اجتماعی

علت حذف قیمت ها از سایت های فروش دیوار و باما چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری کولاک نیوز، از جدید ترین تدابیر دولت برای کنترل قیمت ها این است که قیمت خانه و خودرو نباید بر سایت های فروش کالا درج شوند. این کار برای کنترل تورم است. اما برای کارشناسان عجیب است که چه ربطی به تورم دارد.

دیوار

دولت اعلام کرده است که درج قیمت بر سایت های فروش کالا و خدمات تورم زا است. بنابراین آنها باید از درج قیمت برای خودرو و مسکن اجتناب کنند. این اقدام خوبی برای آن سایت ها نیست. زیرا اساس سایت های مذکور ارتباط آگاهانه، نزدیک فروشنده و مصرف کننده نهایی است. همچنین اصل بر رقابت است . رقابت کاهش دهنده تورم است. اما نظر دولت این است که این سایت ها تورم زا است. حال با حذف قیمت ها مشکل حل شد یا مشکلی به مشکلات قبلی اضافه شد ؟

چند دهه بی اعتنایی دولت به تورم

لطفعلی بخشی، اقتصاددان، در این رابطه گفت: دیوار، قیمت گذاری بر آن یا هر کدام از این فاکتورها هیچ تاثیری بر تورم ندارند. داستان چیز دیگری است. تورم علت دیگری دارد. این مانند جوش صورت است. شما هی تلاش می کنید این جوش را پاک کنید. اما علت تغذیه شما است. تورم علتی دارد و آن علت را هم همه می دانند. اما دولت های ما در چند دهه ی گذشته مطلقا بی اعتنا به این موضوع بوده اند.

وی در ادامه بیان کرد : در دنیا پنج کشور هستند که تورمی این چنین دارند. ۱۹۰ کشور ریشه ای تورم را حل کردند.کشورهای جنگ زده افغانستان و عراق تورم ۲ درصد دارند. این کشورها در جنگ بسر می برند اما توانستند تورم را کنترل کنند. اما کشور ما با این همه امنیت باید این وضع اقتصادی را تجربه کند. تورم موضوعی است که سالهاست در دنیا حل شده است. برای حل این مشکل تجربه تمام آن کشورهایی را که گفتم ( یعنی ۱۹۰ کشور) می تواند استفاده شود. اما حاکمین ما دنبال بازیگوشی خودشان هستند.

بخشی بیان کرد : آنها نه به علم اعتقاد دارند نه به تجربه کشورهای دیگر اعتقاد دارند. نه به تجربه خودشان اعتقاد دارند. نه به تخصص اعتقاد دارند. بالاخره انسان باید به چیزی اعتقاد داشته باشد که بشود با او وارد بحث و تحلیل شد. با وجود این فضا، وضع همین است که می بینید. چهارتا کارشناس می نشینند دیوار را نگاه می کنند می گویند قیمت ها را بردارید. محکم ترین دلیلی که می توانم بگویم این است که قیمت ها آنجا نوشته شده اند. وگرنه این هیچ ارتباطی با تورم ندارد.

این اقتصاد دان گفت: من نمی دانم چرا این تصمیمات را اینگونه می گیرند؟ شاید نشسته اند و یکی از آنها به نظرش می رسد که چیزی کشف کرده است. ابراز می کند و باقی هم دنبالش می افتند تا شاید موضوع را حل کنند. این رفتار هم به جایی نمی رسد. باید از آنها پرسید که چرا این کار را با ملتتان می کنید؟ تورم بدترین ظلم اقتصادی است. ما در جامعه از مستضعف تا سوپر ثروتمند داریم. تورم بیشترین ضربه را ببه آن کسانی می زند که فقیرترین ها هستند. این مدیران هم که ادعا دارند خدمتگزار مستضعفین هستند. بدانند که تورم بیشترین فشار را به مستضعفین می آورد. چرا این کار ها را می کنند، ما هم حیرانیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا