علم و تکنولوژی

چرا لباس مربیان بیسبال مثل بازیکنان است؟

بیایید برای تفریح هم که شده یک بار دیگرMoneyball  را نگاه کنیم

مجله اینترنتی کولاک، مترجم: پرویز فغفوری آذر

لباس مربیان بسکتبال و هاکی همانند تاجران و بانکداران است. آنها در حاشیه زمین می‌ایستند یا می‌نشینند. مربیان فوتبال هم اغلب اوقات کت و شلواری هستند.

بنا به گفته جان تورن،‌ مورخ رسمی بازی‌های بیسبال، این مسئله به زمان‌های قدیم برمی‌گردد. در آن زمان به مربی، مدیر می‌گفتند. در تیم‌های فوتبال انگلستان هم به سرمربی،‌ مدیر (Mnager) می‌گویند.

در آن زمان، مدیر کسی بود که حساب و کتاب‌ها را نگه می‌داشت و برنامه‌ریزی مسابقات و سفرهای جاده‌ای را برعهده داشت. همان شخص تصمیم می‌گرفت چه کسی شروع‌کننده پرتاب‌ تیم باشد که معمولا همان شخص هم کاپیتان تیم می‌شد. علاوه بر تمام این مسئولیت‌ها جناب مدیر یک بازیکن هم بود. به همین دلیل ساده برای سالیان متمادی، مدیران تیم‌ها (مربیان فعلی) لباس تیم خود را به تن می‌کردند.

البته در این میان چند نفری هم بودند که بین کاپیتان بودن و مربیگری مردد ماندند و ناچار شدند کت و شلوار به تن کنند و بیرون بنشینند.

با گذشت زمان کاپیتان‌ها (همان مدیران سابق و مربیان فعلی) کمتر بازی کردند و بیشتر به مدیریت و مربیگری رو آوردند اما سنت پوشیدن لباس تیم در بین آنها پابرجا ماند.

در بین ورزشکاران فیلادلفیا این مسئله بیشتر لحاظ می‌شد. کانی مک کاپیتان بروکلین داجرز و برت شاتون البته در این میان استثنا بودند که کت و شلوار بر تن می‌کردند. برت شاتون البته گاهی وقت‌ها با همان کت و شلوار برای تیم بازی هم می‌کرد. درمورد دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ صحبت می‌کنیم که خیلی‌ چیزها با امروز فرق می‌کرد. از زمان بازنشستگی این دو تا همین امروز تمام مربیان بدون استثنا لباس تیم‌های خود را پوشیده‌اند.

شاید بد نباشد برای درک بهتر این قوانین، ‌نگاهی به فیلم مانی بال (Moneyball) محصول ۲۰۱۱ به کارگردانی بنت میلر با حضور براد پیت،‌ فیلیپ سیمور هافمن، رابین رایت و جونا هیل بیندازید تا هم به جذابیت این بازی ایمان بیاورید، هم به قوانین آن مسلط شوید. حرص خوردن‌های براد پیت از دست فیلیپ سیمور هافمن ِ فقید در این فیلم واقعا دیدنی است. فیلم واقعا خوش‌ساختی است، ضمن اینکه براساس واقعیت ساخته شده است.

Moneyball

البته قوانین لیگ بیسبال امریکا نیز در جا انداختن این مسئله بی‌تاثیر نبوده. در ماده ۳٫۰۳(الف) آمده: «همه بازیکنان یک تیم باید لباس‌های یکدست،‌ تمیز و با شماره‌هایی که اندازه‌ آنها حداقل ۶ اینچ باشد در مسابقات شرکت کنند.» در شرح وظایف یک مربی هم آمده: «عضوی از تیم است که لباسی همانند بازیکنان بر تن می‌کند و وظایفش همانند آنهاست. البته می‌تواند بازی نکند اما باید همانند یکی از اعضای تیم به نظر برسد.»

تمام وظایف یک بازیکن به همراه مزایای یک بازیکن، ‌شامل حال  مربی هم می‌شود. هیچ استثنایی در کار نیست. مربی اجازه ایستادن کنار زمین را ندارد، همان طور که بازیکنان ندارند.

راستی بازی تام هنکس هم در نقش مربی یک تیم بیسبال زنان در فیلم «» محصول ۱۹۹۲ به همراه جینا دیویس بسیار زیباست.

A League of Their Own

هم گریه دارد، ‌هم خنده. این فیلم هم براساس یک داستان واقعی ساخته شده و بسیار دیدنی است. از سر خیرخواهی توصیه می‌کنم دیدن این فیلم را هم از دست ندهید.

منبع: mentalfloss

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا