فرهنگی

شکوفه آذر نویسنده ایرانی ساکن استرالیا و نامزد جایزه قلم آمریکا کیست؟

در این مطلب از کولاک نیوز، توضیحاتی درباره شکوفه آذر نویسنده ایرانی ساکن استرالیا و نامزد جایزه قلم آمریکا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. هیئت داوران جایزه قلم آمریکا فهرست بلند این جایزه برای سال ۲۰۲۱ میلادی را اعلام کردند؛ جایزه ‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر می ‌پردازد.

در فهرست اولیه بخش ترجمه شعر و داستان جایزه قلم آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی، دو نویسنده ایرانی نیز حضور دارد! گروس عبدالملکیان با کتاب تکیه دادن به دیروقت در میان نامزدهای بخش ترجمه شعر قرار دارد. علاوه بر این شکوفه آذر با کتاب اشراق درخت گوجه سبز در میان نامزدهای بخش ترجمه داستان قرار گرفته است.

کتاب اشراق درخت گوجه سبز پیش از این در میان نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین ‌المللی امسال هم قرار گرفته بود. شکوفه آذر برای برنده شدن در این بخش باید با آثاری از ژاپنی، سوئدی، پرتقالی، فرانسوی، و اسپانیایی رقابت کند.

اما درباره شکوفه آذر بد نیست بدانید وی دختر دایی آرمان آرین ، نویسنده ایرانی است! شکوفه آذر در پاییز سال ۱۳۵۱ شمسی در تهران به دنیا آمد. مادر وی آموزگار بود و اهل مطالعه و پدر وی نیز، امیرهوشنگ آذر، شاعر و نویسنده و مترجم بود. ۲۰ ساله بود که به کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد واحد مرکز تهران وارد شد و ۱۳۷۵ شمسی نیز دانش ‌آموخته ‌ی زبان و ادبیات فارسی بیرون آمد و رفت سراغ دیپلم روزنامه ‌نگاری از مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ ای. پس از چند بار دستگیری در ایران به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی و شرکت در تظاهرات اعتراضی جنبش سبز در پی اعتراض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شمسی، در سال ۲۰۱۱ میلادی به استرالیا پناهنده شد. در آنجا لیسانس افتخاری (Honours) روزنامه ‌نگاری از دانشگاه دیکن استرالیا را هم گرفت و سرانجام رمان اشراق درخت گوجه سبز پس از نامزدن شدن برای جایزه بوکر بین ‌المللی در ایران هم به طور زیرزمینی منتشر شد!

آثار شکوفه آذر

  • روز گودال، شکوفه آذر، ناشر: ققنوس، ۱۳۸۸ شمسی
  • شاید هوس کنم تو را بخورم!، شکوفه آذر، ناشر: امیرکبیر، کتاب های شکوفه، ۱۳۸۳ شمسی
  • اشراق درخت گوجه ‌سبز
  • فرهنگ ‌نامه ادبی فارسی: دانشنامه ادب فارسی (جلد ۲)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا