سلامت

۱۲ خاصیت شنیدنی هندوانه برای سلامتی

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: هادی زمانی

 

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما مردم به مصرف میوه هایی که به سرد شدن طبعشان کمک می کند روی می آورند. هندوانه یکی از محبوب ترین این میوهاست. اما آیا شما با خواص این میوه شگفت انگیز آشنایی دارید؟ پس از خواندن این مطلب لذت جدیدی را با خوردن هندوانه تجربه می کنید. با ما همراه باشید.

 

با نوشتن این مطلب قصد داریم از دریچه جدیدی به این میوه خوشمزه نگاه کنیم. اغلب مردم هندوانه را راهی برای فرار از گرمای تابستان می دانند. این تنها خاصیت این میوه پر طرفدار نیست. در اینجا می خواهیم شما را با دیگر خواص این میوه تابستانی آشنا کنیم.

۱- هندوانه و سرطان

رنگ قرمز هندوانه ناشی از وجود لیکوپن که یک رنگدانه طبیعیست می باشد. تحقیقات نشان می دهد این ماده مفید که مسئول رنگ قرمز در خیلی از میوه هاست خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش می دهد. هندوانه از این ماده مغذی به میزان بیشتری نسبت به سایر میوه ها یا سبزیجات و حتی گوجه فرنگی برخوردار است.

۲- هندوانه و نور خورشید

برخی از رنگدانه ها برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید و سوختگی ناشی از آن بسیار مفید است. لیکوپن یکی از این رنگدانه هاست، هرچند برای محافظت از پوست در مقابل نور خورشید مصرف لیکوپن به تنهایی کافی نیست بنابراین حتما از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

 ۳- هندوانه و قلب سالم

هندوانه غنی از یک اسید آمینه به نام سیترولین است که به حرکت خون در بدن شما کمک می کند و فشار خون شما را کاهش می دهد. هندوانه دارای تمام مزایای لیکوپن نیز است. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد هندوانه به دلیل وجود این ماده ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهد. البته تمام شیوه زندگی شما بر سلامتی قلب تاثیر می گذارد. بنابراین مطمئن شوید که شما فعالیت بدنی می کنید، سیگار نمی کشید، چربی بیش از حد و ناسالم را مصرف نمی کنید و با دکتر خود نیز مشورت می کنید.

۴- هندوانه و محافظت از مفاصل

هندوانه یک رنگدانه طبیعی به نام بتا-کریپتوکسانتین دارد که می تواند مفاصل شما را از التهاب محافظت کند. برخی مطالعات نشان می دهد که با گذشت زمان، این احتمال وجود دارد که آرتریت روماتویید کمتر شود و این به مفاصل شما آسیب وارد می کند ولی مصرف هندوانه و جذب بتا-کریپتوکسانتین هرچند درمان قطعی نیست اما یک پیشگیری مناسب برای مقابله با این التهاب مزمن است.

۵- هندوانه و بینایی

برخی از ویتامین ها هستند که شما هر روز به آن نیاز دارید. این فقط بخشی از خدماتیست که هندوانه به شما ارائه می دهد. مصرف هندوانه در روز ۳۰ درصد از ویتامین هایی که برای محافظت از چشم شما لازم است را به بدن شما می رساند. البته به طور کلی مصرف مواد غذایی بهترین راه برای گرفتن تمام ویتامین ها و مواد معدنی است که بدن شما نیاز دارد.

 

۶- هندوانه و تامین آب بدن

هندوانه شامل ۹۲٪ آب است، بنابراین مصرف هندوانه یک روش ساده برای کمک به هیدراته شدن است. هر سلول بدن شما نیاز به آب دارد. حتی کمبود آب می تواند حرکات شما را آهسته کند. اگر واقعا بدن شما خشک شده باشد هندوانه می تواند دریافت آب را برای بدن شما میسر کند.

۷- هندوانه و پوست

وجود ویتامین های آ، ب۶ و سی در هندوانه کمک می کند که پوست شما نرم و صاف شود. بنابراین توصیه می شود روزانه یک قاشق غذا خوری آب هندوانه و به همین میزان ماست یونانی را روی پوست خود قرار دهید تا همیشه پوست خود را مرطوب نگه داشته و از خشک شدنش جلو گیری نمایید. هندوانه می تواند پوست شما را تسکین دهد.

۸- معجون هندوانه

یک ظرف بستنی حدود ۳۰۰ کالری دارد. شما می توانید از همان مقدار هندوانه با فقط ۴۰ کالری لذت ببرید. هندوانه بر خلاف بسیاری دیگر از دسرها، بدون چربی، کم کلسترول و سدیم است. برای آماده سازی این معجون شگفت انگیز، پوره هندوانه را در مخلوط کن خود بریزید، یک لیوان آب اضافه کنید و در فریزر آن را فریز کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

۹- هندوانه و ورزش

مصرف هندوانه می تواند در تمرینات ورزشی به شما کمک کند و از انقباض بیش از حد عضلات جلوگیری نماید. خوردن هندوانه بعد از عرق کردن برای کاهش دردهای عضلانی بسیار مفید است.

۱۰- هندوانه و قند خون

شما باید میزان قند خون خود را ثابت نگه دارید. مصرف هندوانه به شما این شانس را می دهد تا لذتی بدون گناه را در مصرف موادی که برای دیابت مضر است تجربه کنید. هندوانه به دلیل کربوهیدرات کمی که دارد گلیسیمی آن به سرعت وارد خون شما می شود ولی فقط می تواند ۵ گلوکز تولید کند.

۱۱- تخم هندوانه

ممکن است به یک بچه بگویید که اگر تخمه هندوانه را قورت دهد، در شکم او رشد می کند اما خب ما آگاهیم که این درست نیست! غیر از این، معده شما دارای نور خورشید یا خاک حاصلخیز نیست. همه هندوانه ها ابتدا بذر هستند پس نگران نباشید که کودک شما تخم هندوانه را ببلعد. آنها در واقع پر از مواد مغذی هستند.

۱۲- هندوانه و دستگاه گوارش

اگر یک وضعیت گوارشی خاص مانند کرون یا کولیت دارید و یا لیستی طولانی از آنچه که خود را از خوردن آن منع کرده اید، شما می توانید هندوانه را در لیست “آزاد” خود قرار دهید. هضم هندوانه با توجه به نرمی این میوه حتی برای یک روده ملتهب به هضم نیز آسان است. شما حتی می توانید برای جذب فیبر مورد نیاز بدن خود نیز از پوست هندوانه مصرف کنید.

منبع:

webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا