سینماسینمای‌ایران

معرفی فیلم شیطان وجود ندارد + خلاصه داستان، بازیگران و نقد

در این مطلب به معرفی فیلم شیطان وجود ندارد پرداخته ایم. «شیطان وجود ندارد»، فیلم تازه‌ محمد رسول‌اف؛ فیلمی اپیزودیک است که عوامل فیلم هنوز هیچ خلاصه‌داستانی از آن منتشر نکرده‌اند. نمایش رسانه‌ای این فیلم و همین طور نمایش رسمی آن در جشنواره برلین در کاخ جشنواره ۲۸ فوریه (۹ اسفند) انجام شد.

معرفی فیلم شیطان وجود ندارد
معرفی فیلم شیطان وجود ندارد

اسامی بازیگران

احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، علیرضاضارع پرست، سالار خمسه، دریا مقبلی، محمد ولی زادگان، مهتاب ثروتی، محمد صدیقی مهر، ژیلا شاهی و باران رسول اف بازیگران این فیلم هستند.

محمد رسول‌اُف آبان ۱۳۵۱ در شیراز به دنیا آمد. او فرزند یک زوج معلم است که کار معلمی را با آموزش خواندن و نوشتن به زندانی‌ها در زندان شیراز آغاز کردند. رسول‌اف برای نخستین بار در هشت‌سالگی به عنوان بازیگر روی صحنهٔ تئاتر رفت. او فعالیت هنری خود را در این زمینه دنبال کرد. علاقه به فیلم‌های مستند باعث ورودش به سینما شد.

رسول‌اف فیلم‌سازی را با آثار کوتاه و تجربی آغاز کرد و سپس به دعوت رسول صدر عاملی، با حضور در فیلم دختری با کفش‌های کتانی (۱۳۷۷) به عنوان دستیار کارگردان، وارد سینمای حرفه‌ای شد. او سال ۱۳۸۰ در ۲۹ سالگی، اولین فیلم بلند خود (گاگومان / مستند داستانی) را به تهیه‌کنندگی هوشنگ نوراللهی ساخت. گاگومان، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تندیس بهترین فیلم مستند از ششمین جشن خانهٔ سینما را برای محمد رسول‌اف به ارمغان آورد. به این ترتیب جایگاه او به عنوان فیلم‌سازی بااستعداد و خوش‌فکر در سینمای ایران تثبیت شد.

نخستین ساختهٔ محمد رسول‌اف نشان از دغدغه‌های اجتماعی و نگاه ویژهٔ او به روابط انسانی و مشکلات موجود در جامعه داشت. این رویکرد در آثار بعدی او ادامه یافت و به تدریج شکلی انتقادی به خود گرفت. محمد رسول‌اف تا کنون ده‌ها جایزه بین‌المللی از جمله چهار جایزهٔ جشنواره فیلم کن (جایزهٔ بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه و جایزهٔ منتقدین فرانسیس شاله برای فیلم به امید دیدار در سال ۲۰۱۱؛ جایزهٔ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برای فیلم دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ بهترین فیلم از بخش نوعی نگاه برای فیلم لِرد در سال ۲۰۱۷) را به دست آورده‌است. با وجود موفقیت‌ها و تحسین‌های جهانی، هیچ‌یک از فیلم‌های او مجوز نمایش عمومی در ایران ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا