اخبار داغ

ورود ایران به لیست FATF چه عواقبی دارد؟ + اف ای تی اف چیست؟

کولاک ، محمد سیمری : FATF یا گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ میلادی و با ابتکار ” جی ۷ ” که شامل وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و کانادا می باشد، با نگرش به سیاست‌ های توسعه برای مبارزه با پولشویی بنیانگذاری شده است. دبیرخانه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی، مستقر در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در شهر پاریس می باشد.

اف ای تی اف چیست؟

توجه داشته باشید به این دلیل که در سطح جهان و بین الملل، میزان پولشویی و قاچاق افزایش یافته است، FATF یا گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) با هدف جلوگیری از پولشویی در جهان ایجاد شد. بسیاری از کشورها به آن ها پیوستند و حساب‌ های آن ها شفاف می باشد.

در حال حاضر ۳۶ کشور و دو سازمان منطقه‌ ای یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس متشکل از  بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این گروه عضو هستند.

در رابطه با  اهمیت پیوستن کشورها به FATF در تجارت جهانی این چنین می توان گفت که کشورهای طرف معامله با کشوری که عضو FATF است، می توانند از شفافیت مالی آن کشور اطمینان حاصل کنند و با خیال راحت معامله ی اقتصادی خود را انجام دهند. به زبان ساده تر می توان گفت تجارت خارجی با کشوری که به FATF پیوسته است، آسان می باشد.

لازم به بیان است، پیوستن کشورها به FATF در تجارت جهانی، به نوعی زمبنه ساز آرامش در سرمایه گذاران نیز می شود! سرمایه‌ گذاران بین‌ المللی سعی می‌ کنند در کشورهایی سرمایه‌ گذاری کنند که از نظر سرمایه، امن می باشند و حساب‌ های مالی آن ها شفاف می باشند تا نگران ضبط اموال، برنگشتن سود و یا اصل سرمایه ی خود نباشند.

ایران و اف ای تی اف

ایران و پذیرش یا عدم پذیرش FATF

بی شک ایران در یک جنگ اقتصادی قرار دارد! جنگی که با آغاز تحریم‌ های ایالات متحده آمریکا بدتر شده است. از سویی دیگر ترامپ همراه با با رئیس جمهور شدن خود در ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که برجام، توافق بدی است و از آن خارج شد! در نتیجه تحریم‌ های شدیدتری را اعمال کرد. ترامپ همه ی ابعاد معاملاتی مالی ایران را با همه ی کشورهای دنیا از جمله فروش نفت، فروش میعانات گازی و همچنین فلزات را تحریم کرد.

اما در این میان، سه کشور از کشورهای ۵+۱ یعنی کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش کردند تا برجام را حفظ کنند! این سه کشور نام برده شده، برای حفظ برجام، ساز و کارهای مختلفی را پیشنهاد کردند.

یکی از این ساز و کارها، ” اینستکس ” بود تا از طریق آن، کشور  ایران بتواند برخی اقلام خود را صادر نماید و پول آن را به راحتی دریافت کند. البته لازم به بیان است اجرای آن مشروط به پیوستن کشور ایران به FATF یا گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) می باشد! اروپا پیشنهاد کرد کشور ایران لوایح مختلف FATF یا اف ای تی اف از جمله CFT و پالرمو را بپذیرد، تا در برجام بماند و ساز و کار ” اینستکس ” نیز اجرا شود.

FATF یا اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی

دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیار کرد تا FATF را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند! اما با مخالفت مواجه شد! دلیل بروز این مخالفت را می توان  چندگانگی قدرت در کشور ایران بیان کرد. استدلال مخالفان FATF در کشور ایران این است که از آن جایی که کشور ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد، نبایستی اطلاعات مالی کشور ایران را به دشمن داد!

در این میان اتحادیه اروپا، سه بار به کشور ایران برای تصویب FATF فرصت داده است.

FATF

شاید این سوال برای تان پیش آید که ورود ایران به لیست اف ای تی اف چه عواقبی دارد؟

در پاسخ بایستی گفت وقتی نام کشوری در فهرست دولت‌ های غیر همکار و مناطق پر خطر گروه اقدام مالی یا FATF قرار داشته باشد، بانک‌ ها و موسسات مالی و اعتباری مهم جهان، در برخورد با بانک‌ ها و شرکت‌ های آن کشور، نهایت احتیاط را به خرج می‌ دهند؛ و گاه به همین دلیل، از برقراری روابط با با بانک‌ ها و شرکت‌ های آن کشور خودداری می‌ کنند!

درباره ایران نیز، اگر ایران FATF را تصویب نکند، برجام به طور کلی فراموش خواهد شد! این یعنی تحریم‌ ها، مضاعف می‌ شوند. به زبان ساده تر یعنی تحریم‌ های اتحادیه اروپا به تحریم‌ های ایالات متحده آمریکا اضافه خواهد شد! در این شرایط اقتصاد کشور ایران، روز به روز کوچک تر خواهد شد و به شدت در تنگنای مالی قرار خواهد گرفت!

در این شرایط نه سرمایه‌ ای وارد کشور می‌ شود و نه سرمایه‌ گذاری در آن صورت می‌ گیرد.

در انتها چنین می توان گفت این موضوع به نفع مردم نیست؛ و مردم بیشتر در تنگنا قرار می‌ گیرند و سطح زندگی و رفاه نیز کمتر می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا