سلامت

علت اصلی بروز سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا چیست؟

مجله اینترنتی کولاکعوامل اصلی آلودگی هوا ناشی از گاز‌های مضر، دود و گرد و غباری است که وارد جو می‌شــود، وجود این عناصر در هوا در صورت شدید بودن و تــداوم آن، منجر به از کار افتادگی یا حتی مرگ خواهد شد.

چگونه می توان آلودگی هوای شهرها را کاهش داد؟

گروه‌های حساس در آلودگی هوا

این معظل افراد سالمند، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی و کودکان را تهدید می‌کند و می‌توان گفت آلودگی هوا تاثیر سوءبیشتری بر افراد سالمند دچار عفونت‌های تنفسی و آسم، کودکان، زنان باردار در معرض خطر تراتوژن، افراد بیمار بخصوص بیماران دیابتی، تحت شیمــــــی درمانی و مبتلا به سرماخوردگی دارد. آلودگی هوا موجب بیماری‌هایی از جمله برونشیت، آسم، لارنژیت، افزایش درصد بروز سرطان‌های حلق، حنجره، نای، نایژه و ریه که بخشی از علت آن ناشی از جذب آلودگی هوا در سیستم گردش خون و تنفس می‌شود.

بر اساس تحقیقـات انجام شده، وسایل نقلیه موتوری در شهر‌هایی مانند تهران بیش از ۹۵ درصد از منو اکسید کربن موجــود در هوا را تولید می‌کنند که تنفس آن به سکته‌های قلبی و مغزی منجر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد وجودکربوکسی هموگلوبین در مقــــادیر کمتر از ۲ درصد نیز احتــمال وقوع حمله قلبی در افراد را افزایش می‌دهد. کاهش غلظت اکسیژن در خون، بر فعالیت مغـــــــز نیز تاثیر بسزایی دارد.

ارتباط مستقیم محل زندگی با  نرخ ابتلا به سرطان در کودکان

تحقیقات نشـــــان داده است زندگی در مجـــاورت بزرگراه‌های پر ترافیک با نرخ ابتلا به سرطان در کودکان ارتباط مستقیم دارد بطوری که کودکان ساکن در منازل مجاور خیابان‌هایی که بالغ بر بیست هزار خودرو درآن بطور روزانه تردد می‌کنند، حدود ۶ برابر بیشتر از دیگـــر کودکــان درمعرض آسیب هستند.

علت اصلی سرطان خون در کودکان و بزرگسالان، تاثیر هیدروکربن‌های حلقـــــــوی از جمله بنزن است که منبع انتشار آنها خودروها هستند. بعلاوه مطالعات نشان داده است طیـــــف وسیعـــی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، بارداری، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد. همچنین مطالعاتی درمردان در خصــــوص تغییرات کیفی و کمی اسپرم صورت گرفته است که نشان دهنده نقش منفی آلاینده‌هایی مثــل سرب، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است که بیشترین تاثیر را بر روی جنین دارد.

گیاهان از قربانیان آلودگی هوا

گیاهان قربانیان دیگر آلودگی هوا هستند و ناخواسته بر اثر آلودگی هوا مسموم می‌شوند، دی اکسید گوگرد از عوامل ایجاد مسمومیت در گیاهان است؛ این گاز در فضا اکسید و در بخار آب حل می‌شود و به این ترتیب اسید سولفوریک تولید می‌کند که از طریق روزنه‌ها وارد گیاهان می‌شود. این موضوع باعث می‌شود روزنه‌های برگ گیاه از خود حالت دفاعی داشته باشند و در مقابل آلاینده‌ها بسته شوند؛ علاوه بر این بر اثر آلودگی هوا سبزینه گیاه از بیـــــن می‌رود و باعث می‌شود برگ گیاه که مواد مورد نیاز برای درختان و گیاهان را فراهم می‌کند، زرد شود؛ نشانه مسمومیت گیاه با آلاینده‌های هوا، پلاسیدگی یا مرگ سلول‌های گیاه است.

به منظور کاهش آلودگی هوا و رسیدن به هوایی پاک در کلان شهرها راهکار‌های ساده‌ای وجود دارد مانند استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده کمتر از وسیله نقلیه شخصی و استفاده از دوچرخه و پیاده روی به جای آن، رانندگی هوشمند به معنی راندن با سرعت کم، بررسی منظم خودرو، تنظیم باد لاستیک خودرو، که در مصرف سوخت صرفه جویی می‌نماید، خارج کردن وسائل سنگین و غیر ضروری از خودرو، خریدوسائل نقلیه دوستدار محیط زیست که کمترین آلایندگی را داشته باشد، حتی الامکان در حیاط خانه خود باغچه‌ای کوچک داشته باشید، استفاده کمتر از محصولات نفتی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، استفاده از گاز طبیعی به جای ذغال سنگ، ترک سیگار، بازکردن کمتر درب یخچال، استفاده کمتر از آب گرم، تفکیک ضایعات مواد آلی، فلزات و کاغذ برای بازیافت، توصیه‌هایی برای محیط خانه از جمله عایق بندی مناسب، استفاده از سیستم گرمایش استاندارد، بازدید و تعمیر و نگهداری از تجهیزات گاز سوز و بخاری‌ها، استفاده از ظروف قابل شستشو به جای ظروف یکبار مصرف، استفاده از مواد باز یافتی، استفاده از محصولات ارگانیک و بومی، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی، استفاده از قلم مو نقاشی به جای اسپری رنگ جهت نقاشی ساختمان، عایق بندی مناسب لوله‌های آب گرم، توصیه‌هایی برای محل کار مانند استفاده نوبتی از ماشین جهت رفت و آمد به محل کار، پیگیری امور از راه دور و اجتناب از تردد غیر ضروری، استقرار برنامه بازیافت در محل کار، قطع کلیه وسائل برقی در پایان روزکاری، تنظیم نور با کرکره‌ها و عدم استفاده از چراغ و پوشش متناسب با آب و هوا.

راه‌های مقابله با تاثیر منفی آلودگی هوا بر بدن

مطالعات نشان می‌دهد که می‌توان به بدن انسان کمک نمود تا با اثرات مضر ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها توسط افزایش دریافت آنتی اکسیدان‌ها و ریز مغذی‌ها مقابله نماید؛ عادات غذایی رایج افراد شهرنشین نظیر مصرف بیشتر غذا‌های بسته بندی شده، منجر به تغییر الگوی تغذیه‌ای شده است که در آن دریافت مواد مغذی مفیـــد مانند آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب غیر اشباع با زنجیره طولانی مشتق از غذا‌های دریایی کم است.

احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و التهابی در صورت قرار گرفتن در معرض آسیب ناشی از آلاینده‌ها، افزایش می‌یابد. دریافت کافی آنتی اکسیدان‌ها (ویتامین‌های E.، C. و املاح سلنیم و روی و نیز فیتوکمیکال‌ها شامل کاروتنوئید‌ها و پلی فنول‌ها) و همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۹، می‌تواند التهاب را کاهش داده و منجر به کاهش خطر ابتلاء و پیشرفت بیماری‌های فوق الذکر شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا