چهره هاسلبریتی ایرانی

عکس جشن تولد حسین علیزاده در جمع نوازندگان + بیوگرافی

نوجوانان و جوانان نوازنده تار در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان، روز چهارشنبه ۳۰ مرداد برای حسین علیزاده که داور این جشنواره است، جشن تولد گرفتند.

حسین علیزاده، زاده اول شهریور ۱۳۳۰ و آهنگساز و نوازنده سرشناس تار و سه تار است که سه بار نامزدی در جایزه گرمی را در کارنامه دارد.

این آهنگساز تاکنون ۴ بار سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای بهترین موسیقی متن فیلم به دست آورده است.

جشن تولد حسین علیزاده در جمع نوازندگان جوان

حسین علیزاده سال ١٣٣٠ در  تهران متولد شد.

به واسطه آشنایی با استاد هوشنگ ظریف که در یکی از مدارس تهران به دانش آموزان موسیقی درس می داد، با موسیقی آشنا شد و در همان برخورد هوشنگ ظریف که متوجه استعداد او در موسیقی شده بود او را به هنرستان موسیقی معرفی کرد. پس از پایان تحصیلات در هنرستان موسیقی در سال ١٣۴٩ به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه یافت و از اساتید برجسته موسیقی آن زمان بهره برد و در دو رشته نوازندگی و آهنگسازی فارغ التحصیل شد.

همزمان با تحصیل در دانشگاه نزد اساتید موسیقی ایران به آموزش موسیقی مشغول بود. اساتیدش هوشنگ ظریف، علی اکبر شهنازی، احمد عبادی، نورعلی برومند، محمود کریمی، عبداله دوامی، یوسف فروتن و سعید هرمزی بودند. در این زمان در ارکستر ایرانی تالار رودکی وارکستر ملی ایران به رهبری حسین دهلوی به عنوان نوازنده تار عضویت داشت. سال ١٣۵١ و ۵٢ نیز با گروه های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از جمله شیدا و چاووش در جشن هنر شیراز به اجرای برنامه پرداخت. در سال ١٣۵۵ به اتفاق پرویز مشکاتیان گروه عارف را تشکیل داد و برنامه های متعددی را در داخل و خارج از کشور به اجرا درآورد.
علیزاده بر خلاف بسیاری دیگر از هنرمندان که فقط به اجرای موسیقی به شکل کاملاً سنتی آن می پردازند، نوآوری هایی داشته است. ابداع مقام داد وبیداد (گوشه داد از ماهور و بیداد از همایون، آلبوم های راز نو با همکاری گروه هم آوایان و زمستان است با صدای استادشجریان) همچنین اجرای پلی فونیک آواز ایرانی (رازنو، آوای مهر و …) از این نمونه ها یبه شمار می آید.

اجرای کنسرت در ایران و خارج از ایران، عضویت در رادیو، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای تکنوازی های بسیار و… همگی از فعالیت های این دوره علیزاده بودند.

این نوازنده برجسته پس از انقلاب به منظور تحصیل و تدریس به آلمان رفت و به عنوان تز دوره آهنگسازی قطعه عصیان را ساخت. با برگشت به ایران در سال شصت و هفت به اجرای شورانگیز و ترکمن پرداخت که دریچه ای جدید به روی موسیقی ایران گشود.

علیزاده عضو هیئت موسس و اولین مدیر عامل خانه موسیقی بوده است.

فعالیت های هنری علیزاده: 
سرپرستی گروه های همنوازی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ، سرپرستی گروه شیدا، گروه عارف و گروه سازهای ملی، شرکت در چهار دوره هنر شیراز، شرکت در اجرای باله گلستان اثر موریس بژار کنسرت ها: کنسرت نوا ( جشن هنر شیراز)، شورانگیز ( تالار وحدت)، کنسرت به نفع زلزله زدگان گیلان( تالار وحدت)، کنسرت به نفع شورای کتاب کودک ( تالار وحدت، فرهنگسرای بهمن)

خارج از کشور: 
فستیوال لوس آنجلس، فستیوال هنرهای شرق بولونیا (ایتالیا)، کنسرت در مراسم افتتاح شهر موسیقی (پاریس)، کنسرت در موزه واشنگتن، کنسرت به دعوت موسسه جهانیموسیقی(نیویورک) کنسرت های گوناگون در رادیو فرانسه، بلژیک، سوئد، کنسرت در دانشگاه سیاتل (آمریکا) ، دانشگاه ییل (آمریکا)، آلبرت هال لندن، کنسرت با هنرمندان هندی در لوس آنجلس و سانفرانسیسکو.

فعالیتهای آمورشی :
تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، کانون فرهنگی- هنری چاووش، هنرستان موسیقی، و کلاسهای خصوصی، عضویت در هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست هنرستان موسیقی پسران

خارج از کشور: 
تجزیه و تحلیل موسیقی ایران در مراکز آموزشی و هنری آلمان و فرانسه، شرکت در سمینار شرق شناسی دانشگاه UCLE (آمریکا)، دانشگاه سیاتل

آثار آموزشی: 
ده قطعه برای تار(کتاب، چهار جلد)، ردیف میرزا عبدالله (اجرا با تار و سه تار)، دستور سه تار (کتاب)، آموزش سه تار (اجرای کتاب اول و دوم هنرستان)، ردیف مقدماتی (کتاب سوم هنرستان)
هم نوایی برای سازهای ایرانی: نوا، سواران دشت امید، حصار، سرودهای آذربایجان، شورانگیز، راز و نیاز. صبحگاهی، نوبانگ کهن و آوای مهر. تکنوازی(شیوه سنتی)، ماهور(تار) و سه گاه ( هجرانی) ‌‌‌‌”تار”
تکنوازی (شیوه ابداعی)، ترکمن ( سه تار)، پایکوبی (سه تار)، هم نوایی ( تار)، نوا (تار)، همایون( سه تار)، راست پنجگاه(تار) و چهارگاه و بیات ترک.
ارکسترال:  نی نوا، عصیان، واریاسیون های کردی.

موسیقی فیلم: چوپانان کویر (حسین مجوب)، دلشدگان (علی حاتمی) ، گبه (محسن مخملباف)، زمانی برای مستی اسب ها و لاک پشت ها هم پرواز می کنند (بهمن قبادی)، میراث کهن، زشت و زیبا(احمد رضا معتمدی)

آثار :

– به تماشای آب‌های سپید، ۱۳۸۳

-‌ فریاد

-‌ بی تو به سر نمی‌شود

– زمستان است

– سلانه،‌ ۱۳۸۱

– ‌رازنو،‌ ۱۳۷۷

– پریا، و قصهٔ دخترای ننه دریا

– پایکوبی، تک نوازی ابداعی با سه‌تار، ۱۳۷۲

– صبحگاهی

– نو بانگ کهن

– شورانگیز، ۱۳۶۷

– ترکمن، تک نوازی ابداعی با سه‌تار، ۱۳۶۷

– نوروز، ۱۳۶۲

– نی‌نوا، ۱۳۶۲

– سه‌گاه، تک نوازی با تار، ۱۳۶۲

– ماهور، تک نوازی با تار، ۱۳۶۱

– راز و نیاز

– حصار

– سرودهای آذربایجان

– هم‌نوایی، تک نوازی ابداعی با تار

– نوا، تک نوازی ابداعی با تار

– راست پنجگاه، تک نوازی ابداعی با تار

– همایون، تک نوازی ابداعی با سه تار

– حصار، ۱۳۵۶

-‌ سواران دشت امید، ۱۳۵۶

– عصیان، ارکسترال

– واریاسون‌های کردی، ارکسترال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا