چهره هاسلبریتی خارجی

همه چیز درباره موفقیت ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی و دریافت جایزه اسکار

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: محبوبه خیرآبادی

ماریون کوتیار، بازیگر فرانسوی ۴۳ ساله، کارنامه کاری پرباری به دلیل حضور در فیلم های فرانسوی و انگلیسی زبان دارد. به نظر می رسد او که فرزند پدر و مادری هنرپیشه است، با استعداد ذاتی بازیگری متولد شده و به همین دلیل جوایز ارزشمندی نیز در حرفه خود دریافت کرده است.

ماریون کوتیار

 

ماریون کوتیار (Marion Cotillard) متولد ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۵ در شهر پاریس فرانسه است و از همان ابتدا هنر بازیگری در خون او جریان داشت. پدر و مادر او، ژان کلود کوتیار و نیسیما تلود هر دو بازیگر بودند و پدرش علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی و پانتومیم نیز فعالیت داشت. ماریون استعداد بازیگری خود را تا حد زیادی به آنها نسبت می دهد و می گوید: “در حرفه بازیگری شما تنها یاد نمی گیرید که چگونه عمل یا رفتار کنید بلکه می آموزید چگونه احساسات و عواطف خود را نشان دهید و در این زمینه مادرم اولین معلم من بوده است”.

برای اولین بار، ماریون روی صحنه یکی از نمایش های پدرش ظاهر شد تا طعم حضور در معرض عموم و مورد توجه قرار گرفتن را بچشد و آغاز حرفه ای در صنعت بازیگری و سینما برای او باشد. پس از آن، او در یک سریال تلویزیونی به نام هایلندر حضور پیدا کرد که به واسطه آن بسیار مورد توجه قرار گرفت و با ایفای نقش های بسیاری از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ در سرزمین مادری خود، فرانسه، مشهور شد.

ایفای نقش “لیلی” در فیلم کمدی “تاکسی” تحول عظیمی را در حرفه او به وجود آورد؛ کاراکتری که در دو قسمت از این مجموعه فیلم تکرار شد. فیلم تاکسی به عنوان یکی از موفقیت آمیزترین پروژه های سینمایی فرانسوی شناخته می شود و حضور ماریون در آن باعث بهتر شناخته شدن او نه تنها در سرزمین مادری شد بلکه او را در سینمای بین الملل معروف ساخت.

کار بعدی ماریون کوتیار هم در فیلم فرانسوی “Les Jolie Choses” یا همان “چیزهای قشنگ” در سال ۲۰۰۱  به عنوان دو قلوهای لوسی و ماری انتقادهای زیادی به همراه داشت و موفقیت آمیز بود. این نقش به او اجازه داد تا سایر توانایی هایش از جمله موسیقی را پیدا کند و به عنوان خواننده و نویسنده همکار متن آهنگ های این فیلم با گروه همکاری کند. به واسطه این نقش بود که ماریون توانست نامزد جایزه جشنواره سزار فرانسه شود. این جشنواره برای کشور فرانسه مانند اسکار است.

ماریون کوتیار

این بازیگر حرفه خود را به فیلم های فرانسوی زبان محدود نکرد و در سینمای انگلیسی زبان هم برای خود جایگاهی یافت به طوریکه در سال ۲۰۰۳ و با بازی در فیلم ماهی بزرگ اثر تیم برتون، در کنار بازیگران دیگری چون یوان مک گرگور و هلنا بونهام کارتر پرونده کار بین المللی خود را تحکیم بخشید. البته او به کار خود در سینما فرانسه پایان نداد و حتی برای فیلم “نامزی طولانی” اثر ژان پیر ژونه در سال ۲۰۰۴ نامزد بهترین نقش مکمل زن در جشنواره سزار شد و این بار پیروزمندانه جایزه را دریافت کرد.

در ادامه معرفی نقش های ماریون در سینمای انگلیسی زبان؛ بازی او در سال ۲۰۰۶ و نقشی که در برابر روسل کرو در فیلم کمدی رومانتیک “یک سال خوب” ساخته ریدلی اسکات ایفا کرد، باعث بیشتر دیده شدن او در این سینما شد. علاوه بر این، حضور در فیلم هایی چون “نه”، “شیوع” و “مهاجر” باعث بهبود جایگاه حرفه ای او در سینما هالیوودی گردید.

دوران اوج کاری ماریون کوتیار زمانی بود که برای نقش یک شخصیت معروف فرانسوی زبان در فیلم “زندگی گلگون” در سال ۲۰۰۷ انتخاب شد. این فیلم به کارگردانی الیویر داها درباره افسانه زندگی آشفته خواننده معروف فرانسوی، ادیت پیاف، است که ماریون نقش او را ایفا می کرد. ماریون می گوید: “این نقش برای من به اندازه یک عمر بود”. سرانجام تعهد و درخشندگی این خانم بازیگر در نقش پیاف به حدی مورد استقبال قرار گرفت که این کار تبدیل به پرجایزه ترین و مشهورترین نقش او در کارنامه کاری اش شد و به خاطر بازی در آن جایزه بهترین بازیگر زن  را در مراسم اسکار ۲۰۰۸ دریافت کرد.

ماریون کوتیار
ماریون کوتیار

درواقع ماریون کوتیار اولین بازیگر زنی فرانسوی زبان است که برای نقشی به زبان فرانسوی موفق به دریافت جایزه اسکار شد. علاوه بر این، او پس از کلودیت کالربت و سیمون سیگنورت سومین بازیگر زن فرانسوی برنده جایزه بهترین بازیگر زن اسکار است.

از دیگر فیلم های ماریون  کوتیار می توان به فیلم “زنگار و استخوان” یا همان “Rust and Bone” در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد که با بازی هنرمندانه اش در این فیلم هم مورد تحسین قرار گرفت. لازم به ذکر است که ماریون پس از بازی در فیلم های “دشمنان ملت” ساخته مایکل مان، “نیمه شب در پاریس ساخته وودی آلن و دو فیلم کریستوفر نولان به نام های “تلقین” و ” شوالیه تاریکی برمی خیزد” تبدیل به یکی از محبوبترین بازیگران زن هالیوود شد و قابلیت خود در ایفای کارکترهای گوناگون را به همگان ثابت  کرد.

علاوه بر زندگی حرفه ای بسیار موفق این بازیگر زیبا و برنامه های بسیار زیادش در زمینه سینما، او یکی از فعالان محیط زیست هم هست و در حال حاضر عضو گروهی طرفدار محیط زیست به نام صلح سبز می باشد و به عنوان سخنگوی آنها فعالیت می کند که برای بازیگری مثل او بسیار تحسین برانگیز است.

 

منابع:

Hellomagazine

Thefamouspeople

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا