رپورتاژ آگهی

هزینه تحصیل در مجارستان چقدر است؟

اگر جزو طرفداران ادامه تحصیل در قاره اروپا و حوزه شنگن هستید، بهتر است به جای محدود کردن خودتان به چندین مقصد محبوب و بسیار شلوغ مثل فرانسه و آلمان، انتظار طولانی برای وقت سفارت و سخت‌گیری‌های زیاد پذیرش دانشگاه و کنسولگری این کشورها، به سراغ تحصیل در سایر کشورهای با کیفیت اروپایی مثل تحصیل در مجارستان بروید.

کشوری که دارای سیستم آموزشی با کیفیت و هزینه‌های بسیار منطقی بوده و هر ساله چیزی قریب به ۲۸ هزار دانشجوی بین‌المللی، دانشگاه های مجارستان را برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا انتخاب می‌کنند.

اگر اطلاعات کمی در مورد هزینه تحصیل در مجارستان دارید و فکر می‌کنید که از پس پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور اروپایی بر نمی‌آیید و به همین خاطر از انتخاب این مقصد ایده‌آل تحصیلی اجتناب می‌کنید، کافیست تا چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن این مطلب اختصاص دهید تا حقیقت ماجرای هزینه تحصیل در مجارستان و قیمت‌های بسیار منطقی تحصیل و زندگی در این کشور با کیفیت را با شما در میان بگذاریم.

شهریه دانشگاه‌های مجارستان

بنابر جدیدترین اطلاعات وب‌سایت masterportal، شهریه دانشگاه‌های دولتی کشور مجارستان به شرح زیر است:

  • شهریه ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در هر سال، برای اغلب رشته‌ها و مقاطع تحصیلی
  • شهریه ۱۲ تا ۱۶ هزار یورویی سالانه برای رشته‌های تخصصی پزشکی و دندان‌پزشکی

یکی از الزامات اغلب دانشگاه‌های دولتی مجارستان این است که پیش از ثبت‌نام در دانشگاه، یک پیش پرداخت و یا شهریه کامل سال اول توسط دانشجو به آنها پرداخت شود.

چنانچه تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی مجارستان دارید، باید به این موضوع توجه کنید که معمولاً شهریه این دانشگاه‌ها بیشتر از دانشگاه‌های دولتی بوده و در صورت نبود امکانات و مزایای احتمالی بیشتر، انتخابی منطقی محسوب نمی‌شوند.

در حال حاضر دانشگاه‌های زیر جزو اقتصادی‌ترین موسسات آموزشی کشور مجارستان به شمار می‌روند:

  • دانشگاه Dunaújváros
  • دانشگاه Károli Gáspár University of the Reformed Church (شهریه مقطع ارشد از سالی ۱۰۰۰ یورو)
  • موسسه آموزشی Eötvös Loránd (شهریه مقطع کارشناسی از سالی ۱۶۰۰ یورو)

البته لیست دانشگاه‌های مجارستان تنها محدود به گزینه‌های بالا نبوده و تنوع بالایی دارند و شامل دانشگاه‌های بسیار با کیفیتی مثل Pécs، Szeged، Miskolc و International Business School می‌شوند،موسساتی که رشته‌های تحصیلی متنوعی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

از این رو، شما می‌توانید از مشاوره و ارزیابی تحصیلی تخصصی موسسه مهاجرتی لتس گو یونی استفاده کرده و به تناسب سوابق و رزومه تحصیلی و میزان بودجه خود، بهترین انتخاب را برای ادامه تحصیل در مجارستان انجام دهید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در مجارستان

بعد از موضوع هزینه تحصیل در مجارستان که عمدتاً به شهریه دانشگاه و موارد جانبی مثل هزینه کتاب و لوازم آزمایشگاه و یا بیمه دانشجویی مربوط می‌شود، مهم‌ترین دغدغه اغلب دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در مجارستان، هزینه زندگی دانشجویی است.

طبق جدیدترین آمار، میانگین هزینه زندگی ماهانه در مجارستان بین ۳۷۵ تا ۷۰۰ یورو متغیر است؛ دلیل تفاوت زیاد بین این دو هزینه به سبک زندگی دانشجویی شما و نوع اقامتگاه تان بستگی دارد. یعنی اگر اهل غذای بیرون، کافی شاپ، سینما، پارتی و تفریحات مختلف، خرید و اقامت در آپارتمان مستقل هستید، هزینه زندگی دانشجویی شما ممکن است حتی فراتر از مقدار ذکر شده در بالا نیز باشد.

بد نیست بدانید که پول رسمی مجارستان فورینت HUF است و در حال حاضر هر ۳۵۴ فورینت معادل با یک یورو محسوب می‌شود.

هزینه اقامتگاه دانشجویی در مجارستان

برای اینکه بفهمید با چه نوع اقامتگاه هایی برای تحصیل در مجارستان سر و کار داشته و هر یک تا چه اندازه در هزینه تحصیل و زندگی ماهانه و سالانه شما تاثیر می‌گذارند، به ادامه این مطلب توجه کنید:

  • خوابگاه یا دورم دانشجویی: کمتر از ۱۰۰ یورو در هر ماه. این یک گزینه بسیار منطقی، مقرون به صرفه و ارزان برای تحصیل در مجارستان است که در اغلب موارد نیاز به رزرو و نوبت قبلی داشته و خیلی حاضر و آماده نیست. خوابگاه دانشجویی هم برای شما ارزان تمام می‌شود و هم موجب دسترسی سریعتر به کلاس‌ها، برقراری ارتباط موثر اجتماعی با دانشجویان، ایجاد دوستی و پیشرفت در زبان بومی‌ می‌شود.
  • خوابگاه خصوصی: این گزینه کمتر از ۲۰۰ یورو در ماه هزینه داشته و تنها در برخی از شهرهای این کشور در دسترس است. تجهیزات و فضای ارائه شده در این نوع از خوابگاه‌ها به مراتب بهتر از خوابگاه‌های دولتی و دانشجویی مجارستان است.
  • خانه و یا آپارتمان مستقل: اگر نیازی به مدیریت هزینه ندارید و یا بعد از گذشت چند ترم تحصیلی در مجارستان به اصطلاح خبره شده و می‌خواهید تا از گزینه‌های مبتکرانه با آزادی عمل بیشتر استفاده کنید، این آپشن مناسب شما است، ولی به مراتب موجب بیشتر شدن هزینه زندگی در مجارستان می‌شود؛ چون به طور میانگین، اجاره این نوع از اقامتگاه‌ها بین ۲۷۵ تا ۶۳۵ یورو بوده و نیاز به دو ماه اجاره پیش (به عنوان رهن) و پرداخت مستقل قبوض مصرفی ماهانه دارد. البته اگر به صورت اشتراکی چنین خانه‌ای را اجاره کنید، چندان برایتان گران تمام نمی‌شود!

هزینه خورد و خوراک در مجارستان

در کنار فاکتور مهم هزینه تحصیل، هزینه‌های مواد غذایی یکی دیگر از مزایای زندگی در مجارستان است که شرایط زندگی دانشجویی را برای شما راحت می‌کند. بنابر آمار، میانگین هزینه خوراکی ماهانه در حدود ۱۱۵ تا ۱۵۰ یورو در ماه خواهد بود. قیمت برخی از اقلام خوراکی در کشور مجارستان به شرح زیر است:

  • یک قرص نان: ۰.۶۵ یورو
  • یک لیتر شیر: ۰.۶۵ یورو
  • ۱۲ عدد تخم مرغ: ۰.۹۰ یورو
  • یک کیلو سیب: ۱.۱۵ یورو
  • یک کیلو موز: ۱.۲۰ یورو
  • یک وعده غذا در رستوران: به طور میانگین ۵.۲۵ یورو

هزینه حمل و نقل در مجارستان

اگر در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشید، به خاطر نزدیکی مسیر، نیازی به این مورد نداشته و نباید به آن اعتنا کنید، ولی در حالت کلی هزینه حمل و نقل در مجارستان شامل موارد زیر می‌شود:

  • بلیط ماهانه وسایل نقلیه عمومی (با تخفیف دانشجویی): ۱۰ تا ۱۵ یورو
  • دوچرخه اشتراکی (تنها برای بوداپست): هر ترم ۲۲ یورو
  • تاکسی: شروع هزینه از ۱.۹۵ یورو؛ هر کیلومتر مسافت معادل با ۰.۸۵ یورو

باید به این موضوع اشاره کنیم که هزینه تحصیل در مجارستان تنها محدود به شهریه دانشگاه نبوده و شامل گزینه‌های جانبی اشاره شده در بالا (در قالب هزینه‌های زندگی) و موارد دیگری مثل هزینه سرگرمی، لوازم مورد نیاز تحصیلی و بیمه دانشجویی می‎‌شود.

برای مثال، هزینه تقریبی سینما یا تئاتر در هر ماه بین ۲۰ تا ۳۵ یورو بوده و هزینه بیمه درمانی دانشجویی نیز به طور سالانه و در کنار شهریه دانشگاه محاسبه می‌شود.

چنانچه دارای سوابق و رزومه تحصیلی درخشانی باشید، می‌توانید از کمک هزینه، اسکالرشیپ و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی مثل Stipendium Hungaricum، Bilateral State ، Erasmus+، CEEPUS استفاده کنید، ولی در غیر این صورت نیز نباید نگرانی خاصی در مورد هزینه تحصیل در مجارستان داشته باشید، چون گزینه‌های منطقی و متنوعی در اختیار شما بوده و امکان انجام کار دانشجویی به عنوان کمک هزینه برای شما وجود دارد.

در یک نتیجه گیری کلی، شما می‌توانید با استفاده از مشاوره و خدمات تخصصی لتس گو یونی، از تمامی جزئیات ریز و درشت ادامه تحصیل در کشور مجارستان باخبر شده و مطابق با شرایط فعلی‌تان و بدون نگرانی از هزینه تحصیل در مجارستان، بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی، کاری و زندگی خود بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا