چهره هاسلبریتی ایرانی

بیوگرافی پروفسور یزدان پناه مسئول مبارزه با کرونا در فرانسه | پروفسور یزدان پناه کیست؟

پروفسور یزدان پناه مسئول مبارزه با کرونا در فرانسه کیست؟ به همراه بیوگرافی پروفسور یزدان پناه همچنین عکس و اطلاعات تکمیلی از وی در همین مطلب. پروفسور یزدان پناه یکی از شخصیت های علمی و پزشکی نامدار در فرانسه و اروپاست. متخصص ایرانی تبار و عضو شورای علمی فرانسه که سال‌هاست مسئولیت تحقیق در باره بیماری‌های ویروسی در این کشور بر عهده دارد دوران نقاهت ناشی از ابتلا به کرونا را می‌گذراند.

بیوگرافی پروفسور یزدان پناه
بیوگرافی پروفسور یزدان پناه

پروفسور یزدان یزدان‌پناه، مسئول بالینی-درمانی و تحقیقاتی ویروس کرونا در فرانسه و رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان «بی‌شا» پاریس که از او اعضای مورد اعتماد امانوئل ماکرون در شورای علمی فرانسه نام برده می‌شود به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری است.

روزنامه لیبراسیون با انتشار مطلبی در این خصوص از او به عنوان مسئول تحقیقات راهبردی برای مقابله با ویروس کرونا در فرانسه یاد کرده و نوشته است که وی در بخش تحت مدیریت خود در بیمارستان بیشا بستری است.

در گزارش لیبراسیون آمده است: حس غریبی است که در روز پایانی هفته پروفسور یزدان یزدان پناه را که همیشه خندان بود و صدای رسایی داشت این بار با لحنی لرزان و نفس زنان ببینی که می گوید: «خوبم، خیلی بهترم. حالا فقط به یک لیتر اکسیژن نیاز دارم. لحظات دشواری را پشت سر گذاشتم اما امیدوارند هفته آینده از بیمارستان مرخص شوم.»

سی سال مبارزه با ویروس ها

پرفسور یزدان پناه که ۵۵ سال دارد از سی سال پیش با انواع ویروس دست و پنجه نرم کرده است. هفت سال پیش، هم او بود که اولین بیمار مبتلا به “سارس” در فرانسه را در بیمارستان دانشگاهی شهر لیل معاینه کرد.

سال‌هاست که در محافل علمی و پزشکی فرانسه، پرفسور یزدان پناه به عنوان یکی از مراجع  پژوهش و فعالیت بالینی شناخته شده است. بیهوده نیست که وی یکی از ده عضو “شورای علمی کووید ١٩” است. این شورا به خواست امانوئل ماکرون از روز یازدهم مارس (٢١ اسفند ٩٨) تشکیل شد. همۀ اقدامات دولت فرانسه در امر مقابله با اپیدمی باید با صلاح‌دید این شورای علمی انجام گیرد. به غیر از رئیس شورا، ده متخصص در حوزه‌های مختلف – از جامعه‌شناسی گرفته تا میکروب‌شناسی- این گروه را تشکیل می‌دهند.

رئیس این شورا، پرفسور ژان فرانسوا دِل‌فرسی که یکی از متخصصان بزرگ ایمن‌شناسی است، می‌گوید: “من خیلی اهل این حرف‌ها نیستم، ولی یزدان‌پناه را پسر معنوی خود می‌دانم و او را بسیار دوست دارم”.

لیبراسیون می‌نویسد که روحیه و شخصیت یزدان‌پناه به رغم بیماری تغییر نکرده است. به عقیدۀ پرفسور ایو موتُن که یکی از راهنمایان او بوده “یزدان پژوهشگر بزرگی است، اما در عین حال کار گروهی را دوست دارد. بیش از هرچیز، می‌خواهد به بیماران نزدیک باشد”. لیبراسیون به کنایه می‌افزاید: “عیب یزدان‌پناه اینست که همه دوستش دارند. شاید به دلیل طنزی باشد که همیشه در کلام او نهفته، و نوعی ادب و متانت. انگار که ادب پیش‌نیاز هر نوع رابطۀ انسانی باشد”…

متولد شیراز

یزدان یزدان‌پناه در شیراز به دنیا آمد. پدرش مهندس راه و ساختمان بود. در سال ١٩٨٠، بعد از شروع جنگ ایران و عراق، وی را به یک شبانه‌روزی در جنوب فرانسه می‌فرستند. چند سال بعد، پدر و مادر به او ملحق می‌شوند و در شهر نیس مغازه‌ای باز می‌کنند.

یزدان‌پناه که کاری و درس‌خوان است، خیلی زود عیال‌وار می‌شود. پزشکی را در مون‌پلیه می‌خواند و بعد میان شهرهای مارسی در جنوب و لیل در شمال فرانسه تردید می‌کند اما سرانجام به لیل می‌رود. در آغاز برای رشتۀ تخصصی به روان‌پزشکی می‌اندیشد اما خدمت وظیفه در کشور آفریقایی سنگال و آشنایی با بیماری‌های حارّه‌ای نظر او را عوض می‌کند. می‌گوید: “در سال ١٩٩٣، اپیدمی تب حلزون (Bilharziose) در اطراف رود سنگال شایع شده بود. همه به فکر ساخت واکسن بودند. از آنجا راه خودم را پیدا کردم”.

از آفریقا تا لیل

بعد از آفریقا، یزدان‌پناه به بیمارستان دانشگاهی شهر لیل باز می‌گردد و زیر نظر پرفسور ایو موتن مشغول به کار می‌شود. یزدان پناه می‌گوید: “ایو موتن به من خیلی کمک کرد. رئیس بخش فوق‌العاده‌ای بود و مرا مثل پسر خود می‌دانست”.

پرفسور موتن، یزدان‌پناه را قانع می‌کند که برای بیشتر آموختن به مدرسۀ بهداشت عمومی هاروارد (Harvard T.H. Chan School of Public Health) برود. در این دورۀ دو ساله، یزدان‌پناه به سیاست‌های بهداشتی و ارزیابی اقتصادی این سیاست‌ها می‌پردازد.

بعد از بازنشستگی پرفسور ایو موتن، یزدان‌پناه در مقام رئیس بخش جانشین او می‌شود و کار را در بیمارستان لیل ادامه می‌دهد. اما پس از چندی به پاریس می‌آید و به بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان “بیشا” منتقل می‌شود. او در این بخش، مسئول پذیرش بیمارانی است که به ویروس‌های ناشناخته یا جدید مبتلا هستند.

از آن زمان به بعد پرفسور یزدان یزدان‌پناه به عنوان رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان بزرگ “بیشا” انجام وظیفه کرد تا روزی که خود به ویروس کرونا مبتلا شد. او اینک منتظر بازیافتن سلامتی و بازگشت به میدان نبرد با ناشناخته است. پرفسور یزدان‌پناه یک دختر هفده ساله و یک پسر ۱۱ ساله دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا