اخبار داغ

چرا نفت، طلای سیاه نامگذاری شده است؟

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

ماده روغنی شکل، شگفت آور، غلیظ و افروختنی نفت از گذشته، به عنوان یکی از متداول ترین سوخت  های فسیلی مورد استفاده ی پیشینیان بوده است. جالب است بدانید به وجود آمدن نفت همچنان به صورت ناشناخته باقی مانده است؛ اما دانشمندان معتقدند این ماده ی ارزشمند از موجودات زنده نشأت گرفته است! آن ها بر این باورند که نفت از انباشته شدن بقایای جانوران و گیاهانی که در کف دریاهای قدیمی وجود داشته اند، به وجود آمده است؛ این بقایا در زیر شن و ماسه های دریا و کف رودخانه ها مدفون شده اند و از تجمع این مواد در بین لایه های رسوبی و بر اثر فشارهای زیاد، گرما و همچنین تغییرات شیمیایی در طول میلیون ها سال، به نفت و ذغال سنگ تبدیل شده اند! در داستان‌ ها آمده‌ است که نوح نیز کشتی خود را با قیر پوشاند تا آب به درون آن نفوذ نکند!

طلای سیاه

ماده ی سیاه رنگی که لقب طلای سیاه را به خود گرفت، با گذشت سالیان سال و عبور از مراحل گوناگون تاریخ، هرگز ذره ای از ارزش خود را از دست نداد و تاثیر آن بر تحولات جوامع درگیر کاسته نشد! ریشه ی واژه ی نفت از واژه ی اوستایی نپتا گرفته شده‌ است. همچنین واژه ی نفت در زبان انگلیسی، پترولیوم نامیده می‌ شود که از دو کلمه ی پترا، معادل یونانی واژه ی سنگ و همچنین کلمه ی اولئوم یا روغن تشکیل شده‌ است.

اولین چاه اکتشافی مدرن نفت در سال ۱۷۴۵ میلادی در کشور فرانسه و اولین چاه استخراج نفت توسط کلنل دریک در سال ۱۸۵۹ میلادی در پنسیلوانیا حفاری شد. همچنین اولین میدان نفتی دنیا در شهر باکو در قرن نهم ساخته شد که به گفته ی مارکوپولو که در قرن سیزده به آن جا سفر کرده بود، محصولات آن با صدها کشتی به نقاط مختلف جهان حمل می شد! منابع نفت در نقاط مختلف جهان گسترده شده اند؛ اما مهم ترین محل برای استخراج نفت، خاورمیانه می باشد. اما علاوه بر خاورمیانه، منابع خوبی نفتی در ایالات متحده آمریکا، روسیه و خلیج مکزیک نیز وجود دارد. در ایران نیز، ۱۰۶ سال پیش برای نخستین بار، نفت در عمق ۳۳۸ متری سطح زمین از چاه شماره ی یک مسجد سلیمان در منطقه ی نفتون به بیرون فوران کرد! بد نیست بدانید بیش ترین منابع نفتی ایران، در جنوب غربی و غرب کشور وجود داشته است.

دقت داشته باشید نفت به‌ صورت خام نمی‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد و بایستی در پالایشگاه نفت در برج تقطیر مورد جداسازی آن هم بر اساس اختلاف چگالی قرار گیرد. از نفت محصولات زیادی مانند بنزین، پلاستیک، دارو، گازوئیل، روغن، مواد شوینده، انواع کودهای شیمیایی و… تولید می شود. هم‌ اکنون بیش از دو سوم انرژی مصرفی جهان، از نفت تامین می‌ شود! جالب است بدانید بدون وجود نفت، بی شک ورزش های مدرن، وضعیت فعلی خود را نداشتند! تولید توپ های گلف مدرن، تولید تورهای فوتبال، تولید چمن مصنوعی، تولید توپ بسکتبال، تولید راکت های تنیس، تولید توپ های راگبی و… همه و همه مدیون طلای سیاه و مشتقات آن هستند!

نفت، یک سوخت تجدید ناپذیر می ‏باشد؛ به همین سبب قیمت نفت در حال افزایش است.

بد نیست بدانید نیروگاه های نفتی، در مدت زمان کمی کارشان را شروع می کنند و می توانند در همین زمان کوتاه نیز، توان بسیار انبوهی را تولید نمایند؛ به همین دلیل نیروگاه هایی که با استفاده از نفت کار می ‏کنند، بسیار گران و پر هزینه هستند. دقت داشته باشید نفت نیز همانند دیگر سوخت ‏های فسیلی، محیط زیست را آلوده می ‏کند.

یکی از بزرگ ترین چالش ها در مبادلات دارایی ها، پیش بینی روند قیمتی و نوسانات نفت است که این امر به صورت دقیق، تقریبا غیر ممکن می باشد! به همین دلیل نیز ممکن است معتبرترین شرکت ها و کمپانی های سرمایه گذاری در نفت نیز علی رغم بهره گیری از نیروهای متخصص و حرفه ای،در امر پیش بینی روند قیمتی و نوسانات نفت دچار اشتباه شوند. تعیین قیمت نفت در بورس‌ های نفتی از جمله بورس نایمکس، بورس لندن و همچنین بورس سنگاپور مثل هر کالای دیگری، متاثر از نوسانات عرضه و تقاضای جهانی این طلای سیاه است.

توجه داشته باشید از میان عوامل اقتصادی موثر بر قیمت نفت، می‌ توان به رابطه ی بین قیمت نفت و ارزش دلار اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا