سرگرمی

محاسبه زمان قمر در عقرب سال ۹۹ + فرمول و راهنما

در این مطلب سعی داریم نحوه محاسبه زمان قمر در عقرب سال ۹۹ برای علاقه مندان شرح دهیم. همانطور که می دانید روزهای قمر در عقرب ایام خاصی از سال هستند که عموم مردم در آن ایام یا ساعات کارهای مهم خود همچون معاملات یا ازدواج را به تاخیر می اندازند.

محاسبه زمان قمر در عقرب سال 99
محاسبه زمان قمر در عقرب سال ۹۹

قمر در عقرب چیست؟

از آنجایی که ستارگان در نظر ما که به آسمان نگاه می کنیم در طول یک سال اندکی از جای خود حرکت می کنند از زمان نامگذاری این بروج تا الان صورت های فلکی جابجا شده با بروج خود تطبیق ندارند و به همین خاطر در زمان ما قسمت عمده صورت عقرب در برج بعدی یعنی قوس قرار دارد. با این توضیح برای اصطلاح قمر در عقرب دو فرض وجود دارد، قمر در برج عقرب و قمر در صورت عقرب.
در مورد اینکه کدامیک از این دو می تواند منظور امام صادق علیه السلام در روایت فوق باشد بین علما اختلاف است یعنی برخی آن را برج عقرب می دانند و برخی دیگر صورت فلکی عقرب.
در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که ملاک همان صورت فلکی است و دلائلی برای آن ذکر می کنند. (رجوع کنید به کتاب ایشان با نام دروس فی المعرفه الوقت و القبله، درس ۲۵)
اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم برج و هم صورت فلکی از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند.
در جدول زیر برای اطلاع مراجعین محترم سایت هر دو زمان یعنی ورود و خروج قمر به برج عقرب و ورود و خروج آن به صورت فلکی عقرب قرار داده شده است.
نکته:
 کاربرانی که می خواهند پاره ای امور را در اوقات قمر در عقرب یا در صورت فلکی رعایت کنند چنین است که اگر محاسبه نجومی بیانگر این است که مثلاً ساعت ۸:۴۵ یک روز قمر وارد عقرب می شود و چند روز بعد ساعت ۱۵:۳۷ قمر از عقرب خارج می شود، باید از صبح روز ورود قمر در عقرب تا عصر روز خروج را (طبق احتیاط) اوقات قمر در عقرب در نظر بگیرند.

کارهای مکروه در ایام قمر در عقرب

در کتاب‌های فقهی وقتی قمر در عقرب است، دست کم چند مورد مکروه (نه حرام) دانسته شده است. یکی عقد نکاح، دوم اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه) و دیگری سفر.
به عنوان مثال، محقق در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در حالی که قمر در عقرب است مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‏۲، ص. ۲۱۱)
علت کراهت، روایت یا روایاتی است که در این باره وارد شده است. این روایات در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه موجود است.
از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.

محاسبه و نمودار شروع ایام قمر در عقرب

 

شیب منفی ۳٫۵ واحدی این نمودار نشان می دهد که هر ماه نسبت به ماه قبل، قمر در عقرب ۳٫۵ روز جلو می آید. علت به وجود آمدن این عدد اختلاف ۳۱ روز ماه شمسی با ۲۷٫۵ روز دوره قمر در عقرب است.

با توجه به این که عرض از مبدا آن ۳۰ است، اگر ماه را m و روز آن را d  بنامیم فرمول آن می شود. به زبان الگوریتم یعنی:

الگوریتم بدست آوردن قمر در عقرب برای ۸ ماه اول(فروردین تا آبان) سال ۹۳ :

۱- عدد ماه مورد نظر را در ۳٫۵ ضرب کنید.

۲- نتیجه را از ۳۰ کم کنید.

مثال: قمر در عقرب برای ماه خرداد در چه روزی است؟ خرداد ماه سوم است یعنی m=3 این عدد را در ۳٫۵ ضرب کنیم (جواب می شود ۱۰٫۵) و آن را از ۳۰ کم کنیم و عدد ۱۹٫۵ بدست می آید یعنی حدود ۱۹ و ۲۰ خرداد شروع ایام قمر در عقرب است.

مثال: قمر در عقرب برای ماه تیر در چه روزی است؟ تیر ماه چهارم است یعنی m=4 این عدد را در ۳٫۵ ضرب کنیم (جواب می شود ۱۴) و آن را از ۳۰ کم کنیم و عدد ۱۹٫۵ بدست می آید یعنی حدود ۱۹ و ۲۰ خرداد شروع ایام قمر در عقرب است.

البته این فرمول برای ۸ ماه ابتدای سال است، برای پنج ماه پایانی شیب نمودار ۲٫۵- است. و می توان از الگوریتم زیر استفاده کرد:

الگوریتم بدست آوردن قمر در عقرب برای ۵ ماه آخر(آبان تا اسفند) سال ۹۳ :

۱- مقدار ۸ را از عدد ماه کم کنید

۲- آن را در ۲٫۵ ضرب کنید

۳- حاصل را از ۲۹ کم کنید.

مثال: قمر در عقرب در ماه آبان در چه روزی از آن است؟ ۰=۸-۸ و ۰=۲٫۵*۰ بنابراین در ۲۹ آبان اتفاق می افتد.

مثال: قمر در عقرب در ماه بهمن در چه روزی از آن است؟ ۳=۸-۱۱ و ۷٫۵=۲٫۵*۳ بنابراین در ۲۱٫۵=۷٫۵-۲۹ یعنی حدود ۲۱ تا ۲۲ بهمن اتفاق می افتد.

می توان مبحث را بصورت فرمول زیر جمع بندی کرد.

 

پریود منظم:

حال اگر دوره عادت کسی هر ۲۷٫۵ روز بود. میتواند شماره عادت را با قمر در عقرب مقایسه کند و مثلا با خود بگوید ۵ روز از شروع قمر در عقرب زودتر و یا مثلا ۱۰ روز از پایان قمر در برج عقرب(برج آبان) دیرتر! مثلا ممکن است عادت کسی از قمر در برج حوت(برج اسفند) شروع شود و تا مثلا قمر در برج ثور(برج اردیبهشت)ادامه یابد.

محاسبه زمان قمر در عقرب سال 99
محاسبه زمان قمر در عقرب سال ۹۹

اما اگر مایل به فرمول بندی باشید کافیست دوره پریود خود را با ۳۱ مقایسه کنید. اگر ۳۲ روزه هستید ۱+ و اگر ۲۶ روزه هستید ۵- را به عنوان شیب در نظر بگیرید. برای بدست آوردن عرض از مبدا کافیست روزی که در فروردین پریود شدید را با قرینه شیب جمع کنید. و فرمول را پر کنید. بدیهی است شیب را باید در کنار m و عرض از مبداء را ابتدای فرمول قرار دهید.

مثال: برای کسی که در ۳ فروردین پریود شده و دوره او ۲۹ روزه است فرمولی بیان کنید.

۲=۳۱-۲۹ پس شیب ۲- است.

دنباله اعداد ۳ ، ۱ ، ۳۰ ، ۲۸ و … نشان می دهد که بهتر است از ۳۰ اردیبهشت فرمول خود را بسازیم.

با توجه به این که در m=2 مقدار d=30 بوده بدیهی است که در m=0 مقدار d=34 می باشد. پس فرمول ۲m-34=d برای ۷ ماه ابتدای سال کاربرد دارد. برای ۵ ماه بعد شیب ۲- به ۱- می رسد و فرمول بصورت d=27-m تغییر می کند.

تابع و نمودار آن بصورت زیر است:

محاسبه قمر در عقرب
محاسبه قمر در عقرب

می توان برای این فرد الگوریتم زیر را پیشنهاد داد:

۱- برای ماههای اردیبهشت تا آبان ، عدد ماه را ضرب در ۲ کنید و از ۳۴ کم کنید.

۲- برای ماههای آبان تا اسفند ، عدد ماه را از ۲۷ کم کنید.

مثال: در مرداد شروع پریود چندم است؟ با خط اول الگوریتم داریم: ۱۰=۲*۵ و ۲۴=۱۰-۳۴ پس در ۲۴ -ام مردادماه پریود شروع می شود.

مثال: در بهمن شروع پریود چندم است؟ با خط دوم الگوریتم داریم: ۱۶=۱۱-۲۷ پس در ۱۶ – ام بهمن ماه پریود شروع می شود.

محاسبات فوق برگرفته از «ethmath.blogsky.com» است.


همچنین بخوانید:

1 دیدگاه

  1. سلام
    برج عقرب و تصویر نجومی عقرب کاملا متفاوت هستند و قمر زمانیکه صرفاً در ابتدا و انتها ی برج عقرب است یعنی قمر در عقرب و لکن زمانیکه وارد قوس شد در زمینه است . تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا