معظم تقلید نیز نام برده می‌شود، حالا اما پس از گذشت هفت سال هنوز تکلیف این فیلم مشخص نیست!
آیا هنوز پای یک سوتفاهم و اختلاف نظر در میان است؟!
بعد این ماجراها، احمدرضا درویش از فارابی شکایت می‌کند و مرجع قضایی هم به نفع آقای کارگردان رآی می‌دهد و حدود ۱۳ میلیارد تومان پول بیت‌المال به ایشان داده می‌شود؛ اما هنوز بلاتکلیف می‌ماند!
حالا اما با حال و روز خراب اکران‌ این روزها و نبود فیلمی درخور برای اکران مناسبتی در ایام محرم پیش‌رو، آیا وقت آن نرسیده تا مدیر تصمیم‌ساز پدرآمرزیده‌ای پیدا شود و کار را برای اکران آنلاین رستاخیز در محرم کرونازده ٩٩ یکسره کند!
حالا که قرار است بعد صدها سال شیعیان و دلدادگان حسینی عمده ارادتشان به سید و سالار شهیدان را در تنگنای محدودیت‌ها و ضوابط و دستورالعمل‌های سخت بهداشتی در حسینه‌ها و تکایا و روضه‌های مجازی و تلویزیونی برپا و ابراز کنند، شاید امکان اکران آنلاین و بین‌الملل مسلمین و خاصه شیعیان فیلم “رستاخیز” بتواند به‌عنوان اثر هنری فرهنگی فاخر سینمای ایران بر غنای بیشتر محتوای مجازی این محرم خاص، بیفزاید.
ای‌کاش رییس محترم سازمان سینمایی، به تدبیر از این مناسبت و فرصت ویژه بهره ببرند و طی روزهای باقی‌مانده، تکلیف رستاخیز را با یک تصمیم و هماهنگی خاص مشخص و روشن کنند. فیلمی که البته و قبلا بهای بلیط و اکرانش هم پرداخته شده است، باشد که، هم کمی از حقوق فرهنگی و معنوی مخاطب و خلق‌الله ادا شود و هم بخشی از خسران و ضرر مادی بیت‌المال مسلمین جبران، انشالله.
شاید این آخرین فرصت برای رستاخیز ایرانی باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا