اخبار داغ

رقابت  ۱۰ میلیارد دلاری آمازون و مایکروسافت

اعلام ورود رسمی پنتاگون به فضای جنگ سایبری

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، پروژه‌ای برای راه‌اندازی یک فضای ابری جنگی (Cloud War) طراحی کرده و در نظر دارد اجرای آن را به مناقصه بگذارد.

در این میان مسابقه‌ای مخفی بین آمازون و مایکروسافت، دو غول فروش اینترنتی و ساخت لوازم کامپیوتری بر سر تصاحب یک این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری نظامی شروع شده اما هنوز جزئیات آن به رسانه‌ها درز نکرده است. با این حال برخی منابع از کاهش امید آمازون به برنده شدن در این مناقصه خبر داده‌اند.

جف بزوس (مدیرعامل آمازون)، ساتیا نادلا (مدیرعامل مایکروسافت) و دونالد ترامپ

این طرح به صورت رسمی به نام طرح «توسعه زیربنای مشترک» یا JEDI (Joint Enterprise Defense Infrastructure) پروژه‌ای است که به پنتاگون اجازه می‌دهد از هوش مصنوعی برای افزایش سرعت و کاهش زمان محاسبات برنامه‌ریزی‌های نظامی و جنگی استفاده کند. به همین منظور علاوه بر هارددرایوهای فیزیکی، به فضای ابری هم جهت ذخیره‌سازی اطلاعات هاردهای کامپیوتری نیاز هست که درصورت نبود دسترسی به هاردها، از فضای ابری بتوان به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دست یافت.

پنتاگون،‌ وزارت دفاع امریکا، امیدوار است تا اواخر ماه آگوست این مناقصه را به سرانجام برساند و برنده آن را مشخص کند. در دور قبلی شرکت‌های اوراکل و آی‌بی‌ام از این رقابت‌ حذف شدند، اما احتمال این که اوراکل از پنتاگون به دلیل گرایش به برنده شدن آمازون در این مناقصه شکایت کند، وجود دارد.

بنا به گفته برخی منابع از داخل پنتاگون، تنها چیزی که برای وزارت دفاع اهمیت دارد شروع یک همکاری مبتنی بر اعتماد کامل بین طرفین است و آنها هیچ نفعی از برنده شدن شرکت‌های حاضر در مناقصه نخواهند برد.

دانیل گور، نایب رئیس موسسه لگزینگتون که یک گروه مشاوره درمورد مسائل دفاعی است، در این مورد گفت: «اینترنت که ارثیه پدر یا پدربزرگ ما نیست. شما درمورد یک محیط ابری محافظت شده صحبت می‌کنید که با استفاده از آن می‌توان به طور مستقیم با سربازان حاضر در میادین نبرد در تماس بود. این نهایت خواسته‌های ماست.»

الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون نیز در این مورد گفت: «ما در وزارت دفاع امیدواریم بین رهبران نظامی و رهبران صنایع کامپیوتری و اینترنتی روابط حسنه و تفاهم کامل برقرار شود. هیچ‌کس از دفتر وزارتخانه یا دیگر دفاتر مرتبط با پنتاگون در این قضیه ذینفع نیست. تنها چیزی که برای ما مهم است‍، دسترسی به خواسته‌ها و کسب نتایج مفید برای ارتش و کشور است.»

روز یکشنبه وال‌استریت ژورنال طی گزارشی درمورد جزئیات مذاکرات مربوط به این قرارداد که در دوران ژنرال متیس (وزیر دفاع پیشین امریکا) بین پنتاگون و جف بزوس، مدیرعامل آمازون، انجام شده بود منتشر کرد.

در پاسخ به این گزارش چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا، گفت: «این مناقصه باید هرچه زودتر آغاز شود تا سریع‌تر نتیجه بگیریم.»

درصورت آغاز مناقصه به صورت رسمی، احتمال این که جزئیات مربوط به آن در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد بالاتر می‌رود ولی چون این پروژه به صورت همزمان مربوط به امنیت ملی و ارتش است، بعید است شاهد انتشار کامل جزئیات آن باشیم.

منبع: آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا