مذهبی

چرا باید نماز بخوانیم؟ / آیا خداوند به نماز ما احتیاج دارد؟

مجله اینترنتی کولاک: نماز از عبادت‌های مسلمانان و از ارکان مهم دین اسلام است. واژهٔ نماز معادل فارسی کلمه عربی صلاه یا صلوات است. نماز در نزد شیعیان یکی از فروع دهگانهٔ دین است. قرآن در موارد متعددی به پیامبر و مسلمانان امر به نمازخواندن کرده‌ است. ولی سوالی که ذهن برخی را درگیر کرده است این است که چرا باید نماز بخوانیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این پاسخ این سوال خود برسید.

فلسفه خواندن نماز چیست؟

نماز یکی از صورت‌های عبادت و پرستش است. در اسلام انواع نماز متعدد است. از جمله نماز روزانه که پنج نوبت در شبانه روز (۱۷ رکعت) رو به قبلهٔ مسلمانان (کعبه در مکه) که بصورت فردی (فرادا) یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود. واژهٔ نماز واژه‌ای پارسی است به معنای خم شدن، سر فرودآوری برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.

اما سوالی که شاید در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته باشد این است؛ چرا باید نماز بخوانیم؟! آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!

یعنی خداوند تنها ما را آفریده تا عبادتش کنیم، البته بنظر نمی رسد که ما صرفا برای عبادت کردن پرودگاری بی همتا که نقصی در دستورات و کارهایش وجود ندارد خلق شده باشیم چون قبل از ما موجودات و فرشته هایی بودند که خداوند را عبادت کنند البته بهتر بگوییم در جایی به نام بهشت عبادت کنند ، محلی که برخی از ما انسان ها مشتاقانه برای رسیدن به آن گوش به فرمان حقیم و بنوعی خداوند را برای رسیدن به بهشت وعده داده شده و در نهایت برای آسایش و لذت بردن خودمان عبادت می کنیم.

اما شاید بد نباشد به خود تلنگری بزنیم که، ما خداوند را برای ذات مقدس خودش عبادت می کنیم یا برای آنکه به ما بهشت را عطا کند گوش به فرمان دستورات او هستیم؟!

هدف از نماز خواندن چیست؟

خداوند در قرآن می فرماید که: پیوسته به یاد من باشید تا شما را مورد رحمت خود قرار دهم.
نماز یاد خداست، خداوند به حضرت موسی می فرماید برای یاد من نماز را به پا دار. نماز ذکر قلبی است که با روش مخصوص یاد خداوند را در ما زنده می کند و با شیوه ای ابتکاری که اعضای بدن انسان از موی سر تا نوک پا در آن نقش دارند .هنگام وضو هم روی سر را مسح می کنیم و هم روی پا را، هنگام سجده هم پیشانی روی زمین قرار می گیرد و هم انگشت پا، هم زبان حرکت می کند و هم دل به یاد اوست .

نماز و تشکر:

یکی دیگر از اسرار نماز تشکر از خداوند است.در این مورد باید اشاره کرد به قرآن که در آن آمده است: ستایش و عبادت کنید پروردگاری را که شما و نیاکان شما را آفرید ، هستی شما و همه از اوست پس شایسته است که ما به خاطر این همه نعمت از ولی نعمتمان که خداوند است تشکر کنیم و برای تشکر از پروردگار چه عمل و حرکتی بهتر از نماز که دستور خداست سراغ دارید؟

نماز و صراط المستقیم:

ما در نماز خود هر روز از خداوند خواهش می کنیم که راه مستقیم را به ما نشان دهد و به راستی که فقط خداوند است که می تواند با تدبیر و خرد خویش به ما کمک کند تا راه را از بی راه بشناسیم.

نماز یک معامله پر سود است:

خداوند در قرآن می فرماید که: پیوسته به یاد من باشید تا شما را مورد رحمت خود قرار دهم. یاد کردن ما از خداوند برای او که مالک جهان است سودی ندارد ولی یادی که خداوند از ما می کند موجب رستگاری و پیروزی ما در کارهایمان است. و به واسطه نماز است که لغزش ها و خطا های ما را می بخشد. دعای ما را مستجاب می کند، گره از کارهای ما باز می کند موجب پیشرفت در کارهایمان می شود. یکی از صفات خدا غنی است، که به معنای بی نیاز است یعنی خداوند بی نیاز از هرچیز و موجودی است زیرا او خالق است و ما مخلوق.

نماز و آرامش:

تنها مشکلی که دنیای علم وصنعت امروزه با آن مواجه شد و نتوانست آن را حل کند مشکلی نیست جز مشکل آرامش روحی. بی شک آمار و اخباری که از مناطق مختلف این کره خاکی هر روزه به گوش می رسد وشامل بیماریهای روحی روانی ومصرف قرص اعصاب وآمار زیاد خودکشی و …است. هیچ چیزی به انسان کمک نمی کند جز یاد خدا و ایمان راسخ به او که به واسطه نماز ممکن است.

نمازدر لطفی است که بر روی همه باز است: افراد دیگر غیر از خداوند متعال یا لطفی ورحمتی ندارند یا لطفشان ناچیز و محدود است. یا لطف خود را به دیگران نمی رسانند یا ازسر منت به دیگران کمک می کنند. افرادی هم هستند که فقط برای رضای خدا وجلب رضایت خداوند به مردم وخلق والله کمک می کنند که چنین افرادی هم نماز جز اصلی ترین برنامه های آنهاست.

روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام در باب فسلفه نماز:

امام رضا علیه السلام درباره فلسفه نماز می فرماید: «نماز اقرار به ربوبیت خداوند و مردود شمردن هر گونه شریک برای او و ایستادن با حالت خضوع و خشوع در پیشگاه پروردگار متعال است و طلب عفو از گناهان است. و روزی پنج بار سر به سجده گذاشتن برای با عظمت نگه داشتن دستورات پروردگار است و به خاطر این است که بندگان فراموش نکنند و طغیان نکنند و دائماً خاضع و خاشع و علاقمند و خواهان زیادی در دین و دنیا از او باشند.»

امام متقیان امیر مومنان على علیه السلام در نهج البلاغه مى فرماید:
خداوند نماز را براى پاک ساختن از تکبر قرار داد… با نماز به خدا نزدیک شوید، نماز گناهان را مانند ریختن برگ درختان مى ریزد و انسان را رها و آزاد مى سازد همانند رها کردن بند از گردن چهارپایان.

حضرت زهرا (س) فرمود: «خداوند نماز را واجب کرده است تا از تکبر پاکیزه شوید.»

چرا اینقدر تکراری باید نماز بخوانیم؟

اولاً نماز تکرار نیست بلکه شاید در ظاهر تکرار باشد؛ ولی در باطن هر نمازی مانند یک پله از نردبان است که باهر وعده، پله ای به خدا نزدیک تر می شویم پس پله اول وآخر نردبان خیلی با هم متفاوتند؛ ثانیاً هر تکراری بیهوده نیست، تکراری ترین عمل آدمی در طول حیات خوردن و آشامیدن است که هیچ انسان عاقلی آن را زائد نمی داند بلکه آن را برای حفظ سلامت وتندرستی لازم و واجب می داند؛ و نماز ورزش و تغذیه ی روح می باشد که برای پرورش روح و سوخت وساز مواد زائد و رذائل اخلاقی لازم و واجب است.

 چرا نماز را به عربی می خوانیم؟

علتهای خیلی زیادی دارد که مهمترین آنها از این قرار است:

۱- ایجاد یک زبان بین المللی

۲- ایجاد وحدت

۳- اگر قرار بود هرکس به زبان و لهجه خودش نماز بخواند هزاران نوع نماز ایجاد می شد.

۴- وقتی اثر نفیسی به زبان دیگری ترجمه می شود لطایف ونکات ادبی آن از بین می رود.
۵- هیچ کلامی نمی تواند جایگزین کلام خدا گردد چون در عین قصار و کوتاهی ، معانی وسیع وعمیقی دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا