اخبار داغ

چه زمانی گلودرد یک بیماری خطرناک به شمار می آید؟ +بررسی درمان های طبیعی برای گلودرد

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

یکی از بیماری‌ های شایعی که در سنین مختلف، یعنی از حدود شش ماهگی تا پایان عمر، افراد به آن مبتلا می‌ شوند، بیماری گلودرد است که علل مختلفی نیز دارد! به طور معمول هر فرد ۲ تا ۳ بار در سال دچار گلودرد می شود که این موضوع در فصل بهار نیز امری متداول است. در میان این حالت ها، گلودرد چرکی با باکتری استرپتوکوک، اگر درمان نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد.

چه زمانی گلودرد یک بیماری خطرناک به شمار می آید؟ +بررسی درمان های طبیعی برای گلودرد

یکی از شایع‌ ترین علل گلودرد ویروس‌ ها هستند؛ البته علل دیگری چون میکروب‌ ها، قارچ‌ ها، بیماری‌ های بدخیم، زخم‌ های دهانی، آلرژی، ریفلاکس و… نیز در ایجاد گلودرد موثرند.

البته باید توجه کرد که شیوع گلودرد ویروسی و میکروبی بیشتر در فصول سرد مانند پاییز، زمستان و بهار رخ می‌ دهد. گاهی ممکن است گلودرد لوزه‌ها را درگیر کند و گاهی ممکن است تمام گلو دچار التهاب شود. لوزه سوم یا عفونت غدد، دومین و شایع ترین علت گلودرد است و اغلب به دلیل عفونت باکتریایی لوزه به وجود می آید. علایم مرتبط با آن به علت تورم لوزه و مقابله بدن با عفونت به وجود می آید. البته این نوع گلودرد می تواند نشانه تب ویروسی هم باشد که اغلب در نوجوانان ظاهر می شود و باعث خستگی مفرط و کسالت می شود. در صورت تب، ورم لوزه ها شدید و پوشیده از لایه سفید خواهد بود.

خشکی هوا نیز یکی دیگر از عوامل گلودرد می باشد. سیگار کشیدن، در برابر دود سیگار قرار گرفتن و زیاد حرف زدن و داد کشیدن نیز می تواند، از سایر عوامل گلودرد می باشد.

چه زمانی گلودرد یک بیماری خطرناک به شمار می آید؟ +بررسی درمان های طبیعی برای گلودرد

خطرناک‌ ترین باکتری که منجر به ایجاد گلودرد می‌ شود و بسیار خطرناک است و از سن پنج تا ۱۵ سالگی ایجاد می‌ شود، ویروسی است به نام “استرپتوکوک” و علائم آن شامل تب، سردرد، لرز و استفراغ است؛ به طوری که فرد به طور ناگهانی دچار این علائم می‌ شود و سپس گلوی بیمار قرمز و متورم شده و روی سطح لوزه‌ ها دانه‌ های سفید رنگی به نام اگزودا دیده می‌ شود. اگر عفونت باکتریایی استرپتوکوک داشته باشید با آنتی بیوتیک مناسب طول دوره بیماری شما و علائم آن کاهش می یابد. در ضمن تجویز آنتی بیوتیک مناسب باعث کاهش عوارض این بیماری هم خواهد شد؛ اما در مورد سرماخوردگی های ساده و ویروسی باید گفت که استفاده از آنتی بیوتیک ها در این موارد بسیار اشتباه کرد.

به ندرت، گلودرد ممکن است جزو علایم یک بیماری نهفته مانند سرطان گلو باشد. گلودرد مداوم، خس خس صدا یا تغییر صدا با کاهش وزن بدون علت از جمله علایم سرطان گلو است. هر نوع گلو درد یا گرفتگی صدا که بیش از ۶ هفته ادامه پیدا کند، بایستی جدی گرفته شود و با جراح گوش، حلق و بینی مشورت کرد. به ویژه در افراد سیگاری و بالای ۴۵ سال!

نسخه های مادربزرگ ها می تواند در کاهش علائم سرماخوردگی های ویروسی و میکروبی مفید باشد. استفاده از آب نمک رقیق برای شستشوی گلو و سینوس ها از آن نسخه هایی است که به خوبی التهاب و درد موضعی را کم می کند؛ برای تهیه این محلول، یک سر قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب ولرم را حل نمایید و استفاده کنید. استفاده از شیوه قدیمی نفس کشیدن در بخار آب جوش یا استفاده از دستگاه بخور هم می تواند درد گلو و سینوس ها را کاهش دهد.

چه زمانی گلودرد یک بیماری خطرناک به شمار می آید؟ +بررسی درمان های طبیعی برای گلودرد

برای درمان گلودرد و خلط به وسیله گیاهان دارویی می‌ توان از بخور آویشن و پونه، نعناع فلفلی، دمنوش و بخور اکالیپتوس، جوشانده ی مخلوط آویشن و پونه و پنیرک روزی سه مرتبه می‌ تواند در درمان خلط به خصوص خلط‌ های صبحگاهی بسیار موثر است. همچنین برای درمان موثر گلودرد و خلط می‌ توان جوشانده ی مخصوص حلیله زرد و گل ختمی استفاده کرد به این صورت که حلیله زرد و گل ختمی را آسیاب کرده و از یک و نیم قاشق غذاخوری از مخلوط آسیاب شده این دو گیاه را در داخل یک لیوان آب جوش ریخته و در آن را بسته و به مدت یک شب تا صبح بماند تا این دو گیاه ته نشین شده و تاثیر ضد خلطی خود را بر روی آب لیوان بگذارد و فردا صبح آن را میل کنند.

حتی اگر گلودردتان شدید نبود اما یک هفته طول کشید یا اگر گلودرد تان شدید و شدید تر شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری از گلو و لوزه ها و گاه در موارد شدید نیاز به انجام کشت خون باشد. دقت داشته باشید بیماری ریفلاکس یا برگشتن از معده به مری، بیماری مونون کلئوز عفونی و چند بیماری دیگر می توانند باعث گلودردهای طولانی مدت شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا