گوناگون

سامانه شکار چیست؟ ماجرای لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون ایرانی در تلگرام!

سامانه شکار چیست ؟ ماجرای لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون ایرانی در تلگرام گفته می شود اطلاعات زیادی از کاربران توسط تلگرام طلایی لو رفت. در برخی از سایت ها خبری منتشر شده مبنی بر لو رفتن اطلاعات میلیون ها ایرانی از طریق نسخه های کپی تلگرام نظیر تلگرام طلایی و… در همین ارتباط و در پی افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، معاون وزیر ارتباطات از شناسایی سایتی که دیتابیس اطلاعات کاربران از آنجا استخراج شده خبر داد و گفت: گزارش به دادستانی ارجاع می شود.

سامانه شکار چیست
سامانه شکار چیست

‏ رسانه‌های خارجی از افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام توسط یک نسخه غیر رسمی این پیام رسان خارجی خبر می‌دهند. به نحوی که دیتابیس این اطلاعات فاش شده اکنون در سطح اینترنت با ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود و منبع آن، نه خود تلگرام، بلکه یکی از نسخه‌های غیر رسمی این اپلیکیشن ذکر شده است.

پژوهشگرهای امنیت سایبری می‌گویند که داده‌های دیتابیس شامل اطلاعات بیشتر از ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، مانند آی‌دی تلگرام، نام کاربری، شماره تماس، هش‌ها و کلیدهای دیجیتالی می‌شود.

در این راستا امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات در واکنش به افشای اطلاعات کاربران پوسته غیررسمی تلگرام در توئیتر نوشت: گزارش مرکز ماهر ‏در دی ۹۶ در مورد عدم امنیت پوسته‌های تلگرام بود که در این زمینه هشدار دادیم.

وی گفت: البته شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه دیگری جمع‌آوری شده است. ناظمی تاکید کرد: ‏سایت ادعا شده با نام «سامانه شکار» که در یکی از شرکت‌های اینترنتی ایرانی میزبانی می‌شده، شناسایی شده است. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: گزارش برای رسیدگی قضائی به دادستانی ارجاع خواهد شد.

پیام رسان خارجی تلگرام از اردیبهشت سال ۹۷ مسدود شده است و کاربران بسیاری از پوسته‌ها و نسخه‌های غیررسمی تلگرام که فیلتر نیست، به این پیام رسان دسترسی دارند.

سخنگوی تلگرام در گفتگو با وب‌سایت Comparitech اعلام کرده است که «داده‌ها مربوط به یک نسخه غیر رسمی از تلگرام است؛ نسخه‌ای که هیچ ارتباط مستقیمی با این کمپانی ندارد.»

تلگرام یک اپلیکیشن متن-باز است که به سایر اپلیکیش‌ها اجازه می‌دهد نسخه‌ای با ویژگی‌های مورد نظر خود را بر بستر هسته‌ی اصلی تلگرام بسازند. از آنجایی که تلگرام در اردیبهشت ۹۷ در ایران فیلتر شد، بسیاری از کاربران برای ادامه‌ی استفاده از این پیام‌رسان و ارتباط با آشنایان خود از نسخه‌های غیر رسمی در ایران استفاده کردند که به شکل غیرقابل باور و پر هزینه‌ای قادر بودند فیلترینگ تلگرام را دور بزنند.

سخنگوی تلگرام در همین رابطه گفته است:

«می‌توانیم تایید کنیم که این اطلاعات کاربری، از یک نسخه‌ی غیر رسمی تلگرام استخراج شده است. متاسفانه، علی‌رغم هشدارهای ما، مردم ایران همچنان از اپلیکیشن‌های تایید نشده استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های تلگرام متن-باز هستند و به همین دلیل، مهم است که از اپلیکیشن‌های رسمی ما استفاده شود که از نسخه‌های قابل تایید پشتیبانی می‌کنند.»

نکته بسیار مهم اینجاست که در دیتابیس منتشر شده، در کنار نام، نام کاربری تلگرام و شماره تماس افراد، هش‌ها و کلیدهای دیجیتالی نیز منتشر شده‌اند. اما به گفته‌ی سخنگوی تلگرام، با استفاده از همین داده‌ها نمی‌توان وارد حساب کاربری افراد شد. در واقع، او گفته که این داده‌ها صرفاً در داخل حساب کاربری، قابل کارکرد هستند و کسی که به آن‌ها دسترسی داشته باشد نمی‌تواند از کلید دیجیتالی برای ورود به حساب شخص دیگری استفاده کند.

سامانه شکار چیست + جزئیات
سامانه شکار چیست + جزئیات

واکنش های مجازی به لو رفتن اطلاعات ایرانیان

گزارشی جدید نشان می‌دهد ۴۲ میلیون شماره تلفن و اطلاعات کاربران ایرانی #تلگرام در اینترنت منتشر شده است. این اطلاعات از نسخه‌های غیراصل تلگرام جمع آوری شده است. مهم نیست از نسخه اصل استفاده می‌کردند یا نه، همه قربانی شدند. عامل، تلگرام‌های غیراصل بودند و تلاش‌شده اطلاعات کاربران را در بازار سیاه بفروشند.

اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون ایرانی لیک شده و در حال خرید و فروشه!
عدد رو تصور کنید! نصف جمعیت ایران!
و همگی بر اثر استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام.
من و شما هم ممکنه داخل‌شون باشیم
ما که رسمی استفاده می‌کنیم، چرا؟
باید بگم همین که کانتکت‌هامون استفاده میکنن کافیه

ظاهرا دیتای یکی از فورک‌های غیر رسمی تلگرام روی الستیک سرچ ایندکس شده بوده و هیچ رمز عبوری روی اون ست نشده بوده.

۴۲ میلیون id تلگرام به‌همراه شماره تلفن‌ها بدون هیچ رمزگذاری و احراز هویتی ۱۱ روز روی اینترنت قابل دسترس بوده! اکانت‌ها همه مال ایران هستن و اطلاعات از «سامانه شکار» درز کرده. سامانه شکار اطلاعات رو از طریق یه نسخه غیر رسمی تلگرام ایرانی جمع می‌کنه. 

تمام اون به اصطلاح دوستانی که تلگرام [غیراصلی] نصب می‌کردند باعث لو رفتن اطلاعات آدم‌هایی مثل من که هیچ‌وقت این چیزها رو نصب نکردیم شدند.

اون موقع که همه چی فیلتر بود مردم تلگرام طلایی و هاتگرام و موبوگرام و اینا میریختن که فیلتر رو دور بزنن

مشکل از روزی شروع شد که #تلگرام رو #فیلتر کردند که بعد بیان تلگرام طلایی و … بدون فیلتر بین ملت بی‌اطلاع پخش کنند تا بتونند به اطلاعات مردم دست پیدا کنند.
این هم آخرش
آقای وزیر که الان خوابی، خبرت هست چه گندی زدین؟ این بود حریم خصوصی؟!

حالا این سامانه شکار چه کوفتی هست اصلا؟
برای کجا هست اصلا؟
کی یا چی رو “شکار” می کرده اصلا؟

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا