سریالسریال‌ایرانی

نقد سریال از سرنوشت۲ : درامی متفاوت در برخورد با معضلات اجتماعی

در این مطلب، توضیحاتی را درباره نقد سریال از سرنوشت خواهیم خواند؛ با ما همراه باشید. هنوز چند قسمتی از سریال ” از سرنوشت ” نگذشته که این سریال جای خود را میان خانواده‌های ایرانی باز کرده. طبق آمار‌های رسیده و نظرسنجی‌های انجام شده، تعداد افرادی که این سریال را دنبال می‌کنند و نمره بالایی به سریال «از سرنوشت» می دهند، زیاد بوده است.

نقد سریال از سرنوشت

روایت با پیش داستانی زیبا شروع شده و مادری را نشان می دهد که بعد از ده سال که به گناه نکرده درگیر زندان شده حالا برگشته است و به دنبال پسر گمشده اش می گردد. بازی خوب میترا رفیع در همان شروع، نظر‌های زیادی را به خود جلب کرده و بستر را برای ادامه داستان هموار می کند. شکل گره افکنی در این سریال با نظمی پیش میرود که مخاطب خود را حاضر در داستان می بیند و به همزاد پنداری می پردازد. بعد از پیش داستان وارد قصه اصلی می شویم که با شروعی جذاب سراغ بچه‌های یک مدرسه رفته و روایت را آغاز می کنیم.

در این سریال با شخصیت بسیار سنجیده آقای خندان مواجه می‌شویم که در یک خانه حدود صد نفر از پسران بی سرپرست و بد سرپرست را تحت حمایت خود درآورده و به آن‌ها اخلاق و منش زندگی را یاد میدهد. بازی بسیار روان و گرم حسین پاکدل نقش را ملموس کرده و با بیننده همراه میکند.

قصه، قصه رفاقت است رفاقتی که در اولین رکن اجتماعی یعنی خانواده شکل می گیرد و سهراب و هاشم که در خانه الیاسی به سرپرستی آقای خندان احداث شده رفاقتی عمیق را رقم میزند. آن‌ها آرزو‌های بزرگی را در سر می‌پرورانند و فراز و نشیب‌های زندگی‌شان محور روایت اتفاقات این سریال می‌شود. در شخصیت‌های سهراب و هاشم ویژگی‌هایی طراحی شده که به راحتی یکدیگر را پوشش میدهند. سهراب اصولی‌تر و درس خوان‌تر است و هاشم زیرک و کمی پر التهاب‌تر؛ این دو شخصیت به خوبی توانسته اند این پیوند را حفظ کنند.

مسئله رفاقت و نوع رفاقت در این سریال بیشتر از هر چیز دیگری پررنگ شده و ما را از کلیشه بچه‌های بی سرپرست و معضلات اجتماعی که همیشه به شکل غلو شده در سریال‌های تلویزیونی می بینم به حاشیه رانده است.

این سریال توسط قلم خوب سه نویسنده، روح الله صدیقی، محمد محمود سلطانی و سارا خسرو آبادی به رشته تحریر درآمده که پیش از این هم سریال‌های پربیننده زیادی را نوشتند و ثابت کردند که مخاطب را میشناسند و این توانایی را دارند که تماشاچی را با قصه همراه کنند. مسئله نوجوانان وکودکان چیزی است که همیشه و همه وقت در مورد آن صحبت‌ها شده، اما در اینجا با پرداختی هنرمندانه به ضرورت حضور آن‌ها در محیط‌های اجتماعی سالم و سازنده اشاره میکند.

در مقایسه با دیگر سریال‌هایی که به موضوعات تکراری می پردازند و در سطح متوسط هستند. «از سرنوشت» حرکت متفاوتی را در درام سازی و کار اجتماعی و برخورد با آسیب‌ها و معضلات روی آنتن سیما رقم زده است. بازی جذاب بازیگران سریال از جمله پوریا پورسرخ، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، فریبا نادری، علیرضا استادی، راستین عزیزپور، امیررضا فرامرزی، مهرداد فلاحتگر، حبیب دهقان‌نسب و … بر زیبایی و تاثیر گزاری کار افزوده و نوید این را میدهد که با سریال متفاوت آموزشی و سرگرم کننده روبرو هستیم. «از سرنوشت» از نقش و تأثیر تعیین کننده انسان‌ها در ساختن سرنوشت و آینده خود با تکیه بر امیدها، ایمان‌ها و آرمان‌ها سخن می‌گوید.

این سریال در ۶۰ قسمت نگاشته شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما است. شبکه‌ای که مأمن و جایگاه اصلی مجموعه‌های هدف دار خانوادگی و اجتماعی است؛ چون مأموریت و رسالت اصلی این شبکه در تلویزیون پرداختن به اتفاقات خانوادگی و معضلات و آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه چند صباحی درست و اصولی برنامه سازی و سریال سازی اش پیش نمی‌رود شاید «از سرنوشت» قدم محکم و تأثیرگذاری در این راستا باشد.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا