سبک زندگی

معرفی غذاهای محلی ۱۰ استان ایران + طرز تهیه

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

معرفی غذاهای محلی ۱۰ استان ایران + طرز تهیه

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

سبک زندگی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

غذاهای محلی هر استان را با توجه به طبع و مزاج‌تان انتخاب کنید

خراسان رضوی: بهار و تابستان با اشکنه آلو

این غذا حاوی ویتامین A و E و فسفر است. آن هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و سرشار از مواد مغذی از جمله آهن و اسیدفولیک است. این غذا یک ملین بسیار خوب است و برای همه افراد با مزاج‌های مختلف توصیه می‌شود.

خراسان جنوبی: سمنو و حلوای شیره انگور مقوی و گرم

خراسان جنوبی دارای پیش‌غذاهای خوشمزه و مقوی است. این پیش‌غذاها چون سمنو و حلوای شیر انگور طبیعت بسیار گرمی دارد و در فصل بهار توصیه نمی‌شود و مناسب فصل پاییز و زمستان است.

آذربایجان شرقی: شوربای ماست رژیمی و معتدل

این غذا شامل تخم‌مرغ، پیاز داغ و آرد است و با سبزیجات و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، زنجبیل و نعنا طعم‌دار می‌شود و غذای کم‌کالری می‌باشد و برای رژیم مناسب است. اگرچه ماست مزاج سردی دارد اما همراهی آن با ادویه‌هایی مثل زنجبیل و سبزیجاتی مثل نعنا باعث ایجاد یک مزاج معتدل در این غذا می‌شود. در فصل بهارکه هنوز در آذربایجان شرقی هوا سرد است، گرمای این غذا لذت‌بخش است.

 

استان قم: آبگوشت قُنبید: مغذی و دافع سنگ کلیه

قنبید همان کلم قمری خودمان است. این غذا ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی است برای کودکان و نوجوانان در سنین بلوغ و زنان باردار و شیرده مفید است. کلم قمری سرشار از ویتامین C و D است. مزاج غذا معتدل رو به گرم است. در صورتی که فرد دچار اختللات هاضمه نباشد، غذای بسیار مفیدی است و برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.

استان فارس: دو پیازآلو: غذای ضد آمبولی

در این غذا دنبال آلو نباشید که فقط سیب‌زمینی و پیاز خواهید دید. در واقع شیرازی‌ها به سیب‌زمینی آلو می‌گویند و این غذا به خاطر سیب زمینی فراوانی که دارد، به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود. دارای مزاج معتدل است و ممنوعیت خاصی برای افراد با مزاج‌های مختلف ندارد و همچنین این غذا به خاطر پیاز فراوانی که دارد، می‌تواند مانع از جمع شدن پلاکت‌ها و لخته شدن خون در رگ‌ها شود. در نهایت در پیشگیری از خطراتی مثل آمبولی و… مؤثر است.

سمنان: یبوست‌درمانی با ته‌چین مخصوص

این غذا با مقدار زیادی گوشت و هویج همراه است. مزاج معتدلی دارد و برای همه مزاج‌ها مناسب است و در صورتی که دارای هویج زیاد باشد، درمان‌ یبوست می‌کند.

زنجان: تقویت استخوان با اشکنه گردو

وجود گردو و تخم‌مرغ و سبزیجات گرم مزاج باعث ایجاد مزاج گرم این غذاست. ترکیب نعنا، پیاز و گردو با هم منبعی غنی از کلسیم و فسفر و منیزیم است که مصرفش در افراد با دردهای مفصلی و پوکی استخوان مناسب است.

همدان: تدبیر حکیمانه به نام آش ترشی

این آش دارای ترکیب حکیمانه است و در طب سنتی به مصرف این غذای ملین در بهار تاکید شده است. وجود برگه زردآلو و سایر ملین‌ها در این غذا علاوه بر تأمین منابع کلسیم، ویتامین A و اسیدفولیک به تنقیه و پاکسازی بدن از مواد مضر که در طول زمستان در بدن جمع شده، کمک می‌کند.

قزوین: قیمه نثار

ترکیب گوشت و خلال بادام در این غذا باعث طبیعت گرم‌تر و مناسبی در این غذا می‌شود و وجود پسته ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.

مازندران ماهی شکم‌پر سرشار از ریزمغذی‌ها

ماهی با طبیعت سرد و تر و انواع سبزی با طبیعت گرم و خشک که به عنوان مصبلح آن به کار می‌رود، غذایی با مزاح معتدل و ارزش غذایی بالا می‌باشد که در همه افراد قابل مصرف است. امگا ۳ موجود در ماهی و ویتامین‌های مختلف موجود در سبزیجات داخل شکم آن یک ترکیب خوب از ریز مغذی‌هاست.

 

این پست توسط بخش سبک زندگی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

معرفی غذاهای محلی ۱۰ استان ایران + طرز تهیه

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا