چهره هاسلبریتی ایرانی

ماجرای سوتی بزرگ و جنجالی سریال گاندو شبکه سه چه بود ؟

مجله اینترنتی کولاک :  چندی‌پیش شاهد پخش قسمت اول سریال «گاندو» به کارگردانی «جواد افشار» و نویسندگی «آرش قادری» بودیم.

هرچند برخی موارد قسمت اول این سریال که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود جای تامل و پرسش دارند، اما ظاهراً محوریت داستان، دلاوری و توانایی‌های نیروهای امنیتی کشور است و دست‌اندرکاران تهیه و ساخت گاندو ضمن ادعای حقیقی‌بودن ماجرا، گوشه‌ای از عملیات گوناگون نیروهای امنیتی کشور را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش سرنا، خلاصه ماجرا به این صورت رقم می‌خورد که شخص اختلاس‌گری قصد دارد از مرزهای کشور فرار کند. نیروهای امنیتی که به دنبال او هستند، ابتدا به منزل پدر او می‌روند و در همین زمان، شخص مورد نظر در فضای فرودگاهی مشاهده می‌شود. بنابراین نیروهای امنیتی مجبور می‌شوند به سمت فرودگاه حرکت کنند تا مانع ورود مفسد اقتصادی به هواپیما شوند، اما زمانی که به فرودگاه می‌رسند ۳۲ دقیقه از برخاستن هواپیما می‌گذرد و هواپیما حوالی تبریز، به مسیرش به سمت استانبول ادامه می‌دهد. نهایتاً نیروهای امنیتی از خلبان پرواز درخواست می‌کنند که در تبریز فرود آید و وقتی با ممانعت او مواجه می‌شوند، دو فروند هواپیمای نظامی را به دنبال او می‌فرستند تا هواپیمای حامل مفسد اقتصادی را مجبور به فرود کنند. پس از فرود اجباری هواپیما در فرودگاه تبریز، شخص اختلاس‌گر دستگیر و هواپیما به سلامتی به مقصد خود روانه می‌شود. اما ذکر چند نکته خصوصاً برای اهالی هوانوردی نه‌تنها خالی از لطف نیست، بلکه پرسش‌های بسیاری ایجاد می‌کند:

• هواپیمای حامل شخص مفسد، یک فروند بویینگ ۷۴۷ است که نشان ایرلاین Aeroflow بر روی آن رنگ‌آمیزی شده‌است، در حالی که مهماندار پرواز هنگام خوش‌آمدگویی نام دیگری برای ایرلاین اعلام می‌کند و ورود مسافران را به هواپیمای ایرباس A300 خوش‌آمد می‌گوید! کمی بعدتر نیز هواپیمای ایرباس A300 که لوگوی یکی از ایرلاین‌های داخلی را بر روی دمش دارد، در حال برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی (ره) مشاهده می‌شود.

• نیروهای امنیتی با یک بالگرد هواناجا به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل می‌شوند و در این فاصله که کمتر از ۵ دقیقه از ادامه سریال گذشته‌است، ناگهان هواپیمای ایرباس به بویینگ ۷۴۷ ایرلاین Aeroflow تغییر می‌کند که هیچ نشان ثبت یا Registry ندارد!

• نیروهای امنیتی زمانی به فرودگاه رسیده‌اند که ۳۲ دقیقه از آغاز پرواز هواپیما گذشته و قاعدتاً در زمان ذکرشده هواپیما به آسمان تبریز رسیده‌است. نیروهای امنیتی در یک فاصله زمانی با چک‌کردن دوربین‌ها و… به این نتیجه می‌رسند که به برج مراقبت بروند تا روند دستگیری مجرم را از آنجا پیگیری کنند و در برج مراقبت فرودگاه امام خمینی (ره) متوجه می‌شوند که چون هواپیما از محدوده این برج فاصله گرفته‌است، باید به مرکز کنترل ترافیک هوایی کل کشور واقع در تهرانسر بروند. فرض کنیم از لحظه چک‌کردن دوربین تا لحظه اتخاذ تصمیم برای رفتن به مرکز کنترل ترافیک هوایی کل کشور، ۵ دقیقه طول کشیده باشد و اگر از آنجا نیز با همان بالگرد عازم شده باشند، دست‌کم ۲۰ دقیقه زمان صرف شده‌است. حال آنکه در فضای مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور دیده می‌شود که هواپیما همچنان در آسمان تبریز به سر می‌برد!

• نیروهای امنیتی درخواست می‌کنند که دو فروند هواپیمای نظامی سوخو ۲۲ برای رهگیری بویینگ ۷۴۷ به آسمان بروند، حال آنکه این دو هواپیمای نظامی اصلاً قابلیت رهگیری ندارند و در اصل هواپیمای تهاجمی هستند. هواپیماهای نظامی رهگیر ایران، F-14 Tomcat و MiG-29 هستند که در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

• هنگامی که خلبانان هواپیمای جنگنده سوار هواپیما می‌شوند، نام یکی از خلبان‌ها از روی اتیکت لباسش به‌طور کامل قابل خواندن است که امیدواریم نام مستعار باشد؛ چرا که این دست موارد قطعاًٌ به لحاظ حفاظت صحیح از اطلاعات نیروهای نظامی کشورمان اهمیت ویژه دارد.

• نیروی امنیتی در فضای مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور اقدام به برقراری ارتباط رادیویی با خلبان بویینگ ۷۴۷ می‌کند که طبق مفاد Annex I (بند ۴٫۴) سازمان هواپیمایی بین‌المللی یا ICAO چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. تمامی افرادی که در فضای برج‌ها و مراکز مراقبت و کنترل ترافیک هوایی مشغول به فعالیت هستند، ملزم به داشتن درجه یا rating متناسب هستند. به عنوان مثال حتی کسی که rating برج فرودگاه مهرآباد را داشته باشد، با این rating صلاحیت فعالیت در برج فرودگاه تبریز را ندارد.

• طبق آنچه در Annex II (بند ۳٫۸ و سایر بندها و ضمایمی که در بند ۳٫۸ آورده شده‌اند)، رهگیری یک هواپیمای غیرنظامی و وادار کردن آن به هر کاری، از جمله فرود در محل خاص، تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که هیچ‌گونه چاره دیگری وجود نداشته باشد. با مرور وقایع گذشته، دیده می‌شود که این اقدام تنها یک بار توسط خلبانان غیور و هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و آن هم برای دستگیری عبدالمالک ریگی که یک تروریست شناخته‌شده بود، انجام شده‌است.

• بدون شک اگر شما هم مسافر پروازی باشید که توسط هواپیماهای نظامی محاصره شده‌است، دچار ترس و اضطراب شدید خواهید شد. حال آنکه در «گاندو» تنها پس از دستگیری و پیاده‌کردن متهم، هواپیما به سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد. آنچه از چگونگی دستگیری ریگی در دست است، نشان می‌دهد که به مسافران و خدمه پرواز هواپیمای حامل او هدایای مختلف و سوخت رایگان داده شده و تنها چون عملیات مربوط به دستگیری یک تروریست بوده، شکایت خاصی از این اقدام صورت نگرفته‌است.

با کنار هم گذاشتن همه این موارد، اینطور به ذهن می‌رسد که در بهترین حالت سازندگان این سریال به کلی مشاوره با متخصصان حوزه هوانوردی را نادیده گرفته‌اند و به‌صورت کاملاً غیرحرفه‌ای مخاطبان خود، به ویژه اهالی هوانوردی را از جامعه مخاطبان آگاه خط زده‌اند! هرچند به نظر می‌رسد این تصاویر نشان‌دهنده اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی کشور عزیزمان باشد، اما آیا با وجود اشکال‌های علمی و تخصصی موجب اختلاف بین آنها نخواهد شد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا