سلامت

ماجرای جمع‌آوری محرمانه برخی از داروهای شرکت اسوه چیست؟

جمع‌آوری محرمانه داروهای شرکت اسوه تبدیل به خبری جنجالی در شبکه های اجتماعی شده است. این خبر از ساعاتی پیش توسط بسیاری از کاربران فضای مجازی بازنشر می شود. گفته شده بسیاری از داروهای شرکت داروسازی اسوه در بازار تاریخ مصرف گذشته و فاسد هستند اما این خبر به صورت عمومی هنوز گزارش نشده است.

جمع‌آوری محرمانه داروهای شرکت اسوه
جمع‌آوری محرمانه داروهای شرکت اسوه

در همین خصوص فانا؛ پایگاه خبری تحلیلی دارو و سلامت خبرداده:

«دستور ریکال برخی از اقلام دارویی ساخت شرکت داروسازی اسوه که در سال ۹۷ برخلاف ضوابط و مجوزهای سازمان غذا و دارو تولید شده‌اند، صادر شد. فانا به‌زودی جزئیات بیشتری از این ریکال گسترده و محرمانه را منتشر خواهد کرد.»

کانال “صدای حقوق بالینی” هم درباره اون پست حذف شده نوشته بود:
نهایت شفافیت؛ ریکال محرمانه!!

در خصوص “ریکال” در برخی شبکه های اجتماعی نوشته شده: «عناوین علمی مهمی در کشوری که عده ای معتقدند طب‌ش در سطح آمریکا و حتی بالاتر است دیده می شود! ریکال محرمانه یک تأسیس جدید در حقوق تجارت است.
ریکال چیزی ست که اطلاق اضطراری و عام دارد و اگر ریکال اصطلاح علمی و تخصصی دارد نه تنها محرمانه نیست، بلکه باید در رسانه‌های ملی و جراید منتشر شود تا عامی روستایی آن را دریافت کند.

موازین حقوق بشری و حقوق اساسی حکم میکند که هرچه با سلامت نوع بشر مرتبط باشد، تیتر حقوق طبیعی و فطری جهانشمول بگیرد، بدعت «ریکال محرمانه» اختراع تأسیسی جدیدی ست در کشوری که مدتهاست دارد طب ملی خود را روی پلی بک ریورس تماشا می کند!!”»

همچنین در برخی از شبکه های اجتماعی این متن به عنوان هشداری جدی مبنی بر عدم استفاده از داروهای شرکت داروسازی اسوه نوشته شده و بازنشر می شود:

« چند روز پیش این پیام رو دریافت کرده بودم به همراه تصاویر ۲۲ نامه که به داروخانه‌ها ارسال شده بود برای جمع‌آوری داروها: “لطفا ملت رو از یک فاجعه انسانی با خبر کنید. خواهش میکنم ازتون. کلی از محصولات دارویی شرکت اسوه با مواد تاریخ گذشته تولید شده و سازمان غذا و دارو نامه محرمانه به شرکت اسوه زده حتی نامه رو که قانونا باید در سایت شرکت میذاشته، نذاشته تا کسی مطلع نشده. ارزش داروهای تولید شده ۱۴۰ میلیارد تومن‌است. داروها باید امحا بشوند ولی اینکار رو نمیکنند. بیمار دارو رو داره استفاده میکنه. داروی قلبی هم شامل میشه. تو رو خدا اطلاع رسانی کنید. مدارکشم میفرستم. داروساز سهمیه‌ای مدیرعامل اسوه است. دکتر دارابی که برادر دارابی فاجعه تروریستی میکونوس مسئول تولید دارو از مواد تاریخ گذشته بوده”

🔻جزئیات ادعا شده در پیام بالا برای من قابل بررسی و تایید نیستند ولی از اصل خبر “جمع‌آوری داروهای شرکت اسوه” امروز مطمئن شدم:
الان مشخص شده که سازمان غذا و دارو در ۲۸ آبان به صورت محرمانه فهرست داروهایی که باید جمع‌آوری می‌شد رو برای مراکزی ارسال کرده بود. چون ۱۷ آذر نامه دیگری منتشر کرده خطاب به معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نوشته «پیرو نامه محرمانه» فلان، اسم و مشخصات داروها رو بگذارید روی وب‌سایتتون. تصویر پایین رو من از فایل سه‌صفحه‌ای که از وب‌سایت “معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران” برداشتم، ساختم.

🔻حتی در همین حد هم در خبرگزاری‌ها به ماجرا اشاره‌ای نشده. فقط پریروز خبرگزاری سلامت و دارو، فانا، پست زیر رو در کانال تلگرامش گذاشته بود که اون هم بعدش حذف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا