چهره هاسلبریتی ایرانی

“ژیلا مساعد” داور ایرانی الاصل نوبل ادبیات کیست؟+بیوگرافی و عکس

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

“ژیلا مساعد” داور ایرانی الاصل نوبل ادبیات کیست؟+بیوگرافی و عکس

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

ایرانی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

عضویت یک ایرانی در کمیته داوری نوبل ادبیات می تواند اتفقا مهمی در ادبیات فارسی زبان باشد. «ژیلا مساعد» ایرانی-سوئدی عضو ایرانی کمیته داوری نوبل ادبیات کیست؟

اصغر فرهادی کارگردان صاحب نام ایرانی در حاشیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم «استکهلم» سوئد در همین خصوص گفته است: «مصاحبه‌ای از ژیلا مساعد را دیدم و متوجه شدم که به عضو آکادمی نوبل ادبیات درآمده است. بسیاری از هموطنان من در سایر کشورها کار دشواری برای شروع داشته‌اند و محبور بودند سخت بجنگند. ژیلا مساعد اکنون عضو آکادمی سوئد (فرهنگستان سوئد) شده است و این موضوع از صمیمم قلب باعث غرور و افتخار من است. در درجه اول به دلیل این که وی یک زن است و همچنین به این دلیل که ایرانی است.»

ژیلا مساعد استخری، سال ۱۳۲۷ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. مساعد؛ شاعر و نویسندهٔ ایرانی-سوئدی و عضو کمیته داوری نوبل ادبیات است. از ژیلا مساعد ۲۰ کتاب منتشر شده که بیش از ۱۰ عدد از آنها به زبان فارسی است.

۱۰ کتاب شعر فارسی، دو رمان و یک کتاب کودک، و هفت کتاب شعر به زبان سوئدی. حدود ۶۰ مقاله فرهنگی و اجتماعی نیز از او به زبان سوئدی منتشر شده‌است. برخی کتاب‌های او به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی، اسپانیایی و استونی نیز ترجمه شده‌است. او در حال حاضر ساکن یوتبوری سوئد است و به رغم محبوبیت دفاتر شعرش در سوئد در کشور مادری‌اش کمتر شناخته شده‌است.

ژیلا مساعد سال ۱۳۲۷هجری شمسی در ایران متولد شد. در ایران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه کودک رادیو و گاهی تلویزیون همکاری داشت. برخی از سروده‌های او در این دوران از سوی کانون پرورش فکری با موسیقی فریبرز لاچینی و صدای سیمین قدیری در سال ۱۳۵۵ در کاستی به نام آواز منتشر شده‌است. او در سال ۱۹۸۶ و در سن ۳۸ سالگی به همراه دو فرزند خود به سوئد مهاجرت کرد. وی ۱۰ سال پس از ورود به سوئد اولین کتاب شعر خود به این زبان را منتشر کرد.

مساعد به عنوان نویسندهٔ سال ۲۰۱۳ در غرب سوئد برگزیده شد. او این جایزه را در مراسم ویژه‌ای در یوتبوری دریافت کرد. اهدای این جایزه از سال ۱۹۹۵ آغاز شده و هر سال از سوی Författare Centrum Väst و Väst Svenska Författre Sällskapet به یک نویسنده در منطقهٔ غرب سوئد داده می‌شود. دلیل اهدای این جایزه به ژیلا مساعد از جمله صراحت کم‌نظیر او در بیان آنچه که شرایط و موقعیت حاشیه‌ای تبعید نامیده شده، عنوان شده‌است.

مساعد در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ به عضویت کمیته داوری نوبل ادبیات در آکادمی سوئدانتخاب شد. ژیلا مساعد نخستین خارجی تباری است که در تاریخ ۲۳۲ ساله این آکادمی به عضویت آن درآمده است.

مجموعه شعرها

غزالان چالاک خاطره ۱۹۸۶

یله بر کجاوه اندوه ۱۹۸۸

پنهان کنندگان آتش ۱۹۸۹

پریزدهگان ۱۹۹۶

ماه و آن گاو ازلی (به زبان سوئدی) ۱۹۹۷

سرخ جامه ای که منم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۰

هفت اقیانوس وحشی (به زبان سوئدی) ۲۰۰۰

اقلیم هشتم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۳

زیر رودخانه بالشی هست (به زبان سوئدی) ۲۰۰۵

هر شب پاهای زمین را می‌بوسم (به زبان سوئدی) ۲۰۰۹

صدایی که تنها من می‌توانم ۲۰۱۲

آهو را من می‌زایم ۲۰۱۵

کتابهای چاپ شده به نثر

پنجره‌های رو به خوابهای قدیمی

ایشتار

طوفان

بعضی از کتابهای او به زبانهای دیگر از جمله اسپانیایی، استونیایی و انگلیسی ترجمه شده‌اند.

این پست توسط بخش ایرانی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

“ژیلا مساعد” داور ایرانی الاصل نوبل ادبیات کیست؟+بیوگرافی و عکس

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا