اخبار داغسلامت

ویتامین K چیست؟ کمبود ویتامین K موجب ابتلا به کرونا می شود؟

به گزارش پایگاه خبری کولاک نیوز ، ویتامین K ماده ای بسیار حیاتی است که بدن آدمی به مقدار کم و منظم به آن نیاز دارد! ویتامین K از گروه ویتامین ‌های محلول در چربی می باشد که مهم ترین فایده آن جلوگیری از خون‌ ریزی است. دقت داشته باشید مقدار ناکافی از ویتامین K در بدن منجر به خونریزی و یا بروز کبودی بر روی بدن می شود.

ویتامین کا به منظور کنترل و درمان خون ‌ریزی ناشی از بیماری‌ های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده مفید است و همچنین خونریزی ‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین ها و آنتی بیوتیک ها را درمان می ‌کند. همچنین  این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل استخوان بازی می کند! تحلیل استخوان بیماری بسیار خطرناکی است که مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد.

اما محققان هلندی با مطالعه بیمارانی در بیمارستان هلند، فواید ویتامین K در ارتباط با این بیماری و تاثیر کمبود آن و پیامدهای کروناویروس را بررسی کردند. دقت داشته باشید بیماری کووید ۱۹ باعث لخته شدن خون می شود؛ اتفاقی که منجر به تخریب الیاف الاستیک در ریه ها می شود. ویتامین K که از طریق مواد غذایی مصرف می شود و در دستگاه گوارش جذب می شود، در تولید پروتئین هایی که مسئول تنظیم لخته خون هستند، نقش دارد !به همین دلیل می تواند نقش محافظتی در برابر بیماری های ریه داشته باشد.

دکتر راب جانسن ، دانشمندی که روی این پروژه کار می کند، می گوید که با توجه به یافته های اولیه، دریافت این ویتامین از راه مواد غذایی بهترین گزینه است! مگر در مواردی که در اثر کمبود شدید با نظر پزشک نیاز به استفاده از مکمل این ویتامین باشد. وی معتقد است که این ویتامین حتی اگر در مقابل کووید ۱۹ نقش محافظتی نداشته باشد، برای بهبود عملکرد و سلامت رگ‌ های خونی، استخوان ‌ها و عملکرد ریه مفید است.

دکتر راب جانسن به یافته های محققان ژاپنی اشاره می کند و ادامه می دهد: ” با یک دانشمند ژاپنی در لندن در این باره کار کرده ام؛ این نکته جالب توجه وجود دارد که در مناطقی از ژاپن که در آن این ماده خوراکی مصرف می شود، کسی در اثر کووید ۱۹ فوت نکرده است! “

به نظر می ‌رسد بیمارانی که در اثر بیماری کرونا فوت کرده ‌اند یا تحت مراقبت شدید در اثر ابتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته ‌اند، از کمبود این ویتامین رنج می برند!

نیمی از ویتامین کا مورد نیاز بدن توسط باکتری ‌ها در روده انسان ساخته می ‌شود. علاوه بر آن مواد غذایی مانند جعفری، کلم، اسفناج ، گل کلم ، زرده تخم مرغ ، کاهو ، چای سبز ، گوجه فرنگی ، مارچوبه ، کرفس ، لوبیا سبز ، شاهی ، شلغم ، روغن سویا ، روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز پخته ‌است. همچنین در شیر ، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا