اخبار داغفرهنگی

ماجرای پیامک های جنجالی مافیای کنکور و راه اندازی پویش مخالفت با تعویق کنکور

ماجرای پیامک های جنجالی مافیای کنکور و راه اندازی پویش مخالفت با تعویق کنکور به همراه اقدامات پشت پرده برخی موسسات آموزشی برای برگزاری کنکور. طی روز‌های گذشته برخی داوطلبان کنکور علاوه بر راه اندازی پویش تعویق کنکور، پیام‌هایی از مشاوران یکی از موسسات آموزشی را در فضای مجازی بازنشر کردند که ماجرای تازه‌ای را روایت می‌کند. پیام‌های منتشر شده نشان می‌دهد برخی از مشاوران یک موسسه آموزشی در گفت وگوی مجازی با داوطلبان، از آن‌ها خواسته اند به هر شکل ممکن مخالفت خودشان با به تعویق افتادن کنکور را اعلام کنند

پیامک های جنجالی مافیای کنکور
پیامک های جنجالی مافیای کنکور

«محمدرضا» فرزند خانواده مشغول تست زدن است و پدر و مادر هم مدام خبر‌ها را مرور می‌کنند که ببینند بالاخره کنکور امسال به تعویق می‌افتد یا نه.

خراسان در ادامه نوشت: لحظاتی بعد صدای دریافت پیامک روی گوشی محمدرضا حواسش را پرت می‌کند، گوشی را بر می‌دارد و چند ثانیه بعد به مادرش می‌گوید: «باید فردا به ستاد ملی کرونا زنگ بزنم، مشاورم پیام داده که: «حتما با ستاد ملی کرونا تماس بگیر و مخالفت خودت رو با تعویق کنکور اعلام کن….»

افشاگری داوطلبان چه بود؟

داستان مافیای کنکور، داستان دیروز و امروز نیست و سال هاست از آن‌ها سخن گفته می‌شود. آن‌هایی که طبق اظهارنظر‌های رسمی مسئولان، سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند و همه وجودشان به برگزاری کنکور بسته است. سال‌های قبل بیشتر نام مافیای کنکور را در ماجرای پیگیری حذف کنکور و مخالفان این طرح می‌شنیدیم، اما شرایط خاص امسال، نام آن‌ها را هم در فهرست سوژه‌های کرونایی قرار داده است.

ماجرا از آن جا آغاز شد که هفته گذشته، سازمان سنجش آموزش کشور ادعای موافقت ۹۵ درصدی داوطلبان با برگزاری کنکور سراسری را مطرح کرد. ادعایی که حالا با افشاگری برخی داوطلبان کنکور، کمی باید درباره صحت آن تردید کرد.

طی روز‌های گذشته برخی داوطلبان کنکور علاوه بر راه اندازی پویش تعویق کنکور، پیام‌هایی از مشاوران یکی از موسسات آموزشی را در فضای مجازی بازنشر کردند که ماجرای تازه‌ای را روایت می‌کند. پیام‌های منتشر شده نشان می‌دهد برخی از مشاوران یک موسسه آموزشی در گفت وگوی مجازی با داوطلبان، از آن‌ها خواسته اند به هر شکل ممکن مخالفت خودشان با به تعویق افتادن کنکور را اعلام کنند: «به ستاد زنگ زدی و مخالفت خودت رو اعلام کردی؟»، «اگه کنکور به تعویق بیفته به ضرر خودت میشه ها»، «شماره نماینده‌های شهر رو فرستادم برات، زنگ بزن با جدیت بگو چرا می‌خوان کنکور روبه تعویق بندازن، این به ضرر بچه هاست».

نظر شخصی یا دستوری؟

اولین سوالی که درباره این پیام‌ها مطرح می‌شود، این است که «یک مشاور کنکور، تا چه حد امکان تشخیص درست یا غلط بودن تعویق کنکور را دارد؟» البته پاسخ این سوال کاملا مشخص است و می‌توان با قاطعیت گفت در شرایط خاص کرونایی کشور، تنها و تنها ستاد ملی کروناست که می‌تواند با در نظر گرفتن همه جوانب، در این باره تصمیم گیری کند.

اما سوال دوم و مهم‌تر پس از آن در ذهن شکل می‌گیرد که واکنش موسسه آموزشی مورد اشاره در باره این ماجرا را مرور کنیم. ظهر دیروز بود که این موسسه با انتشار پیامی اعلام کرد: «در ارتباط با بحث‌های مربوط به تعویق یا عدم تعویق آزمون‌ها و کنکور، روال همیشگی ما این بوده و هست که در باره این گونه موضوعات که مورد بحث و جدل واقع می‌شود، نفیا یا اثباتا (موافق یا مخالف) دخالت و اظهار نظری نداشته باشیم. اظهار نظر‌های شخصی در باره این گونه موضوعات سبب ایجاد هیجان در خانواده ها، از بین رفتن آرامش ایشان و کاهش بازده مطالعاتی دانش آموزان می‌شود».

با خواندن این پیام، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است مشاوران فعال در چنین موسساتی، درباره موضوع مهمی همچون تعویق کنکور، تا این حد آزادی عمل داشته باشند که داوطلب را به اعلام نظر مخالفت با آن و تماس با ستاد ملی کرونا و نمایندگان تشویق کنند؟ عجیب‌تر آن که در پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی، تهدید‌هایی درباره محروم شدن داوطلب از برخی حمایت‌ها و امکانات آموزشی موسسه مذکور هم به چشم می‌خورد!

با این افشاگری و سوت زنی داوطلبان کنکور، سوال مهم دیگری هم مطرح می‌شود: چه تعداد از داوطلبانی که در سایت سازمان سنجش یا در تماس با ستاد ملی کرونا مخالفت خود را با به تعویق افتادن کنکور اعلام کرده اند، تحت تاثیر پیام‌های مافیای کنکور قرار گرفته اند و نظراتشان ملاک تصمیم گیری شده است؟

مجلس روز گذشته به محل بحث و تبادل نظر درباره برگزاری یا تعویق کنکور تبدیل شد و این در شرایطی است که فقط ۱۸ روز مانده به موعد کنکور و یک میلیون و ۵۰ هزارکنکوری همچنان بلاتکلیف اند. نظر «قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه این بود که «نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم، متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکترا عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت».

«زهره الهیان» نماینده مردم تهران هم پس از جلسه دیروز مجلس توئیت کرد: «پیرو صحبتی که در صحن علنی مجلس با آقای دکتر قالیباف درباره تعویق کنکور سراسری داشتم ایشان ضمن موافقت، فرمودند موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری خواهند کرد لذا با قول آقای دکتر قالیباف مبنی بر پیگیری، فعلا درباره طرح دو فوریتی کنکور سراسری دست نگه می‌داریم». اما «احمدی بیغش» از جمله نمایندگان مخالف تعویق بود که در جلسه علنی صبح دیروز گفت: «آن‌ها که درخواست تعویق کنکور به بهانه وجود کرونا می‌دهند، آیا تضمین دارند که کرونا تا چند ماه دیگر تمام شود؟ مطمئن باشید مسئولان مربوطه پیش بینی‌های لازم را انجام داده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در نظر دارند».

در همین حال ما از دکتر «سیدمجید حسینی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که طی سال‌های اخیر به عنوان چهره‌ای جنجالی در مبارزه با مافیای کنکور شناخته شده درباره چرایی زیانبار بودن تعویق کنکور برای مافیا پرسیدیم که وی چنین گفت: «موسسات آموزشی کنکور موظف اند تا زمان برگزاری کنکور خدمات خود را به داوطلبان ارائه کنند، بنابراین با به تعویق افتادن برگزاری آن همچنان باید خدمات بدهند، اما امکان دریافت وجه اضافی ندارند و متضرر می‌شوند. نکته بعد این که با تعویق کنکور، زمان ثبت نام موسسات از دانش آموزان جدید هم به تاخیر می‌افتد و این هم ضرری دیگر برای آن هاست».

اما این که برخلاف تصور، دربرخی اظهارنظرها، سود مافیای کنکور در تاخیر برگزاری آن مطرح شده، موضوعی است که حسینی در این باره اظهار کرد: «این هم بخشی از برنامه مافیاست که خودشان را مخالف برگزاری کنکور نشان دهند، آن‌ها اظهارنظر‌های کارشناسان درباره سود بردن مافیا از برگزاری کنکور را شنیده اند و می‌خواهند به شیوه‌ای دیگر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند».

تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور به امروز موکول شد

عصر دیروز هم نشست تخصصی کمیسیون آموزش با حضور وزیران علوم، ورزش و جوانان، بهداشت و رئیس سازمان سنجش برگزارشد. «منصور غلامی» وزیر علوم در گفتگو با خانه ملت در این باره بیان کرد: در این نشست، نگرانی‌های نمایندگان درباره برگزاری آزمون‌ها به مهمانان منتقل شد، اما در مجموع فعلا تصمیمی برای تغییر تاریخ برگزاری کنکور گرفته نشد و مقرر شد تصمیم نهایی در نشست فردا (امروز) گرفته شود. / پیامک های جنجالی مافیای کنکور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا