مذهبی

حکم شرعی کاشت و لمینت مژه از نظر مراجع تقلید

در این مطلب درباره حکم شرعی کاشت و لمینت مژه نوشته ایم. یکی از خدمات جدیدی که چند سالی است در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی با تبلیغات بسیار به بانوان ارائه می‌شود، خدمات زیبایی مربوط به مژه است. لیفت، لمینت و کاشت مژه هرکدام تعریف متفاوتی داشته و خدمات جداگانه‌ای به حساب می‌آید. ارائه این خدمات در سالن‌های زیبایی همواره بانوان طالب این خدمات را با برخی سوالات پیرامون احکام شرعی آن مواجه می‌کند. مثلا اینکه آیا لمینت و لیفت مژه مانعی برای وضو و غسل به حساب می‌آید؟ آیا کاشت مژه مانع رسیدن آب وضو و غسل به پوست می‌شود؟

حکم شرعی کاشت و لمینت مژه
حکم شرعی کاشت و لمینت مژه

لیفت و لمینت مژه سبب فرخوردن، ضخیم و تیره شدن مژه‌ها شده و به‌نحوی رنگ کردن مژه به‌حساب می‌آید، اما کاشت یا اکستنشن مژه روشی است که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه فرد می‌‌چسبانند و با شستشو از بین نمی‌‌رود.

هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه ها – هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.

در همین راستا به بررسی احکام شرعی لیفت، لمینت و اکستیشن مژه پرداختیم. آنچه در ادامه می‌بینید پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید به سوالات ما پیرامون این خدمات زیبایی مژه است.

حکم شرعی کاشت و لمینت مژه برای وضو و غسل

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای:
کوچکترین مانع روی اعضای وضو، وضو و غسل را باطل می‌کند، اگر مواد یا ابزاری استفاده شود که بر روی پوست یا حتی مژه حجمی ایجاد کندو مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو شود، وضو و غسل را باطل می‌کند.(۱)

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
چنانچه وسیله‌ای مثل ژل باشد که در رسیدن آب به مژه مانع ایجاد کند وضو و غسل را باطل می‌کند؛ اما اگر تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد اشکالی ندارد.(۲)

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
در صورتی که مثل مواد رنگ باشد و جسمیت نداشته باشه مشکلی ندارد، اما اگر جسمیت داشته و مانند پوسته‌ای روی مژه ایجاد کند، مانعیت ایجاد می‌شود و وضو و غسل باطل است.(۳)

حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى:
اگر چیزی روی خود مژه نباشد واین تغییر حالات و رنگ مژه به وسیله موادی باشد که مانع رسیدن آب به خود مژه شود اشکال دارد .(۴)

حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی :
اگر با موادی مثل مواد کراتینه و رنگ باشد مشکلی ندارد. چون این مواد صددرصد حالت روغنی نیست؛ چنانچه مواد پوست را درگیر کند و لایه روی پوست بیاید یا مواد استفاده شده چرب باشد برای وضو و غسل اشکال دارد.(۵)

حکم اکستنشن و کاشت مژه چیست؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از انجام این‌کار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید(ایام حیض) ؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر می‌خواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمی‌شود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.(۶)

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.(۷)

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.(۸)

پی نوشت:
۱٫پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)
۲ . دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)
۳ . دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
۴ . دفتر حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى(مد ظله العالی)
۵ . دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی(مد ظله العالی)
۶ . دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی)
۷ . دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی)
۸ . دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا