علم و تکنولوژی

نحوه اکسترکت کردن فایل با فرمت XIP چگونه است؟

مجله اینترنتی کولاک، محمد سیمری : فرمت XIP مانند ZIP و RAR و ۷ZIP و همچنین بسیاری دیگر از فرمت‌ های مشابه، برای ذخیره کردن فایل‌ های به صورت فشرده‌ شده و در قالب یک فایل آرشیو کاربرد دارد!

برای بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز، کار با سیستم عامل مک اپل در ابتدا کمی گیج کننده خواهد بود! مک او اس یا MAC OS یک نوع سیستم‌ عامل دارای رابط کاربری است که کمپانی اپل آن را توسعه داده است. این سیستم‌ عامل که همراه با ارائه اولین مدل مکینتاش عرضه شد، تا قبل از نسخه ۷٫۶ با نام «نرم‌افزار سیستم» شناخته می‌ شد و از نسخه ۷٫۶ به بعد مک اواس نام گرفت.

از همان ابتدا، اپل با استفاده از طراحی به عمد به دنبال به حداقل رساندن نیاز به فهم کامل سیستم عامل توسط کاربر بود به عنوان مثل کارهایی که بر روی محصولات دیگر نیاز به دانش صریح و آشکاری در کار سیستم عامل را می‌ طلبید، بر روی مکینتاش توسط حرکات موس و استفاده از پانل کنترل گرافیکی انجام می گرفته است. در نتیجه مقصود این بود که محصولی کاربر پسند تر و قابل تسلط به راحتی تولید شود؛ و این عامل تمایز آن از دستگاه‌ هایی بود که از محیط عامل‌ های دیگر، مانند ماشین‌های MS – DOS استفاده می‌ کردند، که به اصطلاح بسیار فنی بودند.

 

سیستم عامل مک او اس یا MAC OS گاهی سوالاتی را نیز برای کاربران خود، ایجاد می کند! برای نمونه، یکی از چالش‌ هایی که همیشه با کاربران کامپیوترهای دسکتاپ همراه بوده است، امکان استخراج فایل‌ های نهفته شده در یک فایل فشرده و اکسترکت کردن آن بوده است. در این میان، فایل XIP یکی از فرمت‌ های عجیب فشرده سازی محتوای دیجیتال است! که معمولا نیز کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. فایل‌ های با فرمت XIP نوعی از فایل‌ های آرشیوی هستند که ساختاری مشابه ZIP دارند؛ با این تفاوت که به طور معمول امضای دیجیتالی منتشرکننده‌ ی فایل نیز روی شان موجود است.

از مزایا و تفاوت‌ های اصلی XIP با دیگر انواع آرشیو، می‌ توان به پشتیبانی از امضای دیجیتالی یا Digital Signature اشاره کرد که در حفظ صحت فایل‌ ها مفید واقع می‌ شود؛ در حقیقت قبل از اینکه فایلی با پسوند xip را اکسترکت کنید، می‌ توانید با بررسی کردن امضای دیجیتالی آن، متوجه شوید که آیا همان فایلی است که منتشر کننده در فضای وب منتشر کرده یا به دلیلی دستخوش تغییرات اتفاقی مثل خرابی در اثر خرابی دیسک و حافظه یا دستکاری عمدی شده و ممکن است خطرناک باشد.

شاید اغلب کاربران مک‌ بوک و آی‌ مک هیچ گاه با این فرمت روبرو نشده باشند و شناختی از آن نداشته باشند، اما اغلب کاربران حرفه‌ ای با این فرمت مواجه شده‌ اند. توجه داشته باشید ساز و کار فشرده سازی XIP تقریبا شبیه به ZIP است و کاربران باید برای استخراج محتوای قرار داده شده در آن، شیوه‌ های منحصر به فرد و ویژه‌ ای را مورد استفاده قرار دهند. بسیاری از کاربران امکان اکسترکت کردن فایل‌های زیپ را از طریق فایندر و روش‌های معمول ندارند و برای استخراج فایل‌ های فشرده مبتنی بر آن باید از روش‌ های پیچیده‌ تری استفاده کنند که شاید حفظ کردن آن‌ ها کمی دشوار باشد!

استخراج فایل‌ های XIP به طور معمول نیاز به وارد کردن دستور متنی در ترمینال دارد و به راحتی نمی‌ توان آن‌ ها را استخراج کرد؛ البته برخی از اپلیکیشن‌ ها و ابزارهای جانبی نظیر Archive Utility به راحتی می‌ توانند فایل‌ های فشرده شده را استخراج کنند.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا از این ابزارها برای استخراج فایل‌ های فشرده XIP استفاده کنید! با این حال کاربران می‌ توانند از طریق روش پیش‌ فرض در سیستم عامل MAC و بدون هیچ ابزار جانبی نیز این فایل‌ ها را استخراج کنند.

نحوه اکسترکت کردن فایل با فرمت XIP در سیستم عامل مک او اس

روش انجام این کار، نیاز به استفاده از ترمینال دارد و باید یک دستور متنی ساده را در ترمینال و در دایرکتوری فایل مشخص شده، وارد کنید. و اما نحوه انجام کار:

۱- در ابتدا، ترمینال را از زیر شاخه /Applications/Utilities باز کنید.

۲- با استفاده از دستور cd به دایرکتوری مورد نظر خود بروید؛ برای مثال برای مراجعه به دایرکتوری دانلودها بایستی دستور cd Downloads را وارد کنید.

۳- حال در این مرحله، دستور زیر را وارد کنید؛ فرض بر این است که نام فایل مورد نظر file.xip باشد.

xip -x file.xip

 پس از انجام این کار، محتوای فایل XIP در همان دایرکتوری اکسترکت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا