علم و تکنولوژی

چرا پشه‌ ها بعضی افراد را بیشتر از بقیه نیش می‌زنند؟

گروه خونی، نوع متابولیسم، تمرینات ورزشی، رنگ پیراهن و حتی آبجویی که نوشیده‌اید می‌تواند شما را تبدیل به یک خوراکی خوشمزه برای پشه‌ ها کند. از یک پیاده‌روی تابستانی برمی‌گردید در حالی که سراسر بدنتان پوشیده از جوش‌های قرمز ناشی از نیش پشه است که بدجوری می‌خارند، یا در حالی که برای یک اردوی یک‌شبه و خوابیدن بیرون از خانه در چادرتان به سر می‌برید ناگهان متوجه می‌شود مچ دست و پا یا گردن و پوشیده از جای نیش پشه است در حالی که درمانی برای رفع خارش یا سوزش جای این نیش‌ها ندارید.

خبر خوب این که شما تنها کسی نیستید که از این مصیبت رنج می‌برد. طبق برآوردها حدود ۲۰ درصد مردم خوراکی خوشمره‌ای برای پشه‌ها محسوب می‌شوند و بیش از بقیه آدم‌ها توسط پشه‌ها نیش زده می‌شوند. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به غیر از اسپری ضدحشره، راهی برای جلوگیری از نزدیک شدن پشه‌ها به انسان پیدا کنند که البته آن هم همیشه کارساز نیست و به مرور حشرات نسبت به آن مقاوم شده‌اند.

مهم‌ترین دلایل خوشمزه بودن انسان‌ها برای پشه‌ها به ترتیب زیر هستند:

گروه خونی

 

به دلیل اینکه پشه‌ها از پروتئین موجود در خون انسان‌ها تغدیه می‌کنند، این دلیل جای تعجب ندارد. پشه‌ها افراد دارای گروه خونی O را بیش از افرادی که گروه خونی‌شان A است نیش می‌زنند. پشه‌ها از طریق برخی سیگنال‌های شیمیایی قادر به تشخیص گروه خونی افراد هستند.

دی‌اکسید کربن

یکی از روش‌های اصلی تعیین هدف توسط پشه‌ها، دی‌‌اکسیدکربنی است که از بازدم انسان‌ها منتشر می‌شود. پشه‌ها به طرز تعجب‌آوری قادرند تا ۵۰ متری آدم‌ها دی‌اکسیدکربنی که از بازدم هر کس منتشر شده را تشخیص دهند و صاحب آن را شناسایی کنند. البته خبر خوب اینکه این محدوده شناسایی درمورد بچه‌ها کمتر از بزرگسالان است.

تمرینات ورزشی و سوخت و ساز بدن

پشه‌ها در شعاعی نزدیک‌تر از طریق بوی اسید لاکتیک، اسید اوریک، آمونیاک و دیگر ترشحات بدن انسان‌ها، قربانیان خود را انتخاب می‌کنند. همچنین  افرادی که دمای بدن آنها بالاتر از بقیه است، جزو اهداف حتمی پشه‌ها محسوب می‌شوند. فعالیت‌های ورزشی و عوامل ژنتیکی در این مورد خاص علیه انسان‌ها و به نفع پشه‌ها عمل می‌کند.

باکتری‌های پوستی

براساس برخی تحقیقات،‌ انواع خاصی از باکتری‌ها که محل زندگی طبیعی آنها روی پوست ماست باعث جذابیت ما برای پشه‌ها می‌شوند. یک رشته تحقیقات در سال ۲۰۱۱ مشخص کرد وجود مقادیر زیادی از چند نوع باکتری باعث جذب پشه‌ها به سمت انسان می‌شود. دلیل این که مچ پا و دست به طور طبیعی بیشتر مورد گزش پشه واقع می‌شود این است که باکتری‌های بیشتری در این مناطق تجمع می‌کنند.

 

بارداری

مطالعات مختلف نشان داده که زنان باردار تقریبا دوبرابر دیگر زنان پشه‌ها را به خود جذب می‌کنند. البته دلیل علمی این قضیه این است که آنها حدود دوبرابر زنان عادی دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند و دمای بدن آنها حدود ۲۶/۱ درجه فارنهایت بالاتر از آنهاست.

رنگ لباس

این دلیل ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما پشه‌ها از رنگ لباس به همراه بویایی برای کشف قربانی خود استفاده می‌کنند. اگر لباس شما سیاه، سفید، آبی تیره یا قرمز رنگ باشد احتمال اینکه جزو قربانیان پشه باشید زیاد خواهد بود.

ترجمه: پرویز فغفوری آذر، منبع:  smithsonianmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا