علم و تکنولوژی

ماه گرفتگی ۱۶ خرداد ۹۹ را چگونه تماشا کنیم؟ + ساعت دقیق ماه گرفتگی ۱۶ خرداد ۹۹

در این مطلب از مجله کولاک، توضیحاتی درباره ماه گرفتگی ۱۶ خرداد ۹۹ و همچنین ساعت دقیق این ماه گرفتگی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ۱۶ خرداد ۹۹ دیگر ماه گرفتگی سال ۲۰۲۰ میلادی رخ می ‌دهد؛ روز جمعه پنجم ژوئن ، دومین فصل گرفتگی سال ۲۰۲۰ میلادی با وقوع یک خسوف آغاز می‌شود که در مناطق استرالیا، آفریقا، اروپا، شرق آمریکای جنوبی و آسیا قابل رصد است! در واقع، تنها ساکنان آمریکای شمالی از مشاهده این پدیده نجومی محروم هستند. جنوب اقیانوس هند که به سواحل شرقی ماداگاسکار می ‌رسد نیز بهترین نقطه برای رصد کردن محسوب می ‌شود.

ماه گرفتگی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹ از ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران (۲۲:۱۵:۵۰) (۱۷:۴۵ گرینویچ) آغاز می‌ شود و تا ساعت یک و ۳۴ دقیقه بامداد (۰۱:۳۴:۰۳) (۲۱:۰۴ زمان جهانی) ادامه خواهد یافت؛ این یعنی مدت زمان کامل گرفت، به ۳ ساعت و ۱۹ دقیقه می ‌رسد! دقت داشته باشید ماه در ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه شامگاه آدینه ۱۶ خرداد به نیم سایه زمین وارد می شود و در ساعت ۲۳ و ۵۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه که در میانه نیم سایه قرار دارد اوج ماه گرفتگی است.

لازم به بیان است ماه گرفتگی یا خسوف دارای انواع مختلف است! زمان هایی که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد، در سایه زمین است و در این حالت، اگر ماه وارد مخروط بسته مرکزی شود، ماه گرفتگی کامل خواهیم داشت که تمام مراحل گرفت با چشم قابل رویت است. از سوی دیگر اگر یک تکه از ماه وارد سایه زمین شود، در این حالت ماه گرفتگی جزئی دیده می شود که تنها تکه ای از ماه دچار گرفت می شود! در حالتی که ماه وارد مخروط سایه مرکزی نمی شود و وارد مخروط نیم سایه شود، ماه گرفتگی نیم سایه است و تشخیص آن با چشم دشوار است.

گرفتگی ‌های ماه و خورشید در قالب گروه‌ هایی موسوم به Saros دسته‌ بندی می ‌‌شوند. مدت هر Saros (به طور ناپیوسته) ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است که تقریبا با ۲۲۳ ماه قمری برابری می‌ کند. در هر سال نیز چندین چرخه ‌ی Saros فعال هستند. ماه گرفتگی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹ ، به Saros ۱۱۱ تعلق دارد که از سال ۸۳۰ میلادی آغاز شده بود. هفتاد و یکمین و آخرین خسوف این Saros هم در سال ۲۰۹۲ میلادی به وقوع می ‌پیوندد.

لازم به بیان است دست ‌اندرکاران Virtual Telescope Project 2.0 هم این رویداد را از ساعت ۲۲ روز جمعه، به طور زنده پوشش می‌ دهند.

شما می ‌توانید با استفاده از یک دوربین DSLR نصب شده روی تریپاد که دست‌ کم فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌ متر داشته باشد، این پدیده را ثبت کنید. یا اینکه دوربین گوشی هوشمند خود را در مقابل چشمی یک تلسکوپ بگیرید. اپلیکیشن هایی مانند Color Grab هم می ‌توانند برای ثبت تغییر رنگ ماه در جریان این پدیده، به شما کمک کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا