موسیقیموسیقی ایران

کنایه و اعتراض محمد معتمدی به گرانی بنزین در کنسرت

اعتراض محمد معتمدی به گرانی بنزین با واکنش هایی در برخی محافل همراه شد. بسیاری معتقدند در این اوضاع گرانی هنرمندان باید همراه با مردم باشند و صدای رسای آنها شوند. محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی در آخرین کنسرتش در تالار وزارت کشور جملاتی گفت که با تشویق حضار همراه شد.
«من برای آمدن به اینجا از بنزین هزار تومانی استفاده کردم و هنوز بنزین هزار تومانی دارم ولی می‌دانم شما برای حضور در این سالن از بنزین ۳۰۰۰ تومانی استفاده کرده‌اید!»
اعتراض محمد معتمدی به گرانی بنزین
اعتراض محمد معتمدی به گرانی بنزین
معتمدی بعد از اجرای خیابانی کنسرتی که چند ماه قبل به طور رایگان و در محل بوستان آب و آتش اجرا کرد، این مرتبه در سالن همایش‌های وزارت کشور حاضر شده بود تا این بار در قالب یک اجرای استاندارد، مخاطبانش را مهمان کند. در این گزارش می‌خواهیم کمی از حاشیه‌های کنسرت جمعه‌شب معتمدی بگوییم.مثل همیشه ترافیک جلوی تالار همایش‌های وزارت کشور به میدان فاطمی و در ادامه هم کوچه و خیابان‌های اطرافش رسیده بود.
هر وقت با چنین ترافیکی در آن منطقه روبه رو می‌شوید به احتمال بالای ۸۰ درصد بدانید که قرار است یک برنامه فرهنگی برگزار شود. تالار به آن بزرگی و با امکانات تقریبا استانداردش جان می‌دهد برای برنامه‌های این چنینی. اواسط دهه ۸۰ بود که همین ترافیک در همین محل خیلی‌ها را شوکه کرده بود. آن مرتبه هم رد پای معتمدی جوان به چشم می‌خورد. معتمدی آن سال‌ها اما آمده بود در کنار مرحوم محمدرضا لطفی، بعضی خاطرات موسیقایی ماندگار گره خورده با کانون چاوش را دوباره زنده کند. حالا تقریبا یک دهه و نیم از آن سال‌ها می‌گذرد و پنج سالی از درگذشت لطفی.
تالار همایش‌ها هرچند پر نشده اما جمعیت زیادی هم آمده است. شرایط و وضعیت اینترنت و اطلاع‌رسانی این روزها را هم اگر در نظر بگیریم، مخاطب قابل قبولی در سالن حاضر شده. طبقه همکف تقریبا پر شده. خیلی‌ها هم راهی بالکن شده‌اند. مطابق رسم مالوف، نیم ساعتی طول می‌کشد تا معتمدی و گروهش روی سن حاضر شده و به مخاطبان و حاضران خوشامد بگویند و کار را شروع کنند.

اظهارنظرهای حاشیه‌ای و نمکین تبدیل به بخشی از حواشی جذاب چنین کنسرت‌هایی شده است. چیزی که در مورد معتمدی هم مستثنی نیست. اولین حاشیه به نام بنزین ۳۰۰۰ تومانی سند می‌خورد. معتمدی برای تشکر از همراهی کسانی که در سالن حضور پیدا کرده و آماده شنیدن قطعات او و گروهش هستند، زبان تشکر را از قیمت بنزین شروع می‌کند و صد البته که خیلی هم به مذاق جمعیت حدودا سالن خوش می‌آید: «من برای آمدن به اینجا از بنزین هزار تومانی استفاده کردم و هنوز بنزین هزار تومانی دارم ولی می‌دانم شما برای حضور در این سالن از بنزین ۳۰۰۰تومانی استفاده کرده‌اید!»

وضعیت اینترنت و فضای مجازی هم از دیگر محورهای مورد اشاره معتمدی بود که البته به مانند قیمت بنزین از تشویق حضار بی‌نصیب نماند. خواننده مورد اقبال این سال‌های موسیقی سنتی وقتی از لزوم همکاری برای کمک به تعدادی از کودکان کار و بی‌سرپرست و بدسرپرست حرف می‌زد، به مزاح کنایه‌هایی هم به قطعی اینترنت داشت که با واکنش حاضران در سالن روبه‌رو شد: «حالا هر وقت مثل قدیم اینترنت‌مان وصل شد و دوباره سیم‌کشی شد، توی صفحه‌ام فراخوان کمک به کودکان این منطقه از تهران را منتشر می‌کنم. منطقه‌ای که برخلاف اسمش (غنی‌آباد) طبقه اقتصادی ضعیفی دارد و مردم آبرومندی که البته با فشار اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.»
حاشیه‌ای‌ترین بخش کنسرت را شاید بتوان حرف‌هایی دانست که معتمدی درباره اجرای کنسرت در مشهد ایراد کرد. این که به جز بعضی اجراهای موردی در قالب همایش، اجرای زنده موسیقی در این شهر متوقف شده. حرف‌های معتمدی برخلاف موضوع ملتهبش خیلی آرام بود: «تقریبا دو سال است که تلاش می‌کنیم بتوانیم در شهر مشهد نیز کنسرت برگزار کنیم. در پروژه قبلی هم تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما متاسفانه به نتیجه نرسید.»
ادامه صحبت‌های معتمدی نشان می‌داد او مانند بعضی از جریان‌ها به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و رسانه‌ای نیست: «همه عوامل این گروه و مجموعه این باور را دارند که مشهد که نور چشم مردم ایران محسوب می‌شود می‌تواند میزبان آن دسته از اجراهای موسیقایی باشد که معیارهای لازم را برای اجرا در این مکان مقدس دارند.» و در نهایت هم اظهار امیدواری معتمدی که بتواند تا پایان سال در مشهد اجرا داشته باشد: «به هر ترتیب امید این است که تا آخر سال هم بتوانیم این کنسرت را در مشهد نیز برگزار کنیم.»

از لابه‌لای تشویق‌ها و درخواست‌ها می‌شد تشخیص داد کدام قطعات بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته. قطعه «باور نمی‌کنی» با دو بار اجرا محبوب‌ترین اجرا و قطعه «کویر» هم با درخواست در رتبه بعدی محبوب‌ترین‌ها قرار گرفت. قطعه‌ای که به گفته خود معتمدی، سرجهازی اجراهای او محسوب می‌شوند. پایان‌بخش کنسرت جمعه‌شب هم اجرای زنده «ای ایران» بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا