جدیدترین گفتگو با آذرخش فراهانی پس از اولین نمایشگاه هنرهاى تجسمى
مجله اینترنتی کولاک: آذرخش فراهانی، فرزند دوم خانواده هنرمند فراهانی، متولد تیر هزار و سیصد و شصت در تهران، سرپرست گروه موسیقی کوچ نشین که موسیقی را از کودکی فرا گرفته است، تجربه ایفای نقش در فیلم « مالاریا » و نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای این فیلم، متولد سال ١٣۶٠ تهران، لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد تهران، در کارنامه هنری او نمایشگاه های انفرادی گالری آرت بیس، بروکسل، گالری اکوموزه، پاریس، گالری لیان، دوسلدورف، گالری آنومالی، برلین، گالری آتبین، تهران، گالری کانشا، سانفرانسیسکو، گالری آران، بروکسل و سیزده نمایشگاه گروهی از سال هفتاد و چهار تا به امروز در تهران، بارسلون، لیورپول، ساراسوتا، بیرمنگهام، برزن بروکر، مونتگو بی، بندرعباس، همکاری با نشریات مختلف به عنوان کاریکاتوریست، تصویر سازی کتاب و طراحی پوستر برای رویدادها، کسب سه جایگاه در میان آثار برگزیده ششمین مسابقات جهانی پوستر « رگه کانتست »، کاندیدای بهترین پوستر در فستیوال جهانی فیلم “آلت اف اف”، کانادا، برگزیده فستیوال جهانی « ایمبریسینگ آر دیفرنسز » آمریکا، با « آذرخش فراهانی » نوازنده، خواننده، ترانه سرا، نقاش، مجسمه ساز، هنرپیشه به بهانه ی نمایشگاه تازه اش و ویدئو آرتهاى پانیز رفیعى مهر نحوه که ارائه نوینى در نمایشگاه نقاشی است گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
گفتگو: عباسعلی اسکتی
*چه شد که به فکر برگزاری این نمایشگاه افتادید؟
زمانى که در پاریس نمایشگاه انفرادى داشتم خواهرم به اصرار دو بلیط گرانقیمت نمایشگاه آثار « گوستاو کیلیمت » نقاش برجسته را براى من خرید، مدام به او مى گفتم که دیدن چند قاب و بوم ولو اینکه اثر نقاشى چون کلیمت باشد ارزش این بلیط گرانقیمت را ندارد، جالب اینکه وقتى وارد شدم دیدم هیچ بوم و قابى در این نمایشگاه نیست و تنها دیوارهاى خالى غولپیکرى محاصره ام کرده بودند، وقتى چراغ خاموش شد و نمایش آثار آغاز شد شوکه شدم، تجربه بسیار منحصر بفردى بود و حتى براى اشخاص بومى که داخل سالن بودند غافلگیرکننده بود، با خودم زمزمه کردم که با کمک همکارانم هموطنانم را در این تجربه شریک خواهیم کرد.
*استقبال تا امروز چگونه بوده است؟
استقبال عالى بود، حدود دو هزار و پانصد نفر فقط در روز افتتاح افتخار حضور دادند و تمامى روزها محیط گرم و شلوغى داشتیم، نمایشگاه حتى یک ساعت هم تمدید نشد، از همه عزیزانى که حضور پیدا کردند تشکر مى کنم.
*این سبک اجرا را فقط در کارهای شما می بینیم به شکلی که هر جا آن را مشاهده می کنیم می دانیم امضای آذرخش فراهانی است، چگونه به آن رسیدید؟
ممنونم، این شیوه به مرور زمان شکل گرفت، برنامه یا هدفبندى براى رسیدن به آن نداشتم.
*در نمایشگاه شما شکل جدیدی از ویدئو به نمایش گذاشته شده است، در رابطه با آن توضیح می دهید؟
به لطف پانیز رفیعى مهر انیماتور جوان و دوستان و اسپانرها اولین تجربه نمایشگاهى ارائه هنرهاى تجسمى توسط انیمیشن و ویدئو آرت در ایران را ارائه کردیم، شیوه نوینى از ارائه آثار تجسمى که حتى در ممالک غربى هم نوظهور است.
*هدف شما از خلق چنین آثاری با امضا خاص خودتان که مشابه آن را نمی بینیم چیست؟ ثبت آن با فرم طراحی خودتان یا مطرح شدن به این شیوه یا حتی وارد شدن و نشان دادن شکل جدیدی از طراحی؟
هدف خاصى در کار نیست، بى قرض و کودک وار با رنگ ها بازى بازى مى کنم، وقت گذرانى شیرین و لذت بخش که وقتى در معرض دید مخاطبین قرار مى گیرد لذتش دو چندان مى شود.
*سابقه بازی در فیلم سینمایی و خوانندگی، از این دو هنر خبر تازه ای دارید برای مخاطبان ما؟
یکى دو ساعتى نیست که به من خبر رسیده فیلم دومى که بازى کرده ام به کارگردانى « على اسداللهى » جایزه بهترین فیلمنامه و همینطور جایزه بهترین فیلم تریلر جشنواره کرییشن کانادا را به دست آورده است، این اولین افتخار بین المللى این فیلم نیست و باعث دلگرمی است، انشاالله به زودى شرایطى فراهم شود که مجددا با فراغ بال هرچه پول دارم خرج موسیقى ام بکنم.
*حرف پایانی؟
ارائه هنرهاى تجسمى توسط ویدئو آرت و ویدئو مپینگ در ایران تجربه جدیدی است، با توجه به وابسته بودن این شیوه به بودجه و تجهیزات، اگر مورد حمایت مسئولین و بخش خصوصى قرار نگیرد ره به جایى نخواهد برد، تشکر مى کنم از شبکه آفتاب و موسسه دیسان که تجهیزات نایاب این شیوه را در اختیار ما قرار دادند، این شیوه بسیار تاثیرگذار و غافلگیرکننده است و در آینده به روشهاى کلاسیک قالب خواهد شد.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |