چهره هاسلبریتی خارجی

هر آنچه که در مورد “محمد علی کلی” اسطوره بوکس جهان نمی دانستید

ترجمه: احسان فرشتیان ، اختصاصی کولاک

 

محمد علی کلی” با نام قبلی کاسیوس مارسلوس کِلِی Cassius Marcellus Clay)) متولد ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ است. محمد علی کلی، این بوکسور جهانی در قرن بیستم صاحب چنان آوازه ای بود که از دیدگاه اکثریت او معروف ترین شخص جهان بود. کلی در دوران خود بی رقیب در ورزش بوکس بود و دلیل اصلی و جنجال برانگیزش در آن سالها تغییر دینش به اسلام بوده است. این موضوع در رسانه های دنیا زلزله ایی به پا کرد و مسلمان شدنش اتفاق های گوناگونی را در زندگی اش رقم زد.

زندگی نامه محمد علی کلی

محمد علی کلی در لوئیزویل، کنتاکی، از یک مادر باپتیست و پدر متودیست زاده شد. وی ورزش بوکس را از سنین جوانی به منظور خرید اتومبیلی برای والدینش آغاز کرد. هنگامی که به بیست سالگی رسید. پس از پیروزی او در بازی های المپیک رم در سال۱۹۶۰، وی در میان آمریکائیان به عنوان شخصیتی محبوب، خوش تیپ، جذاب و موفق شناخته شد. محمد علی کلی یک بوکسور حرفه‌ ای سنگین ‌وزن اهل آمریکا بود که به عنوان برترین مشت ‌زن تاریخ بوکس در این وزن شناخته می ‌شد .

محمد علی کلی از دوازده سالگی مشت ‌زنی را شروع کرد و تنها ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۴ قهرمان بوکس جهان شد. محمد علی کلی سه بار قهرمان سنگین ‌وزن جهان شد؛ یک‌ بار در سال ۱۹۶۴ با شکست دادن بوکسوری به نام “سانی لیستون” ، بار دوم سال ۱۹۷۴ در یک مبارزهٔ تاریخی که «غرش در جنگل» نام گرفت و در آن “جرج فورمن” را ناک ‌اوت کرد و آخرین بار در سال ۱۹۷۸ موفق به کسب قهرمانی شد. او دوران حرفه‌ای ‌اش را با کسب ۵۶ برد ( که ۳۷ مورد از آن ها ناک ‌اوت بود) و ۵ باخت به پایان برد.

محمد علی پس از پیوستن به اسلام در فعالیت ‌های سیاسی نیز نقش داشت و عدم شرکت در جنگ ویتنام، نامش را  بر سر زبان ‌ها انداخت. محمد علی کلی از سوی نشریه اسپورتس ایلوستریتد «ورزشکار قرن» و از سوی بی ‌بی ‌سی «شخصیت ورزشی قرن» لقب گرفته است. محمد علی در حالی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد که سه سال پیش قبل از آن عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرده بود. محمد علی علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت: باورهای مذهبی‌ اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی ‌دهد. پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی ‌اش هم از او سلب شد. محمد علی که به اتهام «فرار از خدمت» گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی، در آغاز دهه ۷۰ میلادی به دادگاه عالی آمریکا ارجاع داده شد و این دادگاه که عالی ‌ترین مرجع قضایی در آمریکاست، محکومیت محمد علی را لغو کرد. محمد علی، در دوران اوج قهرمانی‌اش مشهورترین آدم دنیا بود.

نابغه ‌ای در رینگ بوکس که اعتماد به ‌نفس‌ و مهارتش بسیار مشهور شده بود اما جایگاهش در قلب میلیون ‌ها نفر در سراسر دنیا نه فقط به خاطر قهرمانی ‌اش، بلکه بابت حمایت بی ‌دریغ‌ او از حقوق مدنی انسان ‌ها بود. کاخ سفید در سال ۲۰۰۵ بالاترین مدال افتخار خود را به او اهدا کرد. کارنامه حرفه ‌ای محمد علی درخشان است. محمد علی کلی ۲۱ سال رقابت کرد، ۵۶ مسابقه را برد (که ۳۷ بار آن ضربه ‌فنی بود) و تنها پنج بار شکست خورد. پاپ گونل سخنگوی خانواده می گوید: محمد علی کلی پس از سال ها رویارویی با بیماری پارکینسون، در سن ۷۴ سالگی از دنیا رفت. او توضیح داد که جنازه مشهورترین بوکسور جهان در زادگاهش در لوئیزویل در ایالت کنتاکی آمریکا تشییع خواهد شد.

وی ادامه داد که خانواده محمد علی کلی می خواهند از همه کسانی که با ایده ها، دعاها و حمایت ها با خانواده همراهی کردند تشکر کنند. محمد علی یکی از اولین چهره های مطرح در آمریکا بود که با مسلمان شدنش محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد. یان فیلیپ ریمتسما، نویسنده دیگری که زندگی و رفتار کلی را زیر نظر داشته، معتقد است که این بوکسور برای سفید پوستان آمریکا در سال های آغازین دهه ۱۹۶۰ یک تحریک جدی به شمار می آمد. به گفته این نویسنده، کلی کسی نبود که حاضر باشد از مواضع خود عقب بنشیند، به قواعدی پایبند باشد یا در برابر خبرنگاران ادب را رعایت کند. او درست در همان زمانی که احساس می شد، جامعه سیاه پوست در بسیاری موارد پایین تر از سفیدپوستان است، همواره می گفت که زیباترین است.

ریمتسما این رفتار را سیاست کلی می داند. در سال ۱۹۶۳ وی برای معرفی شایستگی های خود آلبومی با نام “من بهترینم” را منتشر کرد که باعث محبوب تر شدنش و در میان برخی افراد، موجب برانگیختن تمسخرشان شد.

 

منابع: 

britannica

biographyonline

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا