سینماسینمای‌ایران

همه چیز درباره فیلم “شبی که ماه کامل شد” بهترین فیلم جشنواره فجر+جزئیات و داستان

مجله اینترنتی کولاک: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم اختتامیه، برندگان خود را شناخت. در این دوره فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی «نرگس آبیار» توانست عنوان برترین فیلم جشنواره را از آن خود کند.

«شبی که ماه کامل شد» چهارمین فیلم سینمایی نرگس آبیار، در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود. فیلم‌های او خصوصا «شیار ۱۴۳» در ادوار قبلی جشنواره نمایش بسیار موفقی داشته‌اند و توانسته‌اند جوایز مختلفی را برای آبیار و فیلم‌هایش به همراه داشته باشند. تهیه‌کنندگی این فیلم را هم همانند آثار قبلی آبیار همسرش، محمدحسین قاسمی به عهده دارد.

 

نرگس آبیار را می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان زن نسل دوم سینمای ایران بعد از انقلاب دانست. فیلمسازی که می‌تواند به دور از احساسات‌گرایی ملودراماتیک و افراطی زنانه، فیلم‌هایی پراحساس و در عین حال سخت و ترحم‌گریز بسازد.

هرچند که در خلاصه داستان و اخبار منتشرشده از فیلم، «شبی که ماه کامل شد» را یک فیلم عاشقانه خوانده‌اند اما براساس شنیده ها، این فیلم روایتی از زندگی تروریست معدوم عبدالمالک ریگی نیز هست.

خلاصه داستان فیلم:

«شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

حواشی:

-درحالیکه در اخبار مربوط به فیلم پیش از این اعلام کرده بود که «شبی که ماه کامل شد» محصول موسسه تصویر گستر پاسارگاد با مدیریت علی اسدزاده (از نزدیکان محمد امامی) است که پیش از این در تولید آثاری مانند «مصادره» با محمد حسین قاسمی همکاری داشته، اما در پی برگزاری دادگاه محمد امامی در روزهای گذشته و پیگیری بعضی از اصحاب رسانه‌، روابط عمومی فیلم اعلام کرد که تمامی حقوق و مالکیت این محصول فرهنگی در اختیار محمدحسین قاسمی و نیز سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بومی سیستان و بلوچستان است و تاکید می‌شود که سرمایه تولید فیلم توسط ایشان تامین و این امر در تیتراژ «شبی که ماه کامل شد» تصریح شده است!

الناز شاکردوست پس از سپری کردن دو ماه مصدومیتی که سر صحنه فیلم «پیلوت» دچارش شد و با به دست آوردن سلامت نسبی خود، به عنوان بازیگر فیلم جدید نرگس آبیار که در موسسه تصویر گستر پاسارگاد تولید می‌شود، انتخاب شد. این درحالی است که در آغاز پیش تولید خبرها حکایت از انتخاب باران کوثری برای ایفای این نقش داشت.

-هومن سیدی به عنوان اولین بازیگر فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با سازندگان به توافق رسید اما خیلی زود از حضور در فیلم انصراف داد و هوتن شکیبا از بازیگران تئاتر، تلویزیون جایگزین وی شد. هومن سیدی در پستی اینستا گرامی انصراف خود را اینگونه اعلام کرد:

“متاسفانه با همه عشق و احترامی که برای تیم فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» قائلم، اما به دلیل مشکلات شخصی غیر مترقبه ای که برایم ایجاد شد، ناگزیر به انصراف شدم. کم سعادتی و بدشانسی بنده باعث شد تا همکاریم با نرگس آبیار نازنین و محمد قاسمی درجه یک و تیم بازیگری عالی و پشت صحنه ای حرفه ای را از دست بدهم. در این سال جدید آرزوی بهترین ها رو برای تیم سازنده دارم و مطمئنم که یکی از بهترین فیلم های سال آینده در راه است مخصوصا هوتن شکیبا عزیز که انصافا بهترین جایگزین برای اون نقش. همتون بدرخشید.

 

– محمدحسین قاسمی درباره پروژه «شبی که ماه کامل شد» به خبرنگار مهر گفت: “همانطور که سه فیلم قبلی نرگس آبیار از جمله «اشیا از آنچه شما می بینید به شما نزدیک تر است»، «شیار ۱۴۳» و «نفس» با یکدیگر متفاوت بودند، این پروژه نیز اثری کاملا متفاوت است و درباره آن می توانم بگویم که داستان آن در فضای اجتماعی روز رخ می دهد. تمام سکانس های این فیلم در تهران جلوی دوربین می رود. ” البته بخش زیادی از فیلم در نهایت در چابهار و استان سیستان و بلوچستان تولید شد.

-داستان این فیلم آنطور که این روزها مطرح شده است، به ماجراهای تروریستی و برادران ریگی می‌پردازد .

-الناز شاکردوست، بازیگر این اثر سینمایی هم با انتشار تصویری از خود در این فیلم نوشت: “راه من، راه من است! ممکن است آن را با جِتر بروم یا با دوچرخه، پیاده و یا سینه خیز… در هرصورت آن راه را خواهم رفت! زمین خوردن بخشى از حرکت است ولى “هدف”، تمام من است. شبى که ماه کامل شد تمام شد. مرداد١٣٩٧. ”

 

‌-شبنم مقدمی در مصاحبه‌ای درباره نقشی که در «شبی که ماه کامل شد» ایفا می‌کند، گفت:

” دلم می‌خواهد اینجا به نکته‌ای اشاره کنم، خانم آبیار خیلی در بازی‌گرفتن و بازی‌گردانی متبحر است. من اگر شش‌دانگ به او گوش می‌دادم همه چیز‌هایی را که لازمه اجرای نقش بود، پیدا می‌کردم؛ به من گفتند می‌توانی این خانم را (شخصیت واقعی) را ببینی، اما من این کار را نکردم. حالا وقتی فیلم را ببینید متوجه می‌شوید که چرا این کار را نکردم. نرگس آبیار، چون می‌نویسد آدم‌های فیلم‌هایش را خوب می‌شناسند و این خیلی به بازیگر کمک می‌کند. به همین دلیل طرح جامعی از کاراکتر را در اختیار من گذاشت. ”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا