اجتماعیاخبار داغ

پروتکل و شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا (ع) + عکس

پروتکل و شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا (ع) به همراه عکس همچین قوانین حضور در حرم رضوی در شرایط کرونا به همراه اطلاعات تکمیلی در این مطلب. زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) توسط زائران و مجاوران از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکیدات مکرر وزارت بهداشت مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری با تمهیدات کامل بهداشتی انجام می‌شود.

شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا
شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا

حرم مطهر رضوی بزرگترین مرکز جمعیتی شهر مشهد در طول روز است که حضور جمعیت زیاد در آن احتمال سرایت بیماری واگیردار را افزایش می دهد.

جلوگیری از شیوع کرونا و ضرورت حفظ بهداشت فردی و کاهش آلودگی از سطح وسایل و معابری که مورد تردد و استفاده زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی است خادمان بارگاه منور رضوی را به اتخاذ تدابیری برای حذف مواردی که امکان ابتلای به این بیماری را فراهم می‌سازد واداشت.

شاید بتوان حرم مطهر رضوی را نخستین مکانی در مشهد دانست که در مقابل بیماری کرونا ایزوله و مجهز شد چرا که بیشتر تجمع مردم در این شهر مربوط به اماکن متبرکه است که روزانه صدها نفر از شهرها و روستاهای مختلف با زبانهای گوناگون به آنها وارد می‌شوند.

اقدامات پیشگیرانه زیادی از سوی آستان قدس رضوی طی یک هفته گذشته انجام گرفته که علاوه بر ضدعفونی کردن مستمر اماکن متبرکه، تعطیلی کتابخانه آستان قدس رضوی، آماده باش دارالشفا و مرکز فوریتهای پزشکی حرم مطهر رضوی، نصب بنرهای اطلاع رسانی موارد پیشگیرانه از کرونا و به تعویق انداختن یا کاهش برنامه‌های حرم مطهر رضوی از آن جمله بوده است.

همکاری آستان قدس رضوی با دانشگاه علوم پزشکی

خوشبختانه همه تمهیدات لازم در حرم مطهر رضوی برای جلوگیری از شیوع کرونا اندیشیده شده است چنانکه رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تایید این موضوع گفته است: آستان قدس رضوی همکاری مناسبی با این دانشگاه در انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل بیماریهای واگیردار دارد.

محمد حسین بحرینی افزود: تولیت آستان قدس رضوی در راستای اعمال تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیردار اهتمام ویژه‌ای داشته و در این زمینه با وزیر بهداشت نیز تماس تلفنی برقرار کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طی نشستی که با بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و مدیریت دارالشفای امام رضا(ع) برگزار شد مقرر گردید آموزشهای لازم به زایران حرم مطهر رضوی به منظور پیشگیری از بیماری و جلوگیری از سرایت آن داده شود که در این راستا تعداد زیادی بنر و محتوای آموزشی در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مشخصی از دماسنج‌های لیزری در اختیار خادمیاران سلامت برای تب سنجی زائران قرار گرفته است که در صورت مشاهده زائران دارای علائم تب از آنان خواهش می شود در هنگام ورود به اماکن متبرکه مسایل بهداشتی را رعایت کنند یا از دور ضریح را زیارت کنند.

بحرینی افزود: در خصوص راهکارهای پیشگیری از بیماری، آموزش‌های لازم به مسوولان بهداشت حرم مطهر داده شده است.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت دست به عنوان مهمترین رکن در پیشگیری از بیماری کرونا ادامه داد: از معاونت اماکن متبرکه حرم خواسته شده است تا در قسمت‌های مسقف حرم مطهر رفت و آمد زایران یک طرفه شود و آنان از یک طرف ورود و از طرف دیگر خارج شوند.

برای رعایت مسایل پیشگیرانه در حرم رضوی تابع نظر وزارت بهداشت هستیم

تولیت آستان قدس رضوی نیز درباره همکاری این نهاد با مسوولان بهداشت و درمان برای رعایت مسایل پیشگیرانه گفت: در پی ورود ویروس کرونا به کشور و امور بهداشتی پیرامون آن، در حوزه حرم مطهر امام رضا(ع) تابع نظر وزارت بهداشت هستیم.

حجت الاسلام احمد مروی افزود: دراین زمینه با وزیر بهداشت تلفنی صحبت کردیم و نامه‌ای هم به رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دادیم و در این حوزه ما هیچ نظر و دخالتی نداریم همه امر را به وزارت بهداشت واگذار کردیم.

وی ادامه داد: به دوستان خود که در حوزه سلامت آستان قدس رضوی از جمله شرکت داروسازی ثامن و حوزه‌هایی که در این زمینه فعال هستند نیز اعلام کردیم که فعالیت خود را افزایش دهند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: به این دوستان اعلام شده است که اگر امکاناتش را دارند در موضوع مایع ضدعفونی کننده به طور شبانه روزی کار کنند و آن را در مساجد، حسینیه ها و مراکز عمومی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند تا عده‌ای سواستفاده چی نتوانند از این ماجرای ویروس کرونا به فکر منافع حیوانی و مادی خود باشند.

شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا
شرایط بهداشتی برای ورود به حرم امام رضا ۱

آماده باش دارالشفا و پایگاه‌های فوریتهای پزشکی برای اقدامات پیشگیرانه کرونا

مدیر درمان موسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی گفت: همه کارکنان بخشهای مختلف این موسسه اعم از دارالشفای امام رضا(ع) و پایگاه‌های فوریتهای پزشکی بارگاه منور رضوی نکات لازم درباره مراقبتهای شخصی در برابر پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا را فراگرفته و رعایت می کنند.

حسن اخوان مهدوی افزود: تعبیه محلولهای ضدعفونی ‌کننده دست در بخشهای مختلف موسسه درمانی آستان قدس رضوی، استفاده کارکنان موسسه از دستکش و ماسک، تهیه پم فلت و نصب بنرهای آموزشی پیشگیری از ابتلای به بیمارهای تنفسی در دارالشفا و دستگاه تب سنج، ابلاغ شیوه‌نامه چگونگی برخورد با بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا به پزشکان موسسه از دیگر اقدامات پیشگیرانه توسط این موسسه بوده است.

وی اضافه کرد: محلولهای ضدعفونی کننده در اختیار معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز قرار گرفته است تا حداقل روزی دو بار مکانهایی که در تماس فیزیکی دست زائران و مجاوران قرار دارند را ضدعفونی کنند.

او ادامه داد: توصیه‌های عمومی پیشگیری نیز توسط این موسسه به خادمان، خادمیاران و کارکنان آستان قدس رضوی داده شده است.

از ضدعفونی مستمر بخشهای مختلف حرم مطهر تا ۲۴ ساعته شدن دارالشفا

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در تشریح جزئیات اقدامات این نهاد در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی گفت: بخشهای مختلف حرم مطهر توسط دستگاه‌های مه‌پاش و ماشین آلات مکانیزه به صورت مستمر چند نوبت در طی روز ضد عفونی گسترده می‌شود.

مصطفی فیضی افزود: از خادمان حضرت امام رضا(ع) که در شهرستان‌ها سکونت دارند خواستیم تا اطلاع ثانوی از حضور در خدمت خودداری کنند.

وی اضافه کرد: توزیع مواد ضدعفونی کننده دست و آموزش نحوه استفاده از آن در همه آسایشگاه‌های حرم مطهر و دفاتر خدمت‌رسان از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از ویروس کرونا در اماکن متبرکه در حال انجام است.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: برای جلوگیری از شیوع این ویروس محلول‌های ضدعفونی دست در سالنهای مهمانسرای حرم مطهر رضوی نصب شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

فیضی افزود: ضدعفونی و نظافت به صورت جدی در اماکن متبرکه مورد توجه قرار گرفته است و مکان‌های دارای بار آلودگی بالا نظیر درها، سنگفرش‌ها، سطوح رواق‌های متبرکه و سرویس‌های بهداشتی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده در چند نوبت طی شبانه روز ضدعفونی می‌شوند.

وی با اشاره اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه زائران و مجاوران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داد: در این راستا برنامه ها و فعالیتهایی را که تجمع ایجاد می کرد تعدیل و یا تعطیل کرده ایم که تعطیلی شهربازی معارفی، چایخانه حضرت و کبوترانه و کاهش برنامه های تبلیغی در حرم مطهر رضوی از آن دست بوده است.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: بیش از هزار عدد پوستر آموزشی مقابله با کرونا با محوریت آموزش نحوه صحیح شست و شوی دست‌ها در مکان‌های حرم مطهر از جمله ورودی‌های حرم مطهر، پارکینگ‌ها، دفاتر امانات، میهمانسراها، دفاتر پیداشدگان، آسایشگاه‌های خدمه و خادمیاران و سرویس‌های بهداشتی نصب شده است.

فیضی افزود: پخش بروشور و نماهنگ آموزشی در زمینه آشنایی با بیماری کرونا و نحوه صحیح شست و شوی دست از طریق سیستم اتوماسیون به منظور ارتقای سطح سلامت خدمه و خادمیاران و کارمندان، اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا از طریق تلویزیون‌های پهن پیکر و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا در میهمانسرای حرم مطهر از دیگر اقداماتی است که در آستان مقدس حضرت رضا (ع)صورت گرفته است.

وی برگزار نشدن مراسم اعتکاف رجبیه و تعطیلی موقت پذیرایی روزانه از توان‌یابان را از دیگر اقدامات پیشگیرانه از کرونا در حرم مطهر رضوی برشمرد.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: طبق تصمیمات انجام گرفته در حوزه دارالشفاء با فعال کردن نوبت‌‎های خدمتی و با استقرار پزشکان متخصص به صورت ۲۴ ساعته موارد احتمالی شناسایی و به محض انجام بررسیهای اولیه در صورت اثبات ابتلا به بیماری اقدامات لازم درمانی انجام خواهد شد.

فیضی افزود: بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز همانند گذشته با آمادگی بالا برای ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) آماده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا