کلیپ داغ

پارسا خائف چطور خواننده شد؟+فیلم

پارسا خائف خواننده نوجوان اردبیلی است که در مسابقه استعدادیابی عصر جدید چهره شد. این خواننده نوجوان خوانندگی را از طریق شرکت در کلاس های آموزشی و زیر نظر اساتید خود آموخته است. او بعد از پشت سر گذاشتن مرحله دوم برنامه عصر جدید در مراسم دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران با حضور رئیس جمهور روی صحنه رفت و خواند تا بدین ترتیب به صورت رسمی نیز کار خوانندگی را آغاز کند.

چندی قبل مرحله نیمه‌نهایی مسابقه عصر جدید به پایان رسیده و از یک شنبه‌شب پخش مستندی از هریک از فینالیست‌ها با عنوان «داستان تولد یک ستاره» آغاز شده است. اولین قسمت از این مستندها مربوط به فینالیست ۱۴ ساله «عصر جدید» یعنی پارسا خائف بود و دیشب نیز   مستند محمد زارع پخش شد.

۴۵ دقیقه درباره پارسا خائف

اولین نکته‌ای که درباره مستند پارسا خائف می‌توان به آن اشاره کرد، زمان طولانی مستند بود. اگر آیتم‌های متفرقه، آگهی بازرگانی و بخش مربوط به حامیان مالی برنامه را در نظر نگیریم، زمان این مستند حدود ۴۵ دقیقه بود. پیش از مسابقه «عصر جدید»، اولین تجربه‌ای که از پخش مستند درباره شرکت‌کنندگان یک مسابقه استعدادیابی داریم، به «خندوانه» و مسابقه «خنداننده‌شو» برمی‌گردد که حداکثر زمان مستند فینالیست‌های آن ۵ دقیقه بود. اختصاص یک برنامه کامل ۴۵ دقیقه‌ای به هر فینالیست بیش از حد طولانی است و می‌شد زمان کوتاه‌تری برای مستندها در نظر گرفت.

تصاویر تکراری

ایراد مهم دیگری که به محتوای مستند مربوط می‌شود، تکرار و مرور بخش‌هایی از اجرای پارسا خائف در مراحل قبلی و حضور او در باشگاه مهارت مرحله نیمه‌نهایی است. قبل از آغاز این مرحله، مسابقه «عصر جدید» برنامه کاملی از حضور شرکت‌کنندگان در باشگاه مهارت و راهنمایی استادان هر رشته، پخش کرده بود و تصاویر یک شنبه‌شب تکراری بود. قاعدتاً در این مستندها مخاطب منتظر تصاویر تازه‌ای از حضور فینالیست‌ها در باشگاه مهارت مرحله فینال است؛ نه تصاویر تکراری‌ گذشته.

تصاویر تزئینی به جای لحظات مستند

بخش‌هایی از این مستند به صورت اغراق‌شده، به تحسین و تشویق و واکنش‌های مثبت مردم می‌پرداخت. قرار نیست از یک نوجوان ۱۴ ساله که اکنون به اندازه کافی به بهانه مسابقه «عصر جدید» و استعدادش در خوانندگی مورد توجه است، یک سلبریتی بسازیم. بنابراین لزومی ندارد تصاویر صف کشیدن مردم برای عکس گرفتن با پارسا خائف و فیلم گرفتن جمعیتی از مردم از خوانندگی او در مکان عمومی را پخش کنیم، یا لازم نیست او را در یکی از بازارهای شهر راه ببریم و تصویر مردمی که یکی‌یکی جلو می‌آیند، با او دست می‌دهند و او را افتخار خودشان می‌دانند نشان بدهیم، یا او را به موسسه خیریه‌ای ببریم و با بنرهای تحسین‌آمیز و حلقه گل از او تقدیر کنیم! ای کاش به جای این تصاویر تزئینی، برش‌های مستندتری از پارسا خائف می‌دیدیم، چون سلبریتی شدن همان طور که داورها هم گفتند، اصلا به نفع پارسا خائف نیست.

برش‌هایی متنوع از زندگی

با همه این‌ها، نکته جذابی که در مستند پارسا خائف دیده می‌شد، تنوع بخش‌های مختلف آن بود. این مستند فقط به استعداد خوانندگی او و مسابقه «عصر جدید» اختصاص نداشت و در آن از زندگی خصوصی او و گفت‌وگو با والدین و نزدیکانش گرفته تا فوتبال بازی کردن با هم‌سن‌وسالانش، شاهد تصاویر و لحظات جالبی بودیم. ضمن این که تهیه مستند از فینالیست‌های مسابقه «عصر جدید» به خودی خود اتفاق جذابی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا