سلامت

فواید باورنکردنی نارنگی یافا برای سلامتی بدن

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

نارنگی که با نام ماندرین نیز شناخته می شود، یک درخت کوچک و همیشه سبز از خانواده ی مرکبات به شمار آمده که تا تا ۴٫۵ متر رشد می کند؛ گل های درخت نارنگی دوجنسی بوده، رنگ آن ها سفید و با کمک حشرات گرده افشانی می شوند. در پزشکی سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می دانند؛ نارنگی های ماندارین اصولا از اسپانیا می آیند و با درصد کمتری از مکزیک و مراکش هم تامین شده و همچنین در چین و آمریکا نیز به میزان بسیار زیاد کشت می شوند.

فواید باورنکردنی نارنگی یافا برای سلامتی بدن

میزان مقاومت درختان نارنگی به سرما خوب بوده اما میوه های آن به علت کوچک بودن و نازکی پوست آن ها، به سرما بسیار حساس می باشند؛ بنابراین نارنگی ها نباید در مناطق سرد کشت گردند. همچنین درخت نارنگی به منطقه‌ ای برای کاشت نیاز داشته که آب ایستا نداشته باشد!

انواع و اقسام شیرین و ترش بزرگ و کوچک به اندازه یک فندق تا برابر یک گرمک از نارنگی موجود است. نارنگی علاوه بر خاصیت اشتها آوری از جمله میوه‌ هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به‌عنوان یک اشتها آور طبیعی برای بیماران کم‌ اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می‌ شود. نارنگی به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌ هایی بوده که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر  است؛ و می تواند از پوکی استخوان نیز جلوگیری کند، یک روغن فرار از پوست نارنگی برای طعم دهندگی غذا بکار برده و همچنین در عطرسازی و صنایع دارویی نیز پر کاربرد بوده است.

نارنگی سرد است؛ این میوه منبع غنی ویتامین C می باشد و همچنین منبع غنی بتاکاروتن است. برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید بوده و به اعتقاد بعضی به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌ اش، می‌تواند در درمان بیماری سفلیس موثر واقع گردد. این میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین A نیز می باشد و برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند!

نارنگی یافا یکی از مهم‌ ترین اعضای خانواده مرکبات می‌ باشد و دانشمندان باور دارند که این گیاه از جهش‌ های نارنگی معمولی به وجود آمده و بیشتر در کشورهای شرق آسیا یافت می‌ شود. فیلیپین به عنوان یکی از اصلی‌ ترین کشورهای پرورش دهنده ی نارنگی یافا شناخته می‌ شود! این گونه نارنگی نیز سرشار از ترکیبات بی نظیر است که بر روی تقویت سلامت بدن، تاثیرات شگفت انگیزی از خود بر جای می‌ گذارند. شواهد حاکی از این است که این میوه دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند پینن آلفا، آروماتیک‌ های پیچیده، لینالول و limonene myrcene می‌ باشد؛ هر کدام از این آنتی اکسیدان ها قادر هستند به بخش‌ های مختلفی از بدن شما کمک کرده و شما را از شر بیماری‌ های مزمن در امان نگه دارند.

فواید باورنکردنی نارنگی یافا برای سلامتی بدن

توجه داشته باشید این میوه می‌ تواند به عنوان یکی از غنی‌ ترین منابع دریافت ویتامین C، به تقویت خطوط دفاعی بدن شما کمک کند. ویتامین C در بدن نقش‌ های مختلفی دارد که بدون تردید اصلی‌ ترین وظیفه ی آن ساخت گلبول‌ های سفید می‌ باشد. همان گونه که می دانید، گلبول‌های سفید وظیفه دارند میکروب‌ ها و عوامل بیماری زا را در بدن شما شناسایی کرده و سپس نابود کنند. هر چه تعداد این گلبول‌ ها بیشتر باشد، قدرت ایمنی بدن شما افزایش پیدا می‌ کند؛ از همین رو دانشمندان باور دارند که مصرف نارنگی یافا می‌ تواند به صورت مؤثری سیستم دفاعی بدن شما را بهبود ببخشد.

دقت داشته باشید نارنگی یافا می‌ تواند برای شما مقادیری از فیبرهای رژیمی را فراهم کند. این موضوع می‌ تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن شما کمک کند. جالب است بدانید که فیبرها قادر هستند لوله‌ های گوارشی را مرطوب کنند که این موضوع باعث می‌ شود عبور مدفوع و مواد غذایی راحت‌ تر صورت بگیرد.

یکی دیگر از بیماری‌ های مزمن که با استفاده از این میوه می‌ توان از آن پیشگیری کرد، فشار خون بالا نام دارد. یکی از مهم‌ ترین عناصری که در مرکبات وجود دارد، پتاسیم می‌ باشد. با انباشته شده پلاکت‌ ها در شریان‌ های حیاتی بدن، عبور جریان خون با مشکل رو به رو می‌ شود که این موضوع باعث می‌ شود فشار خون به سرعت افزایش پیدا کند. پتاسیم از جمله موادی است که می‌ تواند رگ‌ های خونی شما را گشاد کند؛ گشاد شدن این رگ‌ ها یکی از بهترین روش‌ ها برای کاهش فشار خون به شمار می‌ رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا