چهره هاسلبریتی خارجی

گرتا تونبرگ شخصیت سال مجله تایم کیست؟ + عکس

گرتا تونبرگ فعال نوجوان محیط زیست، از سوی هفته‌نامه آمریکایی «تایم» به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ برگزیده شده است. با این اقدام، اکنون در تاریخ ۹۲ ساله انتخاب شخصیت سال از سوی تایم، این کنشگر زیست‌محیطی ۱۶ ساله تبدیل به جوان‌ترین چهره‌ای شده‌ است که توانسته به این عنوان نائل آید.

نشریه تایم در مورد این انتخاب می‌نویسد که گرتا تونبرگ «موفق شده نگرانی‌های مبهم دربارهٔ سیاره ما را به یک جنبش جهانی تبدیل کند و خواستار تغییر جهانی شود.»

عنوان شخصیت سال تایم از سال ۱۹۲۷ اعلام می‌شود و ۱۰ نامزد امسال آن شامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و گرتا تونبرگ، فعال نوجوان علیه تغییرات اقلیمی اهل سوئد بود.

این مجله آمریکایی برنده خود را بر اساس این‌که چه کسی «بیشترین کوشش را برای تأثیرگذاری بر حوادث سال» انجام داده انتخاب می‌کند.

سال گذشته، تایم گروهی از روزنامه‌نگاران تحت تعقیب، از جمله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول اپوزیسیون سعودی را برای این عنوان برگزید.

بیوگرافی گرتا تونبرگ

گرتا تونبرگ در اوت ۲۰۱۸، هنگامی که تونبری ۱۵ ساله بود اعتصاب و مدرسه را ترک کرد و در خارج از پارلمان سوئد، تابلویی را در دست گرفت که خواستار اقدام شدیدتر در زمینه اقلیم شد . دانش آموزان مناطق مختلف نیز دست به اعتراضات مشابه زدند. آنها با هم جنبش اعتصاب آب و هوا در مدرسه با نام «جمعه‌ها برای آینده» را ترتیب دادند.

پس از سخنرانی تونبری در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل ۲۰۱۸ اعتصابات دانش آموزی به شکل هفتگی در مناطقی از دنیا صورت گرفت. در سال ۲۰۱۹، حداقل دو اعتراض هماهنگ شده در چندین شهر برپاشد که در هر یک بیش از یک میلیون دانش آموزشرکت کردند.

تونبری به صراحت لهجه، در بیان واقعیت، در ملاء عام و در برابر رهبران سیاسی و اجتماعی شهرت دارد. او در سخنرانی‌هایش خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به آنچه او آن را «بحران آب و هوا» می‌خواند است. در خانه، تونبری پدر و مادر خود را متقاعد کرده تا شیوهٔ زندگی خود را برای کمک به کاهش ردپای کربن تغییر دهند، مثلاً از مسافرت‌های هوایی یا خوردن گوشت پرهیز کنند.

در ماه مه سال ۲۰۱۹، مجله تایم روی جلد خود او را به عنوان «رهبر نسل بعدی» معرفی کرد و خاطرنشان کرد که بسیاری او را یک شخصیت الهام‌بخش/الگو می‌دانند. تونبری و جنبش اعتصاب مدرسه ای همچنین نیز در یک فیلم شبه مستند ۳۰ دقیقه‌ای با عنوان «جهان را دوباره گرتا کنیم» مطرح شدند. برخی رسانه‌ها تأثیر وی در صحنهٔ جهانی را «اثر گرتا تونبری» توصیف کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا