چهره هاسلبریتی خارجی

«نادیامراد» بانوی کرد برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ کیست؟+بیوگرافی و عکس

مجله اینترنتی کولاک: نادیا مراد ؛ بانوی کرد ایزدی عراقی، برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۸ میلادی شد. مراد، به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و استفاه از آن در جنگ‌ها به عنوان سلاح، به همراه دنیس موکویگی برنده جایزه صلح نوبل شد. او در سال ۲۰۱۶ نیز برای دریافت این جایزه نامزد شده بود.

نادیا مراد در سال ۱۹۹۳ در عراق به دنیا آمد و هم اکنون ۲۵ سال سن دارد. مراد، دختر جوان از اقلیت ایزدی کردى اهل روستای کوجو در سنجار واقع در استان موصل است. او یکی از قربانیان داعش است.

 


ربوده شدن

داعش بعد از اشغال روستای کوجو بسیاری از اهالی و منجمله مادر و ۶ برادر نادیا را به قتل رساند. نادیا بعد از کشته شدن مادر و ۶ برادرش توسط داعش ربوده شد و در مدت اسارتش مورد انواع شکنجه و آزارها از جمله تجاوز جنسی قرار گرفت. نادیا توانست بعد از مدتی از چنگ داعش فرار کرده و خودش را به یک مکان امن برساند.

فعالیت‌ها

نادیا سپس به آلمان منتقل و تحت معالجه قرار گرفت. نادیا در اروپا در مصاحبه‌های تلویزیونی و ملاقات‌های دیپلماتیک بسیاری از جمله در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد. او در سفر به مصر با سیسی رئیس‌جمهور این کشور و احمد الطیب شیخ الازهر در دسامبر ۲۰۱۵ ملاقات نمود و در کانال‌های تلویزیونی متعددی از جمله کانال القاهره، همراه با عمرو ادیب و در کانال البغدادیه با انور الحمدانی و در برنامه استودیو ۹ ظاهر شده و داستان ربوده شدنش توسط داعش را توضیح داد.

 

او سپس با بروکوبیس بافلوبولوس رئیس‌جمهور یونان دیدار کرد. نادیا در راستای تکمیل پیام انسانیش که شامل درخواست آزادی ربوده شدگان ایزدی توسط داعش و حمایت از حقوق زنان و اطفال در تمامی نقاط جهان بود از هلند، سوئد، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده دیدار کرد.

در ژانویه ۲۰۱۶ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد. او به این ترتیب به سمبلی از ظلمی که از طرف داعش به ایزدیان و بطور کلی مردم رفته بود تبدیل گردید. نادیا همچنین در صدر لیست کاندیداهای دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ بود.

نادیا در سال ۲۰۱۶ بهمراه هموطنش لمیا حجی بشار که او هم یکی از دختران ایزدی ربوده شده توسط داعش بود به دریافت جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه نائل گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا